Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 3500 ggr
Suskiv
0

Är det bara GBP som fungerar?

Alla som man känner och som man hör om som gått ner mycket, 40 kg eller mer har gjort det med hjälp av GBP. Är det det enda som fungerar när man har så mycket övervikt?

Jag vill inte operera mig, men med 40 kg övervikt så verkar det inte finnas några alternativ. 

Jag sökte hjälp inom sjukvården och det enda de sa var att jag skulle motionera mer. Hur ska jag kunna göra det när jag knappt orkar röra mig som det är och har problem med smärta.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Vyer
3

Jag har gått ner mer än så utan att operera mig. 

Första la jag om kosten och började äta nyttigt/hälsosamt. När jag gått ner en hel del (efter ungefär ett år) började jag träna (relativt) regelbundet. Det har fungerat prima.

Ary
0

Många har gått ner 40 kg på LCHF. Somliga utan att motionera.

Gått ner 20 kg på 10 mån. Själv äter jag numera lowcarb (upp till 80 kolhydrater om dagen istället för 20 kolhydrater om dagen som jag åt med lchf) och tycker att det är friare vad gäller matval ocjh går fortfarande ner, långsamt men ner (2 kg/mån). Så självklart kan man gå ner utan operation, men det får bli en livsstil i längden annars lär man hamna tillbaka där man var.

Zureel
0

Än så länge har jag gått ner 30 kg på egen hand vill gå ner 20 kg till så visst går det.

Började med att dra ner på portionsstorlek och tog bort 90% av allt snacks och godis samt en kort promenad varje dag. Efter ungefär 10 kg började jag räkna kalorier och hade utökat promenaderna och skaffat en motionscykel. Det fungerade bra för mig att lägga upp det i steg och gradvis ändra mina vanor.

[Majbot]
4

Har snart gått ner 50 kg utan nån operation så nej, du behöver inte operera dig. Jag tror inte någon egentligen 'behöver' operera sig, men vissa som helt enkelt inte klarar av mentalt att ta sig i kragen och förändra sitt liv utan hjälp behöver kanske en operation.

Calcifer
0

Jag har gått ner 40 kilo (än så länge) med hjälp av en GBP. Men jag hade försökt gå ner på egen hand och med dietists hjälp i flera år och jag hade ungefär 80 kilos övervikt. För mig var det rätt val.

Min vän som hade kanske 70 kilos övervikt har gått ner 60 av dem på egen hand på ungefär två år.

Klart det går, men inte för alla. :)

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

smurfis
0

Nej det är det absolut inte. Jag har gått ner 30 kg på helt vanligt sätt. Däremot kan det säkert vara svårare för vissa.

Det handlar inte bara om att vilja, man måste vara beredd att ändra hela sitt liv och vara rejält fokuserad. En lång tid.

Jag skulle säga att maten är det viktigaste, sen motionen. Och går du ner så kommer det bli lättare att röra dig. Det är jätte jobbigt i början men sen blir det bättre. Fokusera mer på maten först och enklare vardagsmotion. Synd att du inte fick mer hjälp av sjukvården. Alla är ju olika så det är svårt att ge råd via nätet. Jag vet ju bara vad som funkar för mig.

ManU77
0

#5 Jag är helt övertygad om att du har fel. Alla kan, men om man ständigt får ineffektiva råd av människor som ska vara kunniga kan det bli krångligt. Då måste man ha turen att hitta rätt information från andra källor. Jag fick först hjälp av en dietist när jag skulle gå ner i vikt, men eftersom dennes råd inte hjälpte mig sökte jag information på annat håll. Efter att ha provat lite olika metoder under några års tid med i princip inga resultat alls, kom jag över lite information om LCHF. Jag testade och gick raskt ner 30 kg på 6 månader.

Som sagt… det beror på om man har turen att få hjälp av någon som verkligen vet vad de pratar om.

Maten har den absolut största inverkan på både vikten och hälsan. Motion är bra, men kommer långt efter kosten i effektivitet.

Calcifer
0

#7 Det där är inte sant, det vet jag med säkerhet.

Alla kan inte, det kan bero på olika saker. Vissa har inte den mentala styrka som krävs. Andra har underliggande sjukdomar som gör det svårare. Andra har fysiska åkommor som gör det svårare.

ManU77
0

#8 Att vissa inte orkar mentalt tror jag på. Särskilt om man får rådet att äta fettsnålt, räkna kalorier och motionera som en galning. Det hade inte jag heller orkat. Men med rätt metod så… vilket för övrigt är individuellt. Det som fungerar för en person fungerar inte nödvändigtvis för en annan person.

Att underliggande sjukdomar gör det hela svårare betyder inte att det är omöjligt. Jag gillar verkligen inte tanken på att GBP blir den enkla vägen.

Även försvårande fysiska åkommor tror jag kan överkommas.

Så… att det inte går är verkligen inte sant, det vet jag med säkerhet.

Calcifer
0

#9 Du har din uppfattning, jag har min.

ManU77
0

#10 Japp! 🙂

[jitterbop]
0

Jag tränade bort 40 kg så någon operation behövs inte. Dock MYCKET tålamod och viljestyrka. Det tog mig ungefär 3-4 år. Åt normalt, alltså ingen speciellt diet eller så, godis på helger.

[Emma--]
2

Hittade till den här tjejens blogg via facebook. Så nog är det möjligt att klara sig utan operation. 🙂
http://goingsmaller.blogg.se/

luddan
0

#2 Hur mycket fett ligger du på om du äter 80g kolhydrater?

Frågar för jag känner att jag själv skulle vilja ha lite mer kolhydrater i kosten :)

Ary
0

90-130 g fett om dagen ungefär. 1600 kcal oftast och äter 5:2 ibland när jag känner att jag vill och orkar.

luddan
0

Energi
768,9 kcal
31,3g protein
80,7g kolisar
33,6g fett

Så ser min dag ut hittills, känns som jag inte fixar detta 🤪

Jag sitter o stirrar på dataskärmen hela dagen för att se så att siffrorna blir rätt.. Ger nog upp snart om jag inte får till detta 😭

ManU77
0

#16 Varför i hela friden har du inte ätit mer kcal? Nästan hela dagen har gått och du har inte fått i dig mer än ca 770 kcal. Det är riktigt, riktigt lite.

Äter du en ketogen kost, och i så fall, sedan hur länge?

Om hjärnan ska fungera tillfredsställande behöver den energi. Energin kan komma från glukos eller ketoner. Energin den behöver är ca 600 kcal/dag. Är man då kolhydratdriven betyder det ca 150 g kolhydrater/dag (en kolhydratdriven person har ingen ketonproduktion att tala om, så det är glukos som gäller). Då finns det inget över till resten av kroppens funktioner, såsom hjärta, lungor, njurar, lever, andra inre organ, eller muskler. För att täcka behovet kommer man börja bryta ner muskler för att med proteinets hjälp bilda mer glukos. Hjärnan, som alltså upplever energibrist, blir slö och trög. Ofta får man starka hungerkänslor och matfantasier i detta läge, vilket inte helt sällan åtföljs av hetsätning, typ.

Om man däremot ser till att få i sig max 50 g kolhydrater/dag (och i vissa fall behöver man vara ännu mer restriktiv med kolisarna), kan kroppen gå över från att primärt förbränna glukos, till att istället förbränna fett. Hjärnan kan inte förbränna fett direkt, eftersom fettet inte tar sig förbi hjärn- blodbarriären. En biprodukt av fettförbränning är dock ketoner. Dessa ketoner kan passera denna barriär och användas som energikälla av hjärnan. De kan dessutom användas som energikälla av en mängd olika energikrävande organ och processer i kroppen. Det som då händer är att man undviker energibristen för hjärnan, förbränningen av fett tar fart (vilket ur ett viktminskningsperspektiv är riktigt bra), man bevarar muskler bättre, och får som bonus mer energi, större fokus, en piggare och mer alert hjärna och ett stabilare blodsocker (och därigenom oftast ett stabilare humör).

Det tar normalt ca 2-4 veckor innan man är i ketosens "sweet spot". Under den tiden kan man uppleva mer trötthet, slöhet, seghet i muskler, mindre ork, huvudvärk och säkert mer som jag inte kommer ihåg just nu. Att under denna tid inta mer salt och vatten brukar minimera, och ibland helt förhindra, dessa omställningsbesvär.

Ary
0

Ja det verkar vara väldigt lite mat och inte lowcarb fördelning precis. Skulle du kunna tänka dig att dra vad du har ätit? I proteintråden kanske? Ber om ursäkt för kapningen.

luddan
0

har postat min intag i proteintråden.. ber om ursäkt att jag kom in på detta i denna tråd..