Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 847 ggr
[lenniiis]
0

Vill gå ner i vikt

Vad är hälsosam mat? Vilka maträtter är liksom bra? Och hur stora portioner är lagom? Två potatisar, hälften grönsaker och en köttbit? Om man inte blir mätt då? Är gaaaaalen i kokt potatis. Det slår allt annat i hela världen, till och med choklad, chips och godis. SÅ gott. Därför vill jag inte ha något LCHF :( Skulle bli så ledsen över att avstå från potatisen i skolan.

Jag vill gärna gå ner i vikt men jag är så lat… Jag tycker om grönsaker och är inte överförtjust i kött. Jag brukar springa 3 gånger i veckan, 3-5 km. 

Jag är överviktig så ni behöver inte oroa er över att jag är en underviktig person. Har ett bmi på 26.8, och då inte på grund av muskler.

Det är senaste året jag har blivit så här stor, satte in en hormonspiral och blev hungrig 24/7 vilket resulterade i 16 mer kilon. Vill gärna känna mig som mig själv igen. Känner mig så stor och klumpig.

[Majbot]
0

chips, potatis, choklad och godis är alla oerhört snabba kolhydrater som innehåller massor med kalorier (dock inte potatisen så mycket men de är ändå snabba kolhydrater) som gör att du orkar äta mycket mer av än om du hade ätit långsamma kolhydrater. Resultatet? Du äter för mycket vilket gör att du går upp i vikt. För att gå ner i vikt skulle jag råda dig att inte äta dem och hitta bättre alternativ. Tex äta en näve nötter, lite bär eller en färsk kokosnöt som snacks istället för chips/godis. 

Allt halvfabrikat/helfabrikat innehåller onödiga tillsatser och väldigt ofta socker, som inte kommer att hjälpa att gå ner i vikt direkt. Håll dig till 'naturlig' mat så att säga, alltså mat som har kommit direkt från 'moder jord' och laga allt själv från grunden. Gillar du fisk, kyckling och ägg? Det kan vara en alternativ proteinkälla förutom kött. 

Hur lång är du/hur mycket väger du?

[lenniiis]
0

Jag som ääälskar potatis 😭 Det är verkligen min passion i livet haha… åh, så ledsen jag blir. Chips/godis skulle jag kunna strunta i, men just potatisen…….

Ja, fisk gillar jag! Kyckling är det godaste köttet! Ägg är helt ok! :)

Jag är 165 cm lång och väger just nu 72 kg.

Brukar vanligtvis ligga på 60-62. Men våren 2012 vägde jag 56 kg.

[Majbot]
0

Du kan ju alltid äta sötpotatis istället. Grejjen är att du måste äta i en begränsad mängd.

[lenniiis]
0

Det smakar ju helt olika… 😓 Jag är ingen köttfanantast så det blir en liten köttbit och sedan tre-fyra potatisar kanske…

[Majbot]
0

tre-fyra potatisar är dock väldigt mycket :L Och med tanke på att det är snabba kolhydrater så kan du lika bra äta godis istället för det. Varför inte byta ut det mot grönsaker?

[Tassy]
0

Du får helt enkelt undvika det till vardags och unna dig det som gotta. 👍 Det blir ju ohållbart i längden om du älskar potatis så mycket att ta bort det helt ur kosten.

smurfis
0

Du behöver inte sluta äta potatis om det känns för drastiskt för dig. Ät det nån dag i veckan istället och försök begränsa mängden. Du vänjer dig om du vill det.

Ett effektivt sätt annars är ju att skippa allt godis, fika m.m. Dra ner lite på portionerna om du tycker de är för stora. Ibland kan små saker göra stor skillnad. Andra behöver mer drastiska åtgärder för att bli av med sitt sug (som t ex LCHF). Man måste ju hitta ett sätt som funkar och som man kan leva med.

Vi är ungefär lika, jag är 168 cm och min startvikt var 75 kg (nu väger jag ca 69 kg). Jag kör LCHF och jag är jätte nöjd med det. Mitt sötsug är helt bortblåst! Jag som älskade choklad, chips och pizza! 😛Det går om man vill.