Aktivitetsnivå?
Hej!
Jag kör med shapeupclub-appen och har nu börjat fundera lite över det här med "aktivitetsnivån" som man ska skriva in.
Jag har tidigare haft "normal, sitter då och då" men funderar på om jag borde ha "låg aktivitetsnivå, mestadels sittande" - för som det står är jag mestadels sittande ju.
Tränar bodypump 3 gånger i veckan + 2-3 spinningpass (mellan 30-60 min). Har ingen bil så ska jag någonstans så cyklar jag eller går, vilket är ca 3 km enkel väg. Samma sak till gymmet cyklar jag fram och tillbaka så det är kanske 1-3 ggr per dag jag får "vardagsmotion" så att säga.
MEN - för övrigt så är jag mestadels sittande vid dator eller liknande.
Några förslag? Tycker det är lite "luddiga" beskrivningar på dom där aktivitetsnivåerna…
Man ska räkna på det man gör i vardagslivet. Man brukar säga att om man tränar 6 dagar i veckan kan man höja ett snäpp i såna där kalkylatorer.
Jag tycker ändå inte att dom stämmer, dom är för generösa med kcal-mängden.
Jag har min inställd på låg aktivitet/stillasittande, trots att jag gymmar 6 dar i veckan och inte är ute efter viktnedgång (jag är klar med det).
Okej, tack för svar! :) Ställde in den på lägsta nivån nu.
Ska man äta något extra om man tränat eller ligga på samma kalorinivå som om man inte gjort det?
Man ska alltid äta efter träning. 🙂 Sen beror det på vad du har för mål med träningen. Se till att bli mätt, välj gärna proteinrik mat och kom ihåg att det är energi in vs ut på längre sikt som gäller, sen om du äter lite mer på träningsdagar och mindre när du är stilla så går det ändå jämnt ut i slutändan. Du märker ju åt vilket håll det bär iväg och kan justera utefter det.
#3 Varför ska man alltid äta efter träning?
Det är snällast mot kroppen helt enkelt (tycker jag personligen). Jag tänker inte argumentera för eller emot något särskilt sätt att äta "rätt", men jag tycker att det är ett bra sätt att ta hand om sig själv. Det är skönt att fylla på med energi, och protein = byggstenar som behövs efter träning. Så jag får förtydliga att det är min egen åsikt, även om många delar samma synsätt.
Om man har styrketränat så är det bra att dricka 30 gr kasein efteråt. Eftersom då stimuleras proteinsyntesen som mest några timmar efter du har tränat.