Bordsmargarin
Hej hej!
Jag var i affären idag och tänkte hitta vilket bordsmargarin som inehåller minst kalorier och som är "nyttigast". Till min fasa insåg jag att det finns en hel uppsjö av märken och sorter.
Jag undrar om någon har haft samma ide som jag, eller någon liknande om kalorier i bordsmaragrin och kanske informera mig?
Om ni använder, vilket bordsmargarin föredrar ni?
Finns inga nyttiga bordsmargariner! Det bästa är att hoppa över sånt klet helt och lägga vettigt pålägg direkt på mackan. Vill du ha "klister" under pålägget använd bra färskost eller exempelvis avocadomos. Mycket godare och betydligt nyttigare 🙂
/Désirée
Margarin i sig är la inte direkt "nyttigt". Förr innehöll det transfetter, huvuddelen av dessa har idag istället omestrade fetter som vi inte vet hur de påverkar kroppen. Sedan har vi ju innehållet av omega-6 i margarin, vilket är ett fett som de flesta västerlänningar redan överkonsumerar.
Skall du använda margarin så använd ytterst lite.
När jag räknade kalorier använde jag ett tunt lager neutral färskost istället för margarin så det är mitt tips.
Jag älskar bregott, det är mer än bara "lim" för min smörgås. Men det innehåller alltså omega 6 eller transfetter? Jag har alltidupplevt bregott som "renast" av alla smörpaket.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jag vet inte vad omestrat fett är, pratar du ett annat språk eller är detta vad det heter "O-mestrat-fett" eller är det en dialektgrej? **menar inte att vara otrevlig** Är det alltså förmodligen inte…transfett?
Omestrat fett är inte transfett.
"Vid omestringen spjälkas fettsyrorna från glyceroldelen och återesterifieras till nya triglycerider vilket gör att fettets smältpunkt och konsistens ändras. Detta är i princip vad som sker i mag-tarmkanalen när fett tas upp från maten."
#7 tack, nämligen aldrig hört det ordet tills jag läste det du skrev :) Tänkte "han är kanske från Norge" 😃(obemästrat fett) 😉Nu är jag inte jättenördig kring kost, så det där gjorde mig inte klokare egentligen. Den omvandlas på ett sätt som magen redan skulle ha gjort, hur påverkar det tarmarna? Det vet man inte?
Ska läsa länken om dne är läsarvänlig för nybörjare.
*läst* Jag tror jag ska sluta med smör/bregott. Färskost lät som ett bra alternativ.
Jag vet att det inte är nyttigt därfor skrev jag "nyttigt".
Tack för svaren och tipsen på annat!
Kroppen omestrar fettet på egenhand före absorption. Saken är den att underlaget för omestrat fetts hälsopåverkan är mycket svag. Bara för att kroppen behandlar substanser på specifikt sätt så betyder inte det att exogen återskapning är ofarligt. Dessutom så används substanser som är toxiska redan i låga doser och som kroppen verkligen inte använder. En annan sak som kan ske är att en mättad fettsyra fäster i glyceroldelen på plats 2 där det vanligtvis finns en fler- eller enkelomättad fettsyra. Detta kan leda till att en triglycerid innehåller tre mättade fettsyror och får en smältpunkt över kroppstemperatur.
Riktigt smör eller alternativ som avokado, färskost etc. Inga margariner/kemikaliska smörjor är nyttiga i min mening. 🤢
Antingen har man inget fett på mackan utan lägger pålägget direkt på. Vill man använda fett så finns där inget alternativ - endast smör. Smöret är en naturprodukt utan konstiga tillsatser.
Jag använder aldrig fett på brödet, det är en vanesak
Margarin är en kemisk mardröm. Om du ställer ut två fat på gräsmattan, en med margarin och en med smör så kommer du att se att inte en endaste insekt går i närheten av margarinet men smöret kommer att vara jättepoppis.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Margarin är väl en molekyl från att vara plast om jag inte missminner mig. Smör är klart bättre.
Själv brukar jag undvika smörgåsar överhuvudtaget när jag försöker gå ner i vikt.
Jepp
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Vad är det som gör margarin till en "kemisk smörja"? Majoriteten av innehållet i margarin är ju olja.
Det tvivlar jag starkt på. Dock var det rätt populärt ett tag att hävda att margarin innehöll plastkulor. Margarin har aldrig innehållit plastkulor men hade en tendens att smaka något plastigt i början pga. valet av förpackning.
#16 Lite läsning
#16 Kemikaliesmörja syftar på att de har kommit till genom en massa processer, härdning, borttagning av lukt, deodorisering etc etc det tillsätts emulgeringsmedel många gånger sojalecitin, det färgas för att få rätt färg.
Oljan har ofta färdats i tankbåtar som en gång i tiden inte ens innehållit matråvara, bara de senaste lasterna var mat så. Ofta används bensin i framställningen.
Här står lite om framställningen av lätta tex.
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/hur_tillverkas_l%C3%A4tta
Jämför man dett med smör tex som görs av grädde, salt och mjölksyrekultur som i min mening dessutom smakar bättre så vet jag vilket jag väljer. 🙂
Det är många livsmedel som går igenom ett flertal processer där ofta diverse ämnen tillsätts. Är dessa kemiska smörjor? Hur många procent kemikalier skall livsmedlet innehålla för att betecknas som en "kemisk smörja"?
Hexan används för att extrahera oljor ja. De spårmängder som blir kvar efter rening ligger under tolererbara mängder.
#20 Det är min åsikt och den har jag alltid rätt till.
0 hexan är en tolerbar mängd för mig.
Många är säkert kemikaliesmörjor.
#20 Jag äter ren mat, dvs. om jag inte vet exakt vad som är i produkten och vet var det kommer ifrån ect. så äter jag det inte.
Jag håller med till 100% att margarin är kemisk smörja vi gör bäst i att undvika. Använd hellre äkta smör.
Tänk dig att du ska göra smör.
Vispa grädde tills det blir smör. Häll av kärnmjölken. Salta.
Tänk dig att du ska göra margarin.
Vispa olj…………. nävisst, det går inte!
Ja, här får man ju tänka efter. Hur ska jag göra om jag inte har någonting som stelnar efter vispningen, då kan jag ju inte vispa. Då får jag hitte på något annat, hälla i lite ditten och datten tills jag får rätt konstistens. Sen måste jag ju färga eländet också så att det ser gult och fint ut. Annars kan man googla på margarintillverkning.
😉