Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 1498 ggr
glasklara
0

Tror ni detta kan funka?

Nu ska jag än en gång försöka mig på att lyckas med viktnedgång. Är drygt 170 cm lång och väger 85,5 kg. Trivs inte alls med hur jag ser ut och är inte bekväm med mig själv. 

Har verkligen försökt att lyckas tidigare men har tröttnat när det inte ger resultat. Jag gymmar regelbundet sedan snart 2 år, och det senaste året har jag gymmat ca 3-5 ggr i veckan, och utöver det gått powerwalks så gott som varje dag. Går i skolan (gymnasiet) men utanför det tycker jag jag har en aktiv livsstil. Jag äter inte heller särskilt ohälsosamt - är noga med att äta så "rent" som möjligt, äter snabbmat/pizza/godis/glass i mycket sällsynta fall. Har inte druckit läsk sedan jag var väldigt liten. Har ett hyfsat hum om hur jag ska disponera maten (protein, kolhydrater och fett) och har försökt dra ner på kolhydraterna. Undviker t.ex pasta, ris, bröd (äter dock finn crisps till frukost/mellis ibland), äter bara potatis i mycket små mängder och som fredagsmys blir det oftast två rutor 70% choklad. 

Trots mina försök står vikten stilla. Gissar att jag kanske bygger muskler och att det är därför, så jag försöker att inte stirra mig blind på siffran på vågen, men det är en sådan motivationsdödare. Jag vill så gärna gå ner i fett och få en mer fast/slimmad kropp. Känner att jag har ändrat mina former litet efter allt gymmande, men det är inte tillräckligt.

Nu funderar jag på att börja med 5:2-dieten. Provade några gånger i somras men det var svårt att hålla i i semestertider. Tror ni jag kan lyckas med att nå mitt mål om jag äter enligt 5:2, gymmar 3-4 ggr i veckan och de övriga dagarna powerwalkar/springer? Har ni några tips eller råd att ge mig? Egna erfarenheter? Jag är tacksam för alla former av tips, råd, pepp, tankar eller andra förslag. Vill verkligen lyckas göra en förändring. 

Däremot vill jag inte hålla på och räkna kalorier (förutom de dagar jag "fastar" enligt 5:2). Tror ni det kan funka ändå? Jag har hyfsad koll på kalorimängden i de olika livsmedlen. Är rädd att fastna i någon ätstörning om jag börjar med att räkna kalorier. Är 18 år och överallt i min omgivning är det hur mycket press som helst kring kost och träning. Det är nästan lite sjukligt - har vänner som är fullt normalviktiga och absolut inte ska gå ner i vikt som  tränar som galningar och är livrädda för all mat utom sallad.. Jag vill leva hälsosamt och hållbart och se till att min kropp får den näring och energi den behöver. 

Tack på förhand!

Xristina
0

Att räkna kalorier kan faktiskt vara bra också :) Så länge du behåller en sund inställning till det. Annars är det oväntat lätt att gå över det rekommenderade dagliga intaget :) Fast självklart ska man inte bli fanatisk med det heller

Ary
0

Jag hade nog testat att räkna på dumbbell.se i några dagar eller en vecka även om jag skulle börja på 5:2. För på ätdagarna är det tänkt att man inte ska gå över 2000 kcal som tjej.

Låter som om du tänker lowcarb så det borde bli ordning på det förr eller senare. Jag räkanr dock och kör en salig blandning av 5:2, 16/8 och lowcarb. Eller det vill säga att jag körde 5:2 men har gått över till strikt LCHF på fastedagarna med lunch och middag bestående av 1000 kcal.

Fast jag har gått ner 22 kg på ett år och huden hängde inte med så nu har jag ökat maten och viktutjämnar ett tag.

Man får hitta den variant som funkar bärst på just en själv. Lycka till.

genser
0

Det låter verkligen som att du tränar och rör på dig bra och sunt!
Du skriver att du märkt att kroppen ändrat sig lite -har du mätt dig något? Jag kör själv med både våg och måttband och blir ibland så less när vågen står helt eller nästan stilla, men så kan jag märka att det plötsligt försvunnit två centimeter här och där och det är världens pepp! Känns liksom ännu verkligare än siffrorna på vågen som skiftar upp och ned.

Med maten hoppas jag att du hittar den metod som funkar bra för dig och som du skriver gör att du kan gå ned och ändå få i dig den näring kroppen behöver.

Själv kör jag ingen speciell diet alls utan fokuserar istället på att äta lagom stora portioner (som har varit den stora boven i min viktökning) med nyttig mat. Märker att jag mår bra av att dra ned på kolhydrater och skippar pasta, socker, ris och mjukt bröd men äter knäckebröd, alla sorters grönsaker och ibland potatis. Och så lite mer protein och fett istället. Så min egen version av lchf/lowcarb/gi. Jag räknar inget men har väl ett enkelt hum om kalorier, ligger på mellan 1200 och 1800 om dan skulle jag gissa och varierar naturligt från dag till dag.

Lycka till!

glasklara
0

Tack för era svar!

#1 Jo absolut kan det vara bra, jag ser flera fördelar, men jag är orolig att det lätt slår över till att bli mer fanatiskt. Jag vill inte fastna i något träsk där jag inte kan äta något utan att väga det..

#2 Tack för tips om dumbbell.se! Nej, det vet jag. Har ett hyfsat hum om kalorier ändå och enligt vad jag tror bör jag inte överstiga 1800 kcal (många dagar mindre än det). Har provat att räkna med shapeup, men lägger av efter ett tag. Tycker utbudet på livsmedel är dåligt (är jag ensam om det?). T.ex hittar jag inte kvarg och det äter jag både till frukost och mellis. Får jag fråga om dina erfarenheter av 5:2? Du behöver absolut inte svara om du inte har tid - bara nyfiken. 

#3 Nej, har inte mätt, tycker det är svårt att veta var jag ska mäta.. Men ska nog försöka ta tag i det och mäta istället. =) Jag gillar verkligen mat så jag gissar att större portioner är boven även för mig. Även om jag äter lowcarb och försöker hålla nere portionerna och skippar att ta om.. 

- - - - - - - -

Jag kör min första fastedag på 5:2 idag och so far so good. Provade ju lite i somras så det är ju inget som är helt nytt. Har funkat väldigt bra i skolan idag, inget sug efter mat alls. Drack en pulvershake imorse till frukost för att få lite energi och näring innan skolan, men sedan höll jag igen och åt en liten middag nu när jag kom hem. Nu blev jag dock mycket hungrigare. 🤫 Har dock 170 kcal kvar att äta så blir något kvällsmål innan jag lägger mig.

Ary
0

5:2 funkar väldigt olika för mig beroende på dagsform. På en bra dag, en kanske inte så aktiv dag funkar det utmärkt. Är jag fysiskt aktiv kan jag bli väldigt hungrig och har därför kört varianter, 700 kcal all mat på kvällen (äter alltid all  som middag eftersom småmå,l bara gör mig hungrigare) och till slut 2 mål på totalt 1000 kcal strikt LCHF, typ äg och bacon som håller mig klart mättast.

Mao så funkar väl 5:2 inte för mig i längden, har tröttnat på hunger och kommit fram till att det inte behövs. Jag går ner i vikt men äter 16/8 hela veckan, lågkolhydratskost (50-80 kh/dag) så svårt att säga hur stor del 5:2 har i det. Personligen struntar jag i vad det heter bara det funkar. 😉

glasklara
0

#5 Okej, det förstår jag. Jag är på min andra fastedag idag och tänkte försöka gå till gymmet i eftermiddag/ikväll. Hittills har det gått väldigt bra och jag känner mig pigg och klar i huvudet. Funderar dock på om det är okej att äta 600 kcal idag? Förutsatt att jag tränar (lite kondition och styrka). Så att jag får en hyfsad uppladdning före träningen och kan fylla på med bra näring efteråt. Har bara 300 kcal kvar av mina 500, nämligen. Dricker, som sagt, en pulvershake till frukost och har alldeles nyss fyllt på med ytterligare en för att orka plugget. Precis som du, #5, blir jag lätt hungrigare när jag äter så då är det bättre för min del att dricka. Då blir jag inte hungrig men behåller energin bra.

Tack för ditt svar :)

[Majbot]
0

Om du tränar, varför kör du 5:2 då? Är väl mycket bättre med 16:8 då?

glasklara
0

#7 För att gå ner i vikt. Jag har försökt på många sätt och vill prova något nytt som har gett effekt för andra. Har funderat på 16:8, men tycker det är svårt att få ihop det med schemat eftersom alla dagar ser olika ut. Har ganska tidig lunch och vissa dagar slutar jag väldigt sent. Och att parera ätfönster med skola, lektioner och träning känns svårt. Har 16:8 en viktminskande effekt?

[Majbot]
0

Självklart hade det viktminskningseffekt!

http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/