Behöver hjälp..
Hej.
Jag behöver verkligen hjälp med viktminskning. Skrev först på Flashback men alla svarar bara oseriöst och elakt så jag skriver här istället och får förhoppningsvis seriösare svar.
Jag är sjutton men fyller 18 om två månader. För ungefär två år sen var jag normalt smal. Vägde 50kg tror jag, tycker själv att det var normalviktigt iallafall.
Men sen böt jag skola och blev kompis med en tjej som är lite mullig och var riktigt lat och åt bara skit. Jag har haft ganska mycket problem med mina föräldrar osv så jag bodde hos henne två månader och ja.. jag gick upp i vikt för att jag blev och äta som henne.
Innan dess tänkte jag rätt mycket på vikten, kanske lite för mycket. Men var iallafal nöjd med mig själv.
Nu har jag gått upp mer i vikt (Vill inte säga kg, jaa jag är feg) och det känns som om jag nästan inte ens bryr mig längre, för att det är ''försent''. Väger liksom inte 100 kg direkt men känner mig riktigt ful. Brukade alltid få rätt mycket uppmärksamhet förut av killar och nu känns det inte så längre.
Kunde ut och springa och jag hade riktigt bra kondition (spelade fotboll i sex år plus att jag red 2 år och dansade)
När jag var liten var jag pinnsmal, ja jag fick mat hemma men jag är kort och rätt liten egentligen. Men allt fett sätter sig på rumpan och höfterna och nedre delen av magen :( Även brösten lite grann.
Jag vill gå ner i vikt men det jobbigaste för mig är att folk säger att man ska inte äta makaroner, köttbullar eller sån mat som är vanlig mat för mig! Jag åt det förut och gick inte upp i vikt för det. jag tror mer på att jag gått upp pga att jag gillar salt, typ chips och sånt, inte jätteförtjust i glass och godis och sött. Har iallafall skurit ner rejält på utemat och läsk. Dricker mest vatten eller ramlösa, mjölk till flingorna på frukosten.
Går morgon promenad varje morgon innan frukosten. Givetvis tar det tid att se skillnad. Men kanske någon kan ge mer träningstips? Jag äter inte längre onyttigt varje dag, men jag bor själv och är inte direkt rik så har inte råd att köpa massa frukt, grönsaker och det blir mest makaroner och typ.. falukorv? Jag äter inte stora portioner.
Kan också säga att jag inte längre är kompis med den tjejen längre så tror att det kommer gå i rätt riktning nu. Som sagt, vill inte ha tips om dieter, och att man får absolut inte äta köttbullar. Jag vet redan ungefär hur mycket man ska äta. Svåraste för mig är att hitta lätt träningsform och att inte känna mig ''sötsugen'' eller mera sugen på chips. Är bara sugen när jag är SJÄLV hemma. När jag är ute eller träffar folk så märker jag inte ens att jag är hungrig. Så jag kanske borde träffa mer folk, haha.
/ Michelle
Köttbullar är helt ok, så länge man gör dom själv från grunden.
Makaroner avråder jag från, fullkorn i liiiten mängd kan vara ok dock.
Linser är billigt och bra. Samma med andra baljväxter.
Får man fråga vad du väger och hur lång du är?
när jag äter pasta väljer jag alltid fullkorn eftersom det mättar bättre, och så tar jag bara en liten mängd och drygar ut med squash som förvälls. Gott och mättande.
Du får hitta alternativ till det onyttiga du överkonsumerar som har gjort att du gott upp i vikt. Tassys förslag till pastan är ju bra. Tillsammans med hemmagjorda köttbullar :) Grejen med färdiga köttbullar är att de alltid innehåller onödiga ingredienser och inte alltför sällan socker.

Jag "kommer undan" med att äta pasta, men jag mäter noga så att det verkligen blir en normal portion. Man kan använda ett spaghettimått eller en köksvåg.

"För ungefär två år sen var jag normalt smal. Vägde 50kg tror jag, tycker själv att det var normalviktigt iallafall. "
Hur lång är du?
Hatar cancer och älskar vårlökar.