Tips o trix
Hej! En tjej på 17 år som ska gå ner 7kg fram till den 27dec.
27 December är min födelsedag och mitt mål då jag ska ha nått min önskevikt. Vill inte säga vad det är. Men kan säga att jag är 158cm lång och har några kg för mycket på kroppen.
Nu behöver jag hjälp!
Jag är lite kräsen när det gäller mat så jag äter inte fisk, lamm & oxe men sen äter jag nästan allt
Någon som är bra på att göra matschema som vill dela med sig eller bara ge tips.
Även tips på hur jag kan bli av med mitt socker beroende.. Jag kan hålla upp max 2 veckor sen får jag panik pga mensen.
Tipset "Sluta tänk på det" eller liknande funkar inte. Någon som kan skriva vad det finns för äckliga saker som finns i godis och annat snask o vad de kommer ifrån m.m.
MVH en djur o kramgalen Ida 
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv
Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua
1. Ät ej halvfabrikat/helfabrikat, dvs färdigmat av någon sort, laga all mat själv från grunden.
2. Ät regelbundet
3. Ät massor med grönsaker istället för pasta,ris,potatis,nudlar osv.
I grund och botten så bli du av med ditt sockerberoende genom att helt enkelt inte äta godis eller annan sockrad mat haha. Du gör valet att äta godiset, eller inte. Du kan ju alltid äta bär som är hyffsat sött för att dämpa ditt sötsug. Ev en ruta mörk choklad kan hjälpa, men ät då bara en ruta och lägg undan resten :)
För mig funkar det endast att skippa sockret helt! Då försvinner sötsuget. Tänk på att det finns socker i mycket som man inte tänker på!! En del är extra känsliga och måste även utesluta all potatis, pasta, bröd osv.
Det är bara att bestämma sig och vara stenhård. Det är svårt i början men det blir bättre. Det är ju ett beroende så det är tufft. Det gäller ändå att man tar tag i det och ser allt det positiva (du mår bättre ,blir piggare, kanske går ner i vikt om det är det du vill och du slipper att sockret har kontrollen över dig).
När äter du socker? Kanske tröstäter du när du mår dåligt, när du har tråkigt eller så gör du det bara av gammal vana. Hitta andra sätt att hantera det på.
Intressant att du inte tycker om fisk. Lax, sej, torsk, tonfisk, makrill, sill, sardiner, gädda, gös, alaska pollock och alla andra fiskar har ju väldigt olika smak och konsistens. Du tycker verkligen inte om någon av dem?
Gällande matschema så är det ofta värdelöst att använda sig av. Kosten är ofta väldigt ensidig och ökar risken för näringsbrister samt intag av toxinska substanser, däribland tungmetaller.
Jag åt väldigt mycket godis som liten vilket ledde till att jag hade väldigt dålig tandhälsa, hade i genomsnitt 4 hål per halvår. Sedan fick jag spannmålsallergi vilket ledde till att jag plötsligt inte kunde äta en stor del av godissorterna. Ungefär samtidigt så fick jag hjälp av en tandhygienist som sa åt mig att äta godis max en gång i veckan samt endast dricka läsk på helgen. Efter några månader så lade jag av med läsken. Godis däremot åt jag varje fredag, och då drygt 1kg. Tillslut så slutade jag att köpa hem det, vilket innebar att jag inte åt det mer. Det hela handlar om viljestyrka. Mitt tips är att helt enkelt inte köpa skräpet.
Vad gäller "äckliga" saker i godis så är det definitivt inte något som avskräcker mig. Men om det får dig att avstå från godis så kan jag tala om för dig att godis kan innehålla grissenor, fiskfjäll, E-120 Karmin (pulvriserad ryggsköljd från sköldlusen, rött färgämne, används även i smink och textil), E-300 Citronsyra (vid syntetisk framställning används mögelsvamp), E-904 Shellack (sekret från indiska lacksköldlusen, används även som möbelpolityr) m.m.