Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: off-topic
Läst 2779 ggr
Ary
28

Jäg lämnar nu viktminskningsforumet.

Det har varit kul och nyttigt att vara här men har nu sett anorexiapropaganda för en livstid. Iofs inblandat med vettiga råd om nyttig viktminksning dvs ner till en normalvikt på ett vettigt sätt.

Skaran som tror att man ska ha bmi 16 och tycker det är normalt att äta 700-900 kcal om dagen verkar dock växa. Jag kan rekommendera att ni flyttar över till ätstörning i fokus och lämna detta forum för de som faktiskt har övervikt. Det som stör mig är inte ätstörningarna i sig utan att de flesta inte ens vill bli friska utan ber om råd att lulla in sig ännu längre i anorexiatänket.

Tack för den tid som har varit.

genser
11

Ledsen att se dig lämna -men jag förstår verkligen varför!
Jag har inte varit medlem här länge, men på slutet blir jag allt oftare ledsen istället för peppad av att gå in här. Inlägg som ber om tips för att gå ned i vikt jättesnabbt, personer som siktar på alldeles för låga (sjukliga) målvikter, som behöver hjälp som aldrig kan ges över ett nätforum.

Jag hoppas att vi som har verklig övervikt och ohälsa kan fortsätta att finnas kvar i forumet (de som vill såklart) för att peppa och hjälpa varandra längs vägen, och att alla som behöver annan hjälp verkligen kan hitta den, på rätt ställe.

kram!

smurfis
5

Jag tycker också det känns tragiskt att ha ett dröm BMI på 16 eller att vilja gå ner massor med kilon fast man är normalviktig. Att många äter otroligt lite men ändå inte inser att de kanske har ett större problem än så. Det verkar vanligt med ätstörningar här faktiskt. 

Trist att du lämnar!

Ary
0

Tack genser det värmde. 🙂

Jag tog en titt på reglerna och såg att den som siktar på undervikt, vilket torde vara allt på ett bmi under 19 kan uteslutas med ett email om var man kan söka hjälp - en utmärkt regel.

Jag har nästan börjat misstänka att en del inlägg är för att lära upp nya anorektiker, men jag kanske inbillar mig….. 🤔

smurfis
0

Det är en väldigt bra regel!

[rumelle]
3

Jag har reagerat på samma sak flera gånger. Har själv tidigare levt en anorektisk livsstil, fick dock aldrig diagnosen anorexi eftersom mitt BMI inte var tillräckligt lågt. Som lägst låg det på 18,7. Numera har jag gått upp lite mer än jag är bekväm med och vill gå ner på ett hälsosamt sätt. Är väl medveten om att jag har ett normalt BMI på 24 just nu, men hade tänkt mig att komma ner till 20. Det är extremt svårt att kämpa mot att få tillbaka ätstörningar samtidigt som man vill gå ner hälsosamt. Börjar känna att jag triggas av när andra skriver om hur de satsar på att äta under 1000 kcal/dag och strävar mot ett alldeles för lågt BMI. Det har gjort att jag också funderat på att lämna sidan. :/

[Tassy]
4

Jag håller med er, jag har också påverkats en del av allt lågkaloribabbel, och var själv på det en sväng. Men sen jag började träna hårt tänkte jag tack och lov om innan det hann gå för långt. Men det är väldigt påfrestande att se alla trådar här. Jag tror det bara kommer gott ur en rejäl trådrensning.

[Emma--]
4

Av anledningen som skrivs i TS, så känns det ännu viktigare att stanna här och kanske ge tips om var man kan söka hjälp bland annat. 

Så att personer med sunda mål kan reagera när något inte låter bra. Så det inte blir fler och fler med mål att nå undervikt utan att någon reagerar.

keptak
2

Jag håller med TS. När jag gick med här trodde jag att det skulle handla om oss som är överviktiga och behöver gå ner i vikt. Att peppa varandra, ge tips och få hjälp med diverse frågor. 

#1 skriver "ledsen istället för peppad" och det är precis så jag känner. Därför har jag inte tittat in här särskilt mycket det senaste utan varit mer på träning.ifokus. Dock är det även där en hel del trådar om detta ämne fast mer inriktat på träning då.

Självklart ska personer med ätstörningar få hjälp, det är jätteviktigt, och ofta vet de själva inte om det eller ignorerar det så då kan de få en väckarklocka genom att få svar om att de har problem. Men då tycker jag att de som kan kan låsa den tråden så det inte blir en massa inlägg om det. 

Denna sida är väl i huvudsak till oss som behöver det.

Ary
0

Jag smyger mig fortfarande här eftersom trådar poppar upp fortfarande. 😉

Jag skulle gärna vilja hjälpa till men på senaste har de som vill ner till undervikt bara velat ha hjälp att gå ner och lyssnar inte på annat….. Känner mig rätt maktlös.

#6 En trådrensning hade ju inte varit fel nä.

Halvdansken
0

Håller också med TS. Det är inte ånga trådar jag vill kommentera i, eftersom så många är av typen "jag är en ung tjej som vill gå ner  till 52 kg, jag är 170 cm lång, vad ska jag äta…"

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
0

Håller med!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chestnut
0

Instämmer fullständigt. Undviker forumet mer och mer rent av. 

För mig som släpar på tiotal med kg för att ens nå normalt BMI så känns det rätt jobbigt att läsa dessa trådar med folk som egentligen inte övht bör gå ner nämnvärt i vikt vill veta hur dem ska svälta sig på snabbaste sätt.

Med vänliga hälsningar
Chess

genser
3

Jag håller tummarna för att de som vill och orkar kan stanna kvar! Jag, som har ungefär 15-20kg till att gå ned (började på bmi 33,5..) känner verkligen hur mycket peppen betyder -och jag är väldigt gärna kvar och peppar dig som också har en lång väg att gå i detta! :)

Hoppas att vi ses i trådarna.

Karmatarerskanise
1

Ni får gärna skucka pm till mig om dessa trådar! Det är självklart inte ok. Sajten är till för överviktiga som vill ned på ett hälsosamt sätt! Min tid har lagts på semester senaste tiden. Ber om ursäkt!

Ary
1

Klart du får ha semester! 😃

Precis överviktiga. 😉

Jag har dröjt mig kvar, inte hjärta att lämna sajten lol. Var väl tvungen att ventilera bara. Skickar pm senare för jag måste iväg nu.

[Tassy]
0

#14 Jag visste ju om din semester och förstod att du skulle reagera när du kom tillbaka, så jag har inte velat vara påstridig i onödan. 🙂

smurfis
0

Superbra! 😛

Ary
0

Jag skickade inte pm för den tråden som var droppen för mig har redan blivit låst. Tack Hera.

Karmatarerskanise
0

:)

grodprinsessa
1

Och jag som bara hängt här några daga tycker att viktminskning iFokus är bäst 🙂 Det känns bra när admin tar bort sådant som inte är hälsosamt och medlemmarna verkar stötta varandra på ett bra sätt. Kanske blir det tröttande i längden men jag är skitglad jag gick med!

Sen känner jag pushning av mig själv bara i att skriva lite vad jag gjort och så. 🙂

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Ary
4

Jomen jag menade inte att det var forumet/forat som det var fel på egentligen utan att det på senaste blivit för mycket anorektiska vibbar. Efter utrensning på trådarna blev det ju genast helt normal igen. 🙂

Klart man ska gå ner i vikt om man behöver det och ha någonstans som är bollplank.

Jag har förresten hamnat på bmi strax under 30 från bmi 37,5 (106kg-84 kg) 😃

Kommer troligen sikta på ett bmi på 25, vet inte om huden hänger med till en lägre vikt än så. Känner mig inte sådär jättestor vid den vikten vad jag minns.