Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 2364 ggr
Bazoka
0

Jag förstår inte!? Extrem vikt-uppgång

Okej, så jag har inte ätit godis, chips osvosv. på ganska länge då jag har haft ubermycket att göra, vilket också har lett till att jag bara hunnit äta en gång om dagen (Typ tomatsoppa, nudlar,osv)  Men jag led inte av det alls, kände mig aldrig hungrig endån. 

Efter detta gick jag ner från 58 kg till 52 kg. Jag var rätt nöjd att jag hade gått ner, jag liksom "Wow!". Idag när jag kom hem vägde jag mig, och det stod 52.2, hade inte ätit något på hela dagen. Jag gjorde mig en portion korv med bröd, ställde mig på vågen och POFF 2 nya gram, nu vägde jag 52.4, "Det var märkligt" tänkte jag. Nu ikväll cyklade jag ca. 1 mil, eller ja, 5 km till min mamma o sen vare 5 km tillbaka igen. Köpte med mig lite godis hem, det är ju fredag o har inte ätit något gott på super länge. Jag tog 3 godisbitar + en 250ml äppledryck, gick in o ställde mig på vågen igen och plötsligt vägde jag 52.8 .

Är inte detta väldigt märkligt!?

Gimbergsson
2

Nä… Det är vätska och mat som kroppen samlat på sig under dagen. 8 hekto är inte mycket, vissa dagar pendlar jag 2 kg från morgonvikt till kvällsvikt…

Bazoka
0

åh really? Phew, lättnad!  Blev riktigt lätt faktiskt jag ba "AHHH vaa!?"

Pelle Långlös
0

Kallar du det där extrem? 400 gram på en dag. Det kan pendla ganska under en och samma dag beroende på om du åt innan, druckit vatten eller annan dryck innan. Eller om du kisade och bajsade innan du vägde dig osv. Det är därför som det pendlar under dagen.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Majbot]
0

Jag brukar gå upp ett kg under dagen av all mat haha, så nej det är inget konstigt. Men du äter vääldigt lite? :o

Gurky
0

400g är inte ens en portion…

Gasoline
0

Som #1 säger så kan morgonvikt variera mycket. Väg dig ca 1 gång i veckan på morgonen när du går upp och innan du ätit så får du ett rättvisare resultat. Om man ska gå ner i vikt är det viktigt att äta regelbundet, annars ställer kroppen in sig på svält och då lagrar den allt du stoppar i dig. :-D

Bazoka
0

Vad är bra mat att äta som är kalorisnålt? :o Alltså nyttig mat under hela dagen? Är det typ kyckling, fisk och grösnaker som gäller?

[Majbot]
0

yes ^^ massor med grönsaker och 'rent' protein, tex en laxfile istället för panerad fisk eller köttbullar.

Bazoka
0

Får väll börja lära mig att börja tycka om lax..Har aldrig tyckt det är gott, HAHA! 

Men en sak jag tänkt på, om man ställer in sig på svält så tar den vara på allting som man stoppar i sig? Så låt oss säga att man äter nyttigt och sunt, sen har man liksom godis, chips osv. en gång i veckan.

Och sedan dom som är inne på svält o göra likadant o tar en massa godis o chips en gång i veckan. Så då tar kroppen åt sig mer av dessa onyttigheter än vad kroppen skulle gjort annars? Alltså att man typ..går upp lättare såhär än vad man hade gjort om man åt nyttigt?

[Majbot]
0

Ja i princip och det säger ju sig själv att kropp nr 1 som äter regelbundet mat mår mycket bättre än den som svälter sig hela dagarna :)

[Tassy]
0

Gosh, jag pendlar 1-2 kg under ett normalt dygn. Du svälter ju.

Bazoka
0

Kan jag tänka mig. Dessa dagarna då jag knappt hunnit äta något är inte kul, benen är svaga och känns som spaghetti, man blir så trött och på dåligt humör!

[Tassy]
0

Förstår det. Du får försöka lösa problemet så du inte skadar kroppen, du har ju bara en så ta hand om den. 👍

Bazoka
0

Absolut! Men vad är det för kyckling man köper? Är det typ, färdig grillad kyckling man köper på ICA? Haha, är i princip totalt okunnig som sånthär!

[Tassy]
0

Det beror på hur strikt du vill vara. Det finns ju färdiggrillad både varm och kall, men det finns en del e-nummer i kryddblandningen (personligen skiter jag i det). Jag köper färdiggrillad ibland, som extragottis. Men som vardagsmat är det bäst att köpa färska eller frysta kycklingfiléer som du kan göra en hel del smarrigt med. Det finns även färdiggrillade klubbor och bröst fryst. Undvik vingar och spett som brukar vara lite väl onyttigt.

Ös på med frågor bara, vi är många som gladeligen hjälper dig på vägen mot ett sundare liv! Det är jättebra att du frågar.

[Majbot]
1

Ofta innehåller färdigmat/färdigkryddadmat socker så köp vanliga filéer och krydda själv (y) gäller allt kött och mat. Gör allt själv från grunden :)

Bazoka
0

Åh tack! :)

Läste att kaffe kan vara bra om man försöker gå ner/hålla vikten eller något sådant, stämmer det?

Bazoka
0

Vad är bra att ha till kycklingen? Bara sallad? :P

[Majbot]
0

Nja, koffein i sig är ju uppiggande. Några andra fördelar har jag aldrig hört om kaffe.

[Tassy]
0

kaffe puffar lite på förbränningen, men det ska vara rent svart kaffe.

Bara sallad blir ju lite tråkigt och inte så mättande. Ha till grönsaker och om du behöver någon liten kolhydratkälla: fullkornspasta/fullkornsbulgur/ris/sötpotatis eller vad det nu är.

Grönsaker kan du antingen köpa färskt och äta rått eller svänga ihop nån liten pytt av, förvälla eller vad du nu känner för.

Det finns en del gott i frysdisken även på grönsaksfronten, botanisera runt vettja! Se upp för blandningar med massa bös i, det ska bara vara grönsaker. T.ex. broccoli, blomkål, kinamix, sommarmix, wookblandningar, ärtor, morötter och sånt.

Squash är gott att förvälla snabbt i lättsaltat vatten och ha i stället för pasta.

Paprika, lök, squash, svamp, zuccini med mera är gott att steka och ha som tillbehör eller häva i en matig omelett.

Blomkål kan du riva och ha i stället för ris.

Vitkål kan strimlas och förvällas eller stekas och ersätta pasta t.ex.

Låt fantasin flöda. 🙂

[Majbot]
0

Grönsaker, sallad också, dock kommer du vara mätt längre på grönsaker.

Bazoka
0

Älskar wook! Samt paprika, så gott! :D

[Tassy]
0

toppen ju 👍

Bazoka
0

En sak bara, nudlar, det är inte så värst nyttigt va? Det innehåller rätt många kalorier, eller? :o

[Majbot]
1

Det är snabba kolhydrater och också helfabrikat. Du hittar inte nudlar i naturen eller hur? Undvik därför dem.

Gasoline
0

Ät allt med måtta, det är mitt råd. Saker som är nyttiga ska du äta ofta och onyttig saker äter man sällan. Lagom portioner, regelbundna matintag och motion :-D

Bazoka
0

Jag ska försöka. Är så dålig på att hitta nyttig och bra mat bara, är så dålig på sånt!

[Majbot]
0

Ta dig tid att googla runt lite och läs på vettja (y)

Karmatarerskanise
0

Alltså, det är väl ganska självklart att du väger MER efter att du ätit! Korven och brödet väger ju något, och den vikten stoppar du in i din kropp. Hur lång är du? Hur gammal ör du?

Gur4m1
1

En våg vägerinte fettet så att säga, den visar ju abra vad "du" väger.Därför väger jag mig varje gång vid samma tidpunkt när jag vill veta min vikt (.tex på morgonen EFTER du kissat,/bajjat och är naken). Allt du har på dig, kläder, smycken, osv väger ju också.

Sen kan kroppen behålla vätska om man ätit mycke salt eller socker, eller binda vätska om du tränat hårt (jag kan gå upp och hålla kvar några hekton efter styrketräning- däremot gå ner något hekto direkt efter konditionsträning- som cykling, crosstrainer osv - på grund av förlorad vätska när man svettas och andas häftigt. Det är ju inte "viktuppgångar/viktnedgångar" som håller i sig, det är bara tillfälligt. Det är just därför man bör väga sig under samma omstndigheter, (som morgonvägningne jag beskrev) och ganska sällan-kanske varje måndag, eller en gång i månaden eller varannan vecka för att se "verklig" viktuppgång/nedgång :) När jag har ägglossning och mens brukar vågen visa på +1-2 kg helt plötsligt, hur noga jag än tränat och ätit. Min kropp binder vätska även då. Många andra har likadant, andra känner inte alls av någon "pluffsighet" runt mensen.

Allmänt tycker jag att du inte verkar leva så hälsosamt kring ditt ätande. Alternativ till pasta, nudlar, ris osv är bovete eller quinoa, som jag tycker är jättegott! Sen brukar jag steka skivad aubergine som man  kryddar som man vill ha dem, sen tärna lök, zhuccini (som jag inte kan stava till) och tomater och göra som en varm gryta av dem. Många grönsaker fröbrukar en hel del energi när din kropp bearbetar den, och de innehåller massor med bra näring.

En kalorisnål och bra frukost är havregrynsgröt (utan mjölk) med bär eller någon bra sylt till, gärna hemmagjord så det är mindre socker i det. Jag brukar slänga i torkade plommon eller skiva ner en banan, lägga på kanel osv. Bra proteinkälla är ju ägg, om du vill undvika kalorier så ät bara äggvitan- äggulan är den som innehåller massor med nyttigheter men det är även den som innehåller fett och kalorier (energi). Du kan äta 4-5 äggvitor och fortfarande inte  fått i dig lika många kalorier som en äggula kan innehålla. Men protein, gärna från olika källor är viktigt att få i sig!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Wony
0

Vill bara flika in att kaffe, åtminstone för mig, minskar sötsuget och aptiten. Så det kan hjälpa, men inte för alla.

Gur4m1
0

Kaffe är bra för viktnedgång men dåligt för kroppen på andra sätt, speciellt lågvarigt användande "trubbar av" effekten att gå ned i vikt av det. Sen missfärgar kaffe tänder och är inte bra för stressade magar  ;/  Läste nyligen någonstans om mer negativa sidor för de inre organen från kaffe, mins bara inte var.

Vyer
0

#32 Å andra sidan så är det ju minst lika lätt att hitta källor som hyllar kaffe och beskriver dess bra effekter. 😉

Wony
0

Jag tror att allt är nyttigt med måtta. Kaffe kan vara bra, men tjugo koppar om dagen är inte det. Ett par tre stycken är säkerligen ingen större fara om man är frisk i övrigt. 

Personligen tror jag att man måste lyssna på sin egen kropp och avgöra om man mår bra av det eller inte.

Gur4m1
0

#33 jo men att den har både nyttiga och onyttiga effekter motsätter ju inte varandra så att säga. T.ex gör ju koffeinet att man lätt får darrningar och får en käsnla av rastlöshet. Sen är de viktnedsättande effekterna, att man "ökar" förbränningen, och orkar mer och dämpar matlusten något som avtar (man trubbas av). Själv känner jag av i hjärtat och sömnen så jag undviker bland annat kaffe.

Bazoka
0

Jag är 1.71 och jag är 15 år. ^^

Gur4m1
0

#36 då skulle en viktuppgång på 400 gram inte göra dig något ont, rent fysiskt tror jag :) Väger du dig sådär ofta normalt sett eller ville du bara kolla? Du växer fortfarande, du borde äta mer.

Karmatarerskanise
1

Låser tråden eftersom vi har 16års gräns på sajten.
Läs gärna igenom våra regler.

För övrigt ligger du TS på undervikt. Det är inte hälsosamt och du borde kontakta din skolsyster eller en dietist för hjälp.

-> Sajtregler <-

Inlägget är låst för nya kommentarer