Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 2556 ggr
luddan
1

Protein

Hej.. måste bara fråga hur mycket protein man egentligen ska äta?

Med mina 2 frukostägg och en stekt stor skiva fläskcarre' till middag så är jag uppe i 81.1g.. 

Har läst någonstans  (tror jag) att man ska äta 1gram per kilo kroppsvikt då är jag ju redan uppe i för mycket isf.. Någon som vet?

OlgaMaria
0

1-1,5 g på kg kroppsvikt är lagom att äta. Om man vill gå ner i vikt ska man rikta in sig på 1 g per kg av målvikten. Så om din målvikt är 70 så försök äta 70 g protein per dag. Om du äter LCHF (?) så kan du öka på fettet istället.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Majbot]
0

Skadar inte att äta mer än bara 1 g eller 1,5 g. Så du behöver inte vara 'rädd' för att äta 'för mycket' protein :)

[rumelle]
1

Protein kan man gärna öka på när man vill gå ner i vikt. Det är inte fel att ligga på 2g per kilo kroppsvikt. :)

[Tassy]
0

Ja protein är bara bra, det hjälper dig att bibehålla musklerna ihop med träning under viktnedgång. Dessutom mättar det grymt bra!

luddan
0

Tack för alla svar.. Ja jag försöker äta enligt LCHF

RobinEH
0

Då blir råden annorlunda. Äter du enligt LCHF så bör du ligga kring 1g protein per kg kroppsvikt. När du konsumerar mer protein är vad kroppen absolut är i behov av så kommer de glukogena aminosyrorna att konverteras till glukos via glukoneogenesen. Eftersom man inom LCHF strävar efter att försätta kroppen i ett ketogent tillstånd så måste man hålla nere på intaget av kolhydrater, och därmed även protein. Många protein är dessutom mycket insulinogena. Insulin är ju ett hormon som man vill hålla nere inom LCHF för att underlätta för fettoxidationen i och med den höga fettinlagringen.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

luddan
0
  • 11g Leverpastej bredbar fett ca 24%
  • 11g Hårt bröd råg ca 14% fibrer Leksands Knäcke brungräddat
  • 10g Bordsmargarin Bregott 75% fett berik
  • 10g Bordsmargarin Bregott 75% fett berik
  • 17g Leverpastej bredbar fett ca 24%
  • 11g Hårt bröd råg ca 14% fibrer Leksands Knäcke brungräddat
  • 200g Köttfärssås hemlagad i gjutjärnsstekpanna
  • 200g Pasta kokt m salt

Grejen är att jag tycker jag har ätit jättemycket..

Energi
768,9 kcal
31,3g protein
80,7g kolisar
33,6g fett

Sitter nu och funderar på on/vad jag ska äta mer idag

Ary
0

Förlåt jag hade fått för mig att du åt LCHF. Ska man dra ner på kolhydrater så är pasta och bröd det första som ryker. Jag äter faktiskt ett par skivor knäcke ibland men annars inte bröd och pasta. Någon frukt ibland, någon potatis. Annars grönt och morötter, rödbetor, en liten portion havregrynsgröt förstärkt med 30-50 g smör/kokosfett, mycket ägg.

Racet med pannkakor, pasta och mackor funkar bara inte för mig.

Men du menar att 2 mackor med pålägg och en portion pasta och köttfärssås är jättemycket?

[Majbot]
0

#7 Självklart ska du äta mer än bara 780 kcal :o ! För att äta LCHF så äter du väldigt mycket kolhydrater och väldigt lite proteiner/fetter. Skulle tro att du kan äta 1300-1500 kcal per dag utan problem. Tränar du något?

[Tassy]
0

felpost

[Majbot]
0

• "200g Pasta kokt m salt" :)
[Tassy]
0

Såg det sen 😟

luddan
0

Jag har ätit LCHF men det passar inte mig..Normalt brukar jag ligga på 1200 kalorier ca.. och har kört striktare med kolhydrater 

Har en knäskada så jag är nästan stillasittande..

Juicy
0

Hur ser ditt förhållande till mat ut? Det är inte hälsosamt någonstans att äta långt under sin BMR! BMR är din basalomsättning vilket innebär hur mycket kroppen gör av med i vila. Brukar ligga runt 1200-1300 kcal för de flesta.

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

luddan
0

Ja men jag är ju i vila.. och ligger runt 1200 kalorier, kan ju inte stoppa i mig 2000 kalorier o inte röra på mig det är ju där orsaken till min viktökning började.. Gick upp 16 kilo efter att jag fick min skada pga att jag åt som jag brukade innan.. har gått ner tio kilo på ett halvår ungefär, lite upp/ner ibland och har ca 6 kilo kvar..

[rumelle]
0

#7 Om du har svårt att äta tillräcklgit med kcal/dag så kan du ju lägga till någon proteindrink eller liknande. Jag brukar t.ex. blanda 3dl vatten, 1dl frukostvälling-pulver (osötat) och 1dl proteinpulver. Detta ger ca 250 kcal, vill du öka på det kan du byta ut vattnet mot mjölk.
En näve nötter kan också vara ett bra mellanmål, nyttiga fetter och kaloririka. :)

Juicy
0

#15 "768,9 kcal .. Sitter nu och funderar på on/vad jag ska äta mer idag"

Du funderar alltså på att inte äta mer idag?

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

luddan
0

Just den dagen var det så.. normalt ca 1200, vissa dagar mera, vissa mindre..

Och jag åt två ägg med en klick smör till den dagen fast jag inte var hungrig..

Ary
0

Jag är Mycket stillasittande och äter 1600 och går ner. Ligger man på 1200 så sänker man ju sin förbrukning dit ner, kroppen kan inte göra av med mer än den får i längden. Det går ju ett tag men sedan går ämnesomsättningen åt helsefyr.

Det jag rekommenderar är att långsamt höja intaget lite, upp till iaf 1500 så kommer kroppen antagligen att svara med att göra av med det och lite till. Bättre isf att äta som jag och ta en 5:2 fastedag ibland för det sänker ju inte ämnesomsättningen.

Jag skulle också fundera på mitt förhållande till mat om du tycker att 2 knäckemackor och en liten portion mat är mycket. Jag "bantar" och skulle nog knappt överlevt på det.

OlgaMaria
0

Varför funkade det inte med LCHF? Jag är också väldigt stilla av mig. Heltidssjukskriven sen fyra år. LCHF funkar kanon för mig. Jag tänker också på om du ska äta så lite är det onödigt att äta bröd och pasta - det ger knappt någon näring. Och trots att man är stilla behöver kroppen näring. Man kanske inte behöver lika mycket energi som andra, men man behöver proteiner, vitaminer, mineraler och fett för att kroppen ska må bra och reparera sig själv. Du behöver minst 60-70g protein och en del grönsaker.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus