Tips och erfarenhet tack.
Har ni den oturen så ni bara behöver titta på saker så går ni upp i vikt. Jag äter inte mycket men har alltid varit överviktig och nu har det nått sin gräns. Har aldrig hittat en träningsform jag gillat eller någon speciell diet.
För i sin tur så ska man ju hålla det också för annars lär det inte gå. Jag har testat gym, promenader, simma. Men mitt huvud måste hela tiden stimuleras. Så efter ett tag så blir det tråkigt. Den enda ggn det funkade var när var yngre och bodde i en fosterfamilj på landet uppe i dalarna. Vägarna där är backar och dalar. Jag älskade att cykla för först kämpar du dig upp och sen så är det jättekul att bara åka ner i full fart. Detta gjorde jag nästan varje dag och det var inte för att träna utan det var för jag tyckte det var kul. Jag gick ner 30 kg på något så enkelt som att ha kul. Och sen efter 2 månader jag började så tyckte jag det var asfränt att jag kunde cykla i uppförsbacke i 3 km.
Men nu bor man i skåne och i stan och ingen diet har fastnat. jag undviker socker så gott det går och äter inga stora portioner för jag vet att mättnadskänslan kommer då efter 20 minuter. Jag umgås inte med många vänner så valt att endast äta pizza eller något sådant om de ska äta det . vilket blir 2 ggr om året då.Väger 125 kg och för att något ska hjälpa måste jag äta knäckebröd och vatten.
tidigare har jag haft problem med att svälta mig själv och sen hetsäta…som kommit vissa perioder i livet.
Har ni några tips?¨
dock har jag tänkt införskaffa mig en motionscykel men de är så dyra. Och dem som säljer dem på blocket säljer istället för 4000 kr för 3500 kr .
Och vill påpeka att jag kan inte göra sådana saker som att snurra runt eller dylikt för efter att ha stukat ett knä så allvarligt flera ggn så är jag rädd om det.
Det finns rätt många motionscyklar att välja på under 2000:- som har en viktgräns på 120 kg, jag skulle chansat och köpt en sån jag vägde nog ungefär 5kg över viktgränsen på den motionscykeln jag köpte förra året och det har inte varit några problem men garantin gäller inte enligt instruktionerna.
Jag placerar den så jag kan se film eller tv medan jag cyklar det gör det mindre tråkigt.
Min erfarenhet är att det är jobbigt och tråkigt att träna när man är för tung. Så för mig funkar det bäst om jag först tar tag i maten. Det är ju den som är boven i dramat om man har övervikt. Sen när kilona börjar försvinna så kommer träningslusten automatiskt. Man blir lättare i kroppen och man vill ta hand om den. Gör saker du tycker är kul, kanske dansa?
Alltför ensidig träning (och mat med för den delen) blir tråkig i längden.
Försök att skriv upp allt du äter under några dagar så kanske du hittar några fällor. Ibland måste man ta reda på vad som är fel innan man kan göra något åt det.
Själv är det så uppenbart för jag äter (åt) mycket skräpmat, godis, chips och läsk. Det var lätt för mig att göra om den kosten till något annat och bättre. Jag har provat flera "dieter" och de funkar men det gäller att hitta ett sätt som håller på sikt. Så du inte går upp igen!
Ha inte för höga krav på dig själv, ge det tid, försök hitta rätt inställning. Var positiv och fokusera på en målbild hur du vill se ut och hur du vill känna dig när du är i mål. En liten bit i taget.
Tackar för tipsen. men jag klarar min vikt. Så är ej för tung för att träna. Ska försöka få tag i en motionscykel.
För tror det är själva träningen som är felet. Jag behöver göra en workout minst 5 ggr i veckan.
Håll tummarna för mig.
Hur ser din kost ut? Ofta ligger problemet i kosten när det kommer till övervikt. Hur ser en dag ut tex? Vet du hur mycket kcal du äter/dag?
ja jag har en kostapp i telefonen och de dagar jag jobbar ser den nästan likadan ut.
musli och fil på morgonen så jag står mig sen en banan på jobbet sen massa kaffe är oftast väldigt duktig på att hoppa över lunch och sen kanske jag äter musli och fil när jag kommer hem igen efter 8 timmar. 2 talrikar….för orkar inte göra iordning annat. det är oftast så mina arbetsdagar ser ut. ibland äter jag lunch och då blir det bakad potatis eller en thaibox. med ris och och oftast kyckling curry. Oftast de dagar jag knappt äter något får jag i mig 900 kalorier.
sen till helgen så vaknar jag oftast 11-12 och äter vad som faller in mig. äter inte mjukt bröd utan äter mest knäcke och på det ost och skinka eller tonfiskröra jag gör på lök,majonäs,tonfisk, ärtor och lite citron.
mjölk, kaffe, te men i teet använder jag socker för annars gillar jag inte te. äter mycket bakad potatis för det är enkelt att göra.
Hur som helst det är sällan ajg kommer upp i det kaloriintag en person ska ha per dag. Så därför tror jag allt handlar om träning.
Vill bara påpeka att du inte borde tro att det är duktigt att hoppa över middagen, du gör bara dig själv en otjänst. Kroppen går in på 'sparlåga' när du inte äter och när du väl äter igen så lägger du på dig den vikt som du ev fick bort.
Köpemusli är i princip alltid fylld med extra socker och annat onödigt vilket inte är bra. Fil kan dock ses som helt okej, men du äter väldigt lite i vilket fall. Din kost (utifrån vad du har beskrivit) Innehåller massor av kolhydrater, vilket inte är det bästa om du vill gå ner i vikt. Öka på ditt proteinintag, fettintag och sänk kolhydraterna. Så ditt problem ligger i kosten och inte i träningen. :L
Drick vatten istället för mjölken, teet eller vad som, vad är det för mening om du ska hälla i socker ändå, som är den sämsta kolhydraten du kan äta? :c
Man kan aldrig 'träna bort' en dålig kost :/ Hur gärna man än vill det haha.
Ät regelbundet och riktig mat istället. Se ovan!