Extrem hunger
Jag har ett problem.
Jag försöker att äta lagom, att inte äta för mycket och att inte svälta mig själv, utan precis lagom. Dock blir det så att så snart jag har ätit och är relativt mätt, så kan det gå 5-10 minuter sen är jag verkligen vrålhungrig igen. Jag förstår verkligen inte varför det blir så :(
Igår t.ex. åt jag en pizza (de där frusna från affären) och jag vart verkligen proppmätt, men efter bara få minuter kändes det som att jag inte hade ätit på dagar.
Jag blir helt tokig, kan någon hjälpa mig med vad jag kan göra för att bli av med det?
Om tarmfloran är olag kan man få en känsla i magen som är väldigt lik hungersveda. Prova att ta probiotika eller prebiotika, så kanske det lugnar sig. Fast det tar ett tag innan det verkar.
#1 Tack så mycket :) Har du något tips om vilket som är bra, och vart man kan köpa det?
#2: På apoteket brukar det finnas probiotika-kapslar som heter Trevis, som du kan prova med. Själv tar jag vid behov ett prebiotikum som heter Profeed, ibland kompletterat med Trevis.
#3 Är det något man måste hålla på med hela tiden, eller kan man ta det ett tag och sen sluta?
#4: Det beror på individen, skulle jag tro. Men om man lyckas etablera en bra tarmflora så håller den sig ett tag, om man inte vansköter den genom att hälla ned väldigt olämpliga saker i magen. Och vad som är lämpligt/olämpligt är också individberoende, tyvärr 😉.
Sen så är tex. dessa pizzor inte direkt näringvärdiga. Dom är gjorda för att du ska bli hungrig igen.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#6 Ja, självklart är det så, men nu var det bara ett exempel :P Det blir så efter precis varje måltid, oavsett vad jag äter.
Jag har haft samma problem i flera år. Spelar ingen roll om jag ätit en stor middag, känner mig vrålhungrig efter en kvart igen trots att jag faktiskt är mätt.
en snabbpizza från affären är ju bland det sämsta du kan äta, bara snabba kolhydrater. Inte konstigt du blir hungrig kort efter du har ätit!
Du äter aldrig tex en torskfile med resten av tallriken fylld med grönsaker? Eller det är mycket potatis/pasta osv?
#9 Som jag skrev, så är det bara ett exempel, och det är efter precis varje måltid.
Nej, jag äter inte fisk alls, men annars så varierar det mycket. Jag äter mycket grönsaker, men det finns såklart dagar det mest blir kött med potatis också.
Testa att bara äta långsamma kolhydrater istället för snabba?
#11 Jag har ärligt ingen aning vad skillnaden är eller vad som innehåller vad.
Låter som när jag hade magkatarrshunger. Då äter jag omeoprazol ett tag.
Sedan som sagt kan för mycket kolhydrater spela roll också. Äter jag ägg och bacon eller kött, grönsaker och bea håller jag mig mätt nästan dubbelt så länge som på fryspizza tex som har en stor andel kh.
grönsaker: långsamma, pasta potatis: snabba
Om man äter bröd ju grövre desto bättre, fullkornspasta liite bättre än vanlig men fortfarande inte optimalt.
jag hade också sådär när jag hade magkatarr. Även när jag har brist på saker men då är det mer specifikt sug.
Som det står i #13 Så kan man lägga upp det såhär:
Snabba: Socker(i alla former), pasta, potatis, ris, allt friterat, mjöl, bröd
Långsamma: Havregryn, sötpotatis, grönsaker, rotfrukter
För mig har det varit så sedan tonåren och det spelar ingen roll om jag äter nyttigt eller inte.
Även om du har bestämda tider du äter samt äter lika stora portioner vid dessa tider? (Dvs så det inte blir att du kanske inte har ätit på hela dan en dag och vräker i dig på kvällen och sedan nästa dag sköter dig osv…?)
Där sa du nåt! Jag har periodvis haft väldigt oregelbundna måltider, ungefär sedan tonåren. Säkert det som har krånglat till tarmsystemet.
Då vänjer sig aldrig kroppen om man inte äter regelbundet. Hade problem med hunger innan när jag åt så, för då blev matsäcken jättestor en kväll för att jag blev tvungen att äta jättemycket för att bli mätt och dan efter gick jag hungrig eftersom jag hade ätit så pass mycket kvällen innan. Men om man äter regelbundet så slipper man det. Så testa det absolut! :)
#19 Instämmer, har också varit i den spiralen. Det är asjobbigt, och kräver lite tid och tålamod att komma ur.