Hjälp mig
Hej! Jag är en tjej på snart 18 år som behöver hjälp att gå ner i vikt. Har bott på ett behandlingshem men flyttar på fredag. Där gick jag upp ca 15 kg som jag nu vill bli av med. Mitt problem nr 1 är sockret. Jag älskar socker. Godis, Kakor, Fikabröd, Special K, söta yoghurtar och ketchup är nog det jag nästan lever på och särskilt lösgodis. Dricker även mycket Cola Light. Sen är jag ett fan av snabbnudlar, snabbmat och pasta och ris. Allt detta har såklart gjort att jag mot min vilja gått upp i vikt. Jag tränar inte förutom enstaka promenader och rider ibland. I höst ska jag också börja studera vilket gör det ont om tid till att träna. Gymkort kommer jag inte få pga att jag isåfall kommer bosätta mig på gymmet ;-) En vanlig dag för mig i matväg kan se ut såhär: Frukost (vid nio)- En tallrik 2 dl vaniljyoghurt med special K. Lunch (vid tolv)- En portion av det som serveras. Ofta mycket kolhydrater och såser. Mellis (ibland) - Samma som frukost. Middag (runt sex)- Samma som frukost. Kväll (ibland)- Ibland lösgodis eller chocklad framför tvn. Bor hemma med pappa som lagar mat och han äter inte grönsaker.
Du verkar nästan leva på sötad yogurt och flingor. Till att börja med kan du ju byta ut den sötade yoghurten till osötad och äta mer riktig mat dvs sallad, kött, fisk och grönsaker. Köra med lördagsgodis istället.
Får jag fråga om längd och vikt? Hur menade du med bosätta sig på gymmet, händer det att du tränar för mycket menar du?
Jo jag har tendenser till det. Skrev fel på middag :P Äter samma som lunch ska det stå där ;)
Osötad yoghurt smakar så surt :(
Vågar inte säga vikt men är 175 lång. Men hur göra med grönsaker när jag har en pappa som knappt vet vad det är?
Varför jag frågar är att många som ofrivilligt går upp i vikt är underviktiga till att börja med. Att veta enbart längd hjälper inte så mycket.
Varför övertränar du?
Löpbandet är min andra hälft ;) Skulle tippa på att jag väger runt 65? Vet att det är normalt men jag ser inte klok ut och det är resultat av godis i mängder :
Läs recept och gå med till affären och försök få i grönsakerna i vagnen, lite åt gången, så kan pappa steka köttet medan du kokar, skär gratinerar grönsaker. 😉 Börja med sådant du tror pappa gillar.
Men då var du ju underviktig till att börja med eller iaf väldigt smal. Då ska du väl inte gå ner 15 kg heller.
Men jag vill satsa på basgrönsaker, som funkar för många recept :)
Min pappa är kär i falukorv, färdiga såsmixer, wokgrönsaker, grädde, pasta och potatis. Så vi äter inte nyttig mat här hemma :/ Och vad kan jag äta till frukost som är kalorisnålt och nyttigt?
Du vill tillbaka till ett bmi på 16, dvs du siktar på en vikt som anorektiker har. Du behöver inte viktminskningråd.
Nej, men jag vill ha muskler :)
Varför sikta på ett BMI tal? BMI är ett så missvisande system? :s
Vännen, det låter som att du varit på behandlingshem för att du varit anorektisk/underviktig -och du är normalviktig (i nedre/mellersta spannet) nu! Satsa inte på att gå ned i vikt!
Om du menar allvar med att vilja ha muskler måste du äta mycket och bra -du kan inte bygga muskler om du samtidigt ska minska dramatiskt i vikt.
Men mitt sötsug/kolhydratsug är ett problem :-(
Och då är det väl just det du ska fokusera på -inte att gå ned i vikt. För många har det hjälpt att äta mer protein och fett för att minska kolhydratsuget, och att e till att faktiskt bli mätt! Går man hungrig jämt så skriker kroppen lätt efter snabb energi, kolhydrater, så satsa på bra med grönsaker och protein -och att äta dig ordentligt mätt.
Men jag vill gå ner också. Men först jobba bort suget efter kolhydrater. Annars går jag inte ner.
varför inte fokusera på att förändra din kost istället för att fokusera på viktnedgång eftersom ditt problem ligger i kosten? :o
Jag reagerade direkt vid "behandlingshem". Du behöver inte hjälp med att gå ner i vikt. Du behöver snarare hjälp med att rätta till din kroppsuppfattning.
Tråden låses och TS uppmanas till att prata med läkare om det här. Sajten stödjer inte ohälsosam viktnedgång eller undervikt som mål.
Läs gärna våra sajtregler!