Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 22048 ggr
jewarg
14

5:2 metoden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lördagen den 11 maj så började jag med denna Diet metod tillsammans med min käre make.

Min man hade redan hållit på i 6v så han har övertygat mig att det visste går om man bara försöker och vill 🙂.Han hade då gått ner 1kg per vecka och 7cm runt magen sin!Jag var väl inte så stöttande till ideén från början och sa att inte förrän jag sett resultat på dig så börjar jag också med detta.Och här är jag nu inne på min 2:a vecka och det går ju kanoners!

Det går till som så att man äter helt enkelt mindre kalorier 2 dagar i veckan och som vanligt dom andra dagarna.Självklart skall man inte vräka i sig massa onyttigt dom andra dagarna, men man kan äta lite sådant ändå 😉.

Kvinnans intag Diet dagarna är: 500 kalorier

Mannens intag: 600 kalorier

Shape Up Club appen kan hjälpa dig på traven för att kunna scanna av dina varor.Sedan detta med vägning av maten.

Så låt säga att du kanske äter 150kalorier på morgonen, då är det minus av 500/600 som är resterande av dagens intag.

Min frukost har bestått av:

1dl havregryn,2dl vatten och 1 dl mjölk.Micra 1min och rör om,sedan 1min till.

Eller så har jag ätit: 

Lunch: Halv burk Tonfisk, halv burk majs och fyra coctail tomater.

Kvällsmat: Te med 4:a knäckebröd utan något på.

Är som sagt rätt ny i detta så håller på att utveckla mera med vad man skall äta.Liten hjälp på vägen i alla fall.

GLÖM INTE!Dricka mycket vatten MINST 2L dom här 2 dagarna.Och kör som t ex: måndag och torsdag istället för 2 dagar i sträck.

Min viktnedgång har blivit några kilon lättare och sedan en del cm mindre runt magen så detta fungerar KANON för mig!

Glöm inte heller att gå ut på promenader en del för röra på dig är alltid bra!👍

Ha det bra! //Jenny

JeW

[Majbot]
13

Jag har aldrig och kommer aldrig tro på att det skulle vara bra att svälta sig. Tror mer på bra mat (inte halvfabrikat osv) i kombination med hård träning. Äter så jag håller mig lagom mätt under dagen och jag skulle inte kunna föreställa mig hur jäkla jobbigt det skulle vara att bara äta 500 kcal om dagen, det är ju för fanken ingenting :o

[rumelle]
2

Jag skulle kunna tänka mig att det är en metod som skulle funka för mig. Dock håller jag med Majbot om att det är bättre för kroppen att äta rätt saker regelbundet och motionera.

jewarg
5

Majbot: Jag respekterar att du aldrig skulle göra det. Detta känns bra för mig så kommer fortsätta :).Ute och går varje dag flera gånger per dag varav 1 gång i rask takt så känner att det funkar verkligen för mig.

Alla är olika och tycker olika,så är det :).

2 dagar är det bara 500kcal per dag inte alla dagar.Dom andra äter jag som vanligt med regelbundna måltider och mycket vatten därtill :).

JeW

jewarg
4

Rumelle: Det är helt upp till var och en hur man känner vad man vill göra.Jag själv har prövat massa annat men tappat motivationen så fort :/ men nu är jag back on track och hoppas jag verkligen håller detta loooong time.

Detta var inget tvång inlägg som alla måste följa :).

Kör på det som känns bäst för dig själv och det du känner dig bekväm med mest så kommer det gå hur bra som helst.

Alla passar inte för detta och det finns många olika sätt som man kan gå ner i vikt och träna på :).

JeW

[Majbot]
5

#3 En sådan kost hade bla inte funkat med mina mål, men jag hade inte klarat av att gå hungrig :o Inte ens 1 dag, awesome att du klarar det och att det funkar för dig! :)

[rumelle]
0

#4 Jag känner också att inget annat fungerar, fastän jag vet att det skulle gå bättre om jag var duktigare på att träna. Är grymt sugen på att prova 2:5-metoden för enligt mina erfarenheter är det enda som funkar att svälta sig själv. Men risken är att jag fastnar i ätstörningar igen, och då är jag faktiskt hellre överviktig. Det är en svår balansgång.

jewarg
1

Majbot:

Ja det känns riktigt bra :)!Kul att ditt fungerar för dig med.

Mvh

Jenny

JeW

jewarg
0

rumelle: Oj men då är inte detta att rekommendera om du har haft ätstörningar.Ja absolut att det är svår balans gång.

Du har ingen som du kan tillsammans kämpa dig framåt med?Tänkte om du hade någon du kunde gå ut och gå med i 30-40min till en början.En kvällspromenad är rätt skönt.

Har du skog nära dig?Skogspromenader är att rekommendera då det är oftast ojämn mark under ens fötter.

Att börja där och öka på med 1tim promenad per dag.Ju mer man gör det desto mera rutin får man och känslan i kroppen att få komma ut och gå ökar mer och mer :).

Men vi är olika så ut går från hur jag själv kom igång att börja ut och gå varje dag.Går ju mer än en gång per dag numera :).Mitt sällskap är mest min mor och fars hund,vilket ger mig ännu mera motivation då jag har sällskap :).Gillar inte helt att gå själv men gör det då och då ändå.

När det gäller maten så se till att du får i dig regelbundna tider och har det varje dag,så gått det går.Drick mycket vatten också.

Önskar dig all lycka!

mvh/ Jenny

JeW

[rumelle]
0

#8 Jo, min sambo skulle ju också behöva gå ner några kilon. Och vi har ju försökt att kämpa tillsammans men av någon anledning kommer det alltid av sig. Han får i alla fall en promenad varje dag när han går till och från skolan, han går även hem på lunchen. Jag har dock bara 5 min att gå till jobbet, vilket inte ger så mycket. Visserligen skulle jag kunna gå en längre runda, men jag vill inte komma till jobbet svettig och eftersom jag har långa dagar vill jag bara hem och äta när jag slutar. Dock skulle jag absolut kunna bli bättre på att träna när jag är ledig! Då blir det ju träning tre dagar i veckan i alla fall. :)

Ary
0

Jag körde 5:2 ett tag och det gick jättebra, tills våren kom och jag blev mer aktiv och kroppen propsade mycket bestämt på att jag skulle äta lunch oavsett vad jag tyckte, så nu äter jag lunch och middag med 7-8 timmars ätfönster.

Kommer gå tillbaka till 5:2 när vintern kommer och aktivitetsnivån troligen sjunker en del. Dock lade jag alltid maten som ett mål på kvällen så man går och lägger sig ohungrig. 🙂

jewarg
0

rumelle: Ja men om du känner så ,så ta det på kvällstid och om du kommer igång o visar din motivation så skall du se att din sambo säkert kommer hänga på också tillslut :) igen.

Det är bara att kämpa vidare :).Du vet att du vill och att du absolut kan så håller mina tummar för dig :)!

Mejla gärna mig så jag får höra lite hur det har gått.

Pröva att ta en promenad redan ikväll.

Mvh/Jenny

JeW

jewarg
1

Ary: Vad kul att få höra av andra om detta.Är ju ny med det här så är väldigt intressant att få bolla med andra som gjort/gör samma grej :).

Jag hoppas detta håller i sig för mig en längre tid så jag ej tappar detta.Men som det känns nu och hur jag mår så är det ingen tvivel alls :).

Hur länge körde du med 5:2 förut?Hur mycket gick du ner?Anledningen att jag frågar är mera av ren nyfikenhet:).

Ha det gott!

mvh/Jenny

JeW

Ary
0

Totalt kan jag ha kört ett par månader. Under samma period har jag kört LCHF och periodisk fasta alla dagar. Sorry men kan inte säga vad som gjorde vad eftersom jag bytt strategi med jämna mellanrum men har gått ner 16 kg på 6,5 mån.

Tyckte väl att 5:2 var rätt smärtfritt sätt faktiskt.

[rumelle]
0

#11 Någon promenad blir det nog inte ikväll. Men jag skulle kunna tänka mig en halvtimme på träningscykeln. Då kan man spela tv-spel samtidigt! :P

jewarg
0

Ary: Aha okej :). Men det lät jobbigt med fasta periodisk alla dagarna.Det skulle jag nog inte alls klara så bra.Men kände inte du av mycket huvudvärk då du gjorde det?

Ja oja!Det är verkligen smärtfritt fast jag själv hade jättejobbig huvudvärk första gången jag började med detta.Hjälpte heller inte att det låg åska i luften :P.Nu är det ingen fara för bäljar i mig en hel del vatten också :).

JeW

jewarg
0

rumelle: Alla sätt är bra ;)!

Håller tummarna för dig :)!

JeW

Ary
0

Nej jag äter lågkolhydratskost så min kropp går över till fettdrift rätt enkelt när det inte tillförs mat så det har blivit en vana att äta 2 måltider. Är jag hemma äter jag 11 eller när det blir lunch. 🙂 Jag är ändå ingen frukostmänniska, fick tvinga mig själv att äta ngt när jag inte var hungrig.

Det är sockerdriften som ställer till det, kroppen är van vid att gå på kolhydrater och går i botten när det inte kommer mat var 3-4 tim….. på LCHF behöver man ingen fruktpaus. 😉

jewarg
0

Ary: Okej 🙂 då är jag med!

JeW

[Devya]
0

Jag tror inte att det fungerar för alla. Jag testade något liknande där jag höll på sådär i två dagar i streck och jag trodde att jag skulle gå under sista dagen på natten. Jag skakade och mådde illa. Jag försökte äta och spydde bara för att jag mådde så väldigt illa. Det tog mig en dag att bli bättre igen.

Sen med den här metoden så kanske man får välja vilka dagar man äter mindre, så det inte behöver vara två dagar i streck?

Oberoende så tänker jag inte utsätta min kropp för något liknande igen.

jewarg
2

Devya:

Om du hade läst det jag skrivit från början av denna tråd så skulle du också ha sett att jag skrivit om det där " 2 dagar i sträck". 🙂

Såhär stod det: 

"GLÖM INTE!Dricka mycket vatten MINST 2L dom här 2 dagarna.Och kör som t ex: måndag och torsdag istället för 2 dagar i sträck".

Så jag kör måndag och torsdag med detta.Sedan massor med promenader varje dag och vatten därtill.

Absolut att det kan vara så att det inte passar alla :).Jag sa inte att man MÅSTE bara göra detta utan ville mest ge tips….dela med mig :).Har ju själv haft så svårt för allt möjligt och inte tyckt att det passat mig för det ej har fungerat,men nu känns detta verkligen som en bra grej för min egen del och är glad över att det går bra,så därför delade jag med mig.

Första gången jag började med detta så mådde jag inte TOPPEN utan hade rejält jobbig huvudvärk,mer som migrän.Andra gången gick det så mycket bättre och gör det fortfarande.Känner mig glad och nöjd.

Har märkt skillnad på orken och motivationen.Helt förändrat!Kan få dåligt samvete om jag (som igår) ätit 1 tårtbit för det firats t ex morsdag.Så då gick jag ut på kvällen i rask takt och försökte skaka av mig det ;).

ÖNSKAR dig lycka till och gör det som känns bäst för dig själv :)!

JeW

[Devya]
1

#20 Ah, jag missade den biten.

Nåja, det var nog inget för mig oberoende. Jag gjorde det för att det skulle vara en detox liknande kur för mig, inte för att gå ner i vikt. Men det var som sagt inget för mig. Jag blev alltför svag och oförmögen till att göra något vettigt.

Men som sagt, vi alla är olika och det kan inte passa alla. :)

Jag gick sen ner i vikt av att äta allt med måtta. Det var något som passade mig bäst sist och slutligen. :)

jewarg
0

Devya:

Precis alla är vi olika :)!

Vad bra att du lyckades med det sedan :) KANON!Glad för din skull!

JeW

Sandyave
0

Hittade ditt inlägg idag och tror faktiskt Jag ska pröva den här metoden:) Men du skrev att du började med den den 11 maj, alltså typ 7 veckor sen nu. Så hur har det fungerat hittills? :)

jewarg
0

Sandyave: Hej! Det fungerar kanon med detta :). Är inne på min 8:e vecka nu och har lyckats gå ner en del i vikt :). Kommer avslöja efter jag gjort detta en del veckor till :). Detta rekommenderas inte för den som haft ätstörningar eller är gravid vad jag har läst om,så du vet. Nu menar jag inte att just du har haft det eller kan vara gravid,mera än uppmaning så man vet :). Önskar lycka till :)!

JeW

Inaarah
1

TS: Hur noggrann med kosten är du de andra dagarna? Äter du på något särskilt sätt? Tänker om du äter lågkolhydrat, räknar kcal då med eller liknande.

Sandyave
0

Okej tack. Har inga problem alls så det ska nog fungera för mig :) Måste dock Fråga dig om fler tips vad man kan äta Under dessa två dagar, gillar både tonfisk, Knäcke och majs men känns som att jag Kommer tröttna på det efter ett tag :p

AktieTrader
0

Jag hade min första fastedag igår. Jag hoppade över frukost och år lunch på jobbet (kassler och ägg). Jag blev förvånad över hur lätt det gick. Jag var t.o.m mindre hungrig innan lunch än vad jag brukar vara. Även när jag kom hem efter jobbet var jag mindre hungrig än vanligt. Middag vid 18-tiden (kött+lite ris). Enda gången jag jag var riktigt hungrig var vid 22-tiden, då åt jag en halv morot.

Det enda jag kände var tryck i huvudet, inte huvudvärk bara ett tryck.

Är det så här enkelt så kan jag hålla på med det alltid utan problem.

kianna
0

Ikväll kl 20 börjar min första fastedag, och jag kommer bara ta denna enda dag första veckan. Vill veta först hur jag reagerar utan mat under så lång tid. Har en trist benägenhet att tappa i blodsocker om jag inte äter på morgonen. Är INTE diabetiker. 

Jag har läste en hel del om detta, och har beställt boken som snart kommer ut. Vad jag har tyckt mig märka så ser det ut som om många försöker hålla en mera strikt fasta under dessa två dagar. Detta för att slippa blodsockertopparna som gör en hungrig. Nåja, alla sätt är väl bra utom de dåliga. 

Imorgon försöker jag nog hålla mig till 500 kalorier med hjälp av Allévo måltidsersättning för att göra det så enkelt som möjligt.

Något jag har förstått är att man - om man annars dricker en del kaffe - så ska man fortsätta med det. Annars kommer huvudvärken som ett brev på posten. Dessutom massor av vatten forstås - gärna upp till 3 lit.

Dierpmis
1

Började med detta förrgår, eller ja, jag hade en fasta dag igår vilket gick jättebra. Av någon anledning valde jag att även fasta idag, alltså två dagar i rad. Kommer inte ta två dagar efter varandra fler gånger tror jag :P Mår inte jättedåligt men känner mig lite skakig. 
I alla fall, tidigare har jag tänkt testa LCHF eller GI eller liknande men det känns mer strikt, mer att hålla koll på. 
5:2 känns precis rätt för mig och jag hoppas jag kan gå ner en del i vikt :) 
Kul att det har gått så bra för dig jewarg :D

http://erjfoto.se/

jewarg
2

Inaarah: Som kvinna skall man äta högst 500 kcal dom 2 dagarna man har diet. Jo jag tänker lite på vad jag äter dom andra dagarna då jag ej har fasta,fast det är meningen att man skall kunna äta på som vanligt ändå :). Bara man inte håller på och vräker i sig en massa onyttigt :). Man skall heller inte glömma att dricka mycket vatten dom här dagarna du har diet. Närmare 2L om inte mera :). Jag är inne på min 10v och har innan dess lyckats gå ner en hel del kilon :). Känns och syns :). Som att magsäcken krymper. Med vänlig hälsning, Jenny

JeW

jewarg
0

Sandyave: Jag köper kesella och kvarg också. Blir mycket sallad dessa dagar och vatten :). Te går bra utan socker o mjölk. Här har du en sida med lite mat tips: http://www.hittarecept.se/s/5-2-metoden-fasta.html Glöm inte att kolla hur mycket innehållet är på det du tänkt äta. Scanna kod och titta kalorierna (om du har möjlighet). Shape Up club är en bra app:). Hur går det hittills för dig förresten :)? Med vänlig hälsning, Jenny

JeW

jewarg
0

AktieTrader: Glöm inte en massa vatten :). Jag har också haft sådant där tryck som dig ibörjan,men ju mera kroppen vant sig vartefter ju mera så har huvudet det också. Man får lite rutin på det tillslut :). Kul att höra att det gick ändå så bra! Med vänlig hälsning, Jenny

JeW

jewarg
0

kianna: Kaffe vet jag inte om jag skulle rekommendera men står det så ,så är det så att man inte skall det (sluta helt) :). Är ingen kaffe människa ;). Hur går det för dig annars,känns det som det kan fungera? Med vänlig hälsning, Jenny

JeW

jewarg
0

Dierpmis: Precis så har jag också känt med det du nämnde…så fick ingen direkt kick eller "detta kommer fungera för mig" känsla. La ner rätt snabbt och fortsatte leta mig fram. Har ätit tabletter förut mot sötsug osv…men avskyr egentligen att stoppa i mig "piller" för att kunna må bra med min kropp och gå ner i vikt. Inget för mig heller. Glad att min make såg om 5:2 metoden på Vetenskapens värld :)! Tror inte jag kommit så här långt som jag gjort idag( 10:e veckan denna vecka) om inte min make börjat innan och jag fick upp ögonen för att detta verkar ju vara något :)! Han hann köra hela 6v innan jag ens kände motivation ;). En dag så pratade vi ordentligt om detta och jag kände mig riktigt peppad! Så min man förslog att vi kunde göra detta tillsammans kommande lördagen (11maj) och vips så var vi där och här är jag nu "en del" kilon lättare :). Rör på mig varje dag genom promenera mera än innan :). Som att jag bara måste få komma ut och gå annars kommer jag ha ångest :P hela natten ;). Ja en del kör 2 dagar i streck men rekommenderar själv t ex : måndag och torsdag så att det blir 2 dagar imellan alla fall. Önskar lycka till och tack för orden :)! Med vänlig hälsning, Jenny

JeW

Dierpmis
1

Jewarg: Vad kul att höra! Måste kännas skönt att ha hittat "rätt" liksom. Jag är så otroligt peppad på det här nu, fastade idag och hade inga problem alls :) Känns bara roligt och bra. 

Försöker gå minst 10 000 steg om dagen men idag har jag gått 16 000 ;) Har förr haft den där känslan du har "att man måste ut", vill ha den ingen för den är rätt bra.

Tack för tipset :) Nej två dagar i rad blir det aldrig igen, men två dagar emellan låter bra. Försöker matcha in fastan till dagar då jag jobbar, är svårt att äta regelbundet och ordentligt dom dagarna ändå. 

Tack och bra jobbat! :)

Sandyave
1

Tack för tipset!:) Jo det har gått jätte bra tycker jag. Är inne på fjärde veckan och 8 dagen nu :) Har dock inte sätt stora förändringar, tror det kan dröja lite, sen är det ju precis som du skrivit att man krymper magsäcken och det tror jag är något jag behöver eftersom jag annars äter så himla mycket, både vanlig mat och onyttigt.. Måste dock bli bättre med vattnet och promenaderna!! Tack :)

ramm5tein_
0

Jag är en sådan som ofta tyvärr (kanske inte tyvärr numer?) hoppar över måltider. Känner inte att jag måste äta väldigt regelbundet för att må bra, så då tror jag inte att jag kommer ha några problem med fastedagarna!

Det enda jag blir lite tveksam till är det här med vägningen.. En gång i veckan? Kommer det inte pendla jättemycket pga olika kaloriintag per dag? Är det inte jättelätt (om inte lättare) att köpa en chokladkaka på ätardagarna bara för att inget är förbjudet?

Ja lite sånt. 🙂 Har lite svårt med självdiciplinen tyvärr om ingenting är förbjudet… Och samtidigt vill jag inte förbjuda mig något då jag vill kunna ha en hållbar kosthållning. Gör ditt bästa för att värva mig! haha

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Ary
0

Tanken är att man ska äta max 2000 kcal på ätardagar och 500 på fastedagarna dvs normalt. Inte att man ska äta allt man kommer över… (Män 2500/600 kcal)

Lagom är bäst. 😃Sedan kan man gör precis som vanligt, dvs att någon gång o veckan att man kanske festar till det med den där chokladkakan men det hade man ju gjort ändå kanske.

ramm5tein_
0

#38 Ja det har jag förstått!

Jag har en fråga om idag. Kom hem från nattjobb kl 7 imorse och hade då ätit senast kl 3 på natten. Somnade 8, sov till 16.30 och har nu fortfarande inte ätit något sedan kl 3 i natt. Ska jag passa på att ta det här som fastedag när jag ändå inte varit "nog" hungrig än? Och när anser ni då att jag behöver äta igen?

Tänkte i för sig äta middag på en timme, men det blir inte över 500 kalorier ändå, så då fungerar det ju. Låter det som ett upplägg eller ska jag bara se den här "oplanerade fastan" som en bonus och ta den "på riktigt" typ i övermorgon? 🙂

Ary
0

Helt upp till dig. För mig brukar det bli 22-24 tim uppehåll, men då skulle du behöva stiga upp kl 2 inatt och äta om du inte jobbar. 😛 Skojar bara.

Som du sade så kan du ju äta en liten måltid och då blev det ju fastedag. 🙂 Du får väl testa olika varianter att planera runt dina oregelbundna arbetstider.

ramm5tein_
0

#40 Hehe! Ja precis, men ifall jag håller mig till mina 500 kalorier tills imorgonbitti. Då har jag i princip haft en fastedag? 🙂 (känns lite för lätt, men det är väl för att dygnsrytmen varit annorlunda)

ramm5tein_
0

Ingen av er som uppdaterar mer regelbundet i den här tråden? 😃 Vore kul att se hur det går för er… Och hur ni ser på det här med att äta vad man vill under ätardagarna. I ett annat forum verkar folk vara lite skeptiska till det nämligen! En del går inte ner i vikt osv.

Men själva grejen med 5:2 som diet är väl faktiskt just att man ligger på ett så grovt kaloriunderskott varje vecka, tack vare fastadagarna, att man kan äta skräpmat någon gång, samt fika eller vad det kan vara? Man ska ju inte ÖVERDRIVA, men att det ska vara helt okej och att man för det ska gå ner i vikt/få hälsofördelar.

Dierpmis
0

Oftast är jag sugen på något gott just på kvällen av en fastadag. Men sen när jag får äta "skräp" så struntar jag oftast i det. Känner mig så fräsch efter fastan och vill inte förstöra det :P

Men det är ändå skönt att kunna ta en glass eller en fika utan att tänka mer på det

[Mia-Li]
0

Hej.

Jag har börjat med detta också. Hade min första fastedag igår och jag drack Allevo-pulver. Kanon! Kände ingen hunger alls till slut och begäret att stoppa något i munnen försvann.
Jag stod och lagade mat igårkväll till mat idag på lunchen på jobbet. Kunde hålla mej ifrån att stoppa det i munnen då och var inte ens sugen på att äta idag heller.
Men nu har jag ätit kyckling och broccoli.
Imorrn är det dags för fastedag igen.

Jag dricker minst 1½ liter citronvatten då jag fastar. Kaffe får man med dricka.
Har mått hur bra som helst och känner en lätthet i kroppen redan. Magen fungerar bättre och jag är allmänt piggare och alertare.

Så vi får se om någon vecka om det gett resultat på vågen.

ramm5tein_
0

För mig känns det inte som att det kommer gett resultat på en vecka… Äter nog alldeles för onyttigt på mina ätardagar. Har ätit glass en gång, choklad igår, idag tänkte jag fasta men har mens och blev sååå sugen på ostbågepåsen som stod här hemma så nu var den fastadagen körd. Har tänkt köra imorrn istället. (Jäkla mens och humör!)

Men tror ni att det är OKEJ att t.ex. äta glass, ostbågar/chips 1-2 gånger i veckan med denna diet och ändå gå ner? Menar inte att man vräker i sig och liksom "utnyttjar" möjligheten på ett osunt sätt, men ni fattar. Jag hoppas det, för jag vill inte begränsa mig från nåt… Och det ska ju inte vara nödvändigt heller. hmmm…

Ary
0

Tanken med 5:2, enligt dokumentären med Micheal Mosley, är att äta 2000 kcal på ätdagarna och 500 kcal på fastedagarna. Dvs att inte överäta. Sedan är det ju upp till var och en hur mycket man äter och vad för sorts mat/snacks men ska man gå ner så lär man ju få man ju begränsa sig något på något vänster….

[Mia-Li]
0

Jag har gått ner 1 kilo nu sedan i måndags. Vill ändå inte att det ska gå för fort. Bästa viktminskningen är den som går sakta.

Idag är det Allevo-dag igen. 😃

ramm5tein_
0

#46 Jo precis! 2000 kalorier överstiger jag aldrig. Har "gått på" ShapeUp Club innan och där fick jag äta max 1300 kalorier per dag. Översteg det som mest med 400 kalorier, så bör ha så pass bra koll vid det laget att jag inte överstiger.

Måste påminna mig om det. Det finns ju faktiskt en gräns och 2000 är mycket för mig, så då är det nog lugnt 🙂

Dierpmis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag hade jag en fasta dag igen :)
Tänkte vara lite aktiv och kanske lägga upp vad jag åt idag, hoppas fler vill göra det så man kan få lite inspiration :P

Frukost: ett kokt ägg 75 kal
Lunch: en stor sallad (se bild) 145 kal
Mellanmål: ett stort äpple 123 kal
Kvällsmat: a-fil med lite banan och lite russin 158 kal

Allt som allt:
500 kal
27g protein
60g kolhydrater
16g fett

Massa te har det blivit idag också, frusit som bara den på jobbet eftersom det varit så kallt ute.

[strutter]
0

Börjar min allra första fastedag i dag.

Har till frukost ätit två kokta ägg och två hårda brödskivor.

Dricker kaffe, te och vatten under dagen.

Till middag blir det kycklingfile och broccoli eller andra grönsaker.

Tänker fasta måndag och torsdag. Får se hur det går, det som jag är lite rädd för är huvudvärken som flera här skrivit om.

Hoppas mycket på detta!

Ary
0

Funkar det inte kan du ju prova att äta allt till middag som jag gör.
Lycka till. 🙂

[strutter]
0

#51 OK, tack för tipset!

Hittills har det ändå funkat riktigt bra.

Har inte ätit nåt mer än frukosten hittills i dag, men om ca 1 1/2 timme blir det kyckling och nya krafter!😂 Lite dimmig har jag varit. Men det gick förvånansvärt bra att jobba.

Jag har druckit te, kaffe och vatten under dagen. Varm vätska mättar ju lite bättre än den kalla, så det har jag druckit flera gånger.

Man får känna sig för, prova lite olika sätt kanske, och se vad som passar bäst.

[strutter]
0

Konstigt, men efter kycklingen och grönsakerna i går e.m. blev jag allt annat än piggare. Jag blev så slut så jag var tvungen ligga ett tag för att någotsånär komma igen.

Blev kroppen chockad, tro, när den äntligen fick mat?

Nu har jag tänkt sprida ut de 500 kalorierna mera över dagen, alltså även äta något litet på lunchen. Det gjorde jag inte i går, kanske därför det blev som det blev.🤔

ramm5tein_
0

#53 Sådär känner jag oftast morgonen efter fasta! Då brukar jag lyckas äta alldeles för mycket frukost än vad jag egentligen orkar, också får jag matkoma i någon timma typ. Var verkligen tvungen att lägga mig efter första fastan då jag ätit…

Lite synd att det ska bli så. Någon som har något tips?

[strutter]
0

Då är jag alltså inte ensam om fenomenet.

Hoppas precis som du att någon här vet hur man ska tackla det.

Ary
0

#54 Vad är det för typ av mat du äter? Är det normalkost så hjälper det nog att dra ner på kolhydraterna, äta omelett eller ägg och bacon typ. Det är kolhydraterna som ger mig matkoma. Dvs en större mängd.

RobinEH
0

Du går inte upp i vikt för att du äter glass, choklad och ostbågar en gång i veckan istället för samma energimängd från broccoli. Viktigt att tänka på är att det är väldigt lite mat som kan konsumeras och därmed ökar risken för näringsbrister, så näringsfattig mat bör undvikas så mycket som möjligt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa