Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 2083 ggr
[Magisk]
0

God mat

Hej! Jag har äntligen börjat ta tag med min kost men undrar vad som verkligen är nyttigt och inte.. Jag älskar verkligen pasta finns det något alternativ som liknar pasta fast är nyttigt? Är avokado och banan nyttigt? Sen skulle det vara jätte trevligt fall ni kunde ge tips på goda mat recept som är nyttigt förstås jag älskar all mat! Men vill äta gott samtidigt som det är nyttigt! Tack så mycket om någon orkar svara på allt :)

KesoMonstret
0

Avokado och banan är såklart jätte nyttigt. Pasta skulle du kunna byta ut mot fullkornspasta.

[Tassy]
0

jag brukar ta en liten portion pasta och så fyller jag ut med grönsaker, t.ex. broccoli eller zuccini som jag förväller i strimlor som får efterlikna pasta. Förvånansvärt gott!

Vitkål kan man strimla och steka och ha som pasta.

Ris kan man råriva och förvälla/steka och ha som ris.

VildaVittra
0

#2 "Ris kan man råriva och förvälla/steka och ha som ris."

Jag misstänker att det understrukna ska vara blomkål.😎

Spagettipumpa är ett alternativ till spagetti. Men svårt att få tag på om  man inte odlar den själv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Magisk]
0

Jaha okej.. Men kan man äta banan och avokado hur mycket som helst? Tack för alla tips!

Karmatarerskanise
0

#4 Nej, allt ska ätas med måtta.
Både banan och avokado är feta, så äter man för mycket kan man gå upp i vikt av det med.

Juicy
1

#5 Tankevurpa, du menar kaloririka? Avocado ligger högt i fett medan banan är kolhydratsrik.

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

[Tassy]
0

#3 😂 åh herregud, jag hade visst tankarna på annat håll 😎 självklart blomkål!

Gur4m1
0

Alltså… man kan gå upp av att äta för mycket äpplen, även om äpplet i sig är nyttigt.

Avocado är fetmen innehåller bra och nyttiga fetter- så en halv avocado är bättre som pålägg t.ex än bregott eller annan smör tror jag.:)

Banan har socker och energi i sig men är ju superpraktiskt som mellanmål när man är på jobbet/gymmet och liknande- man blir inte fet av en banan, men man ska inte tro att man blir smal eller är hälsosam om man trycker i sig 10 bananer om dagen för att det är frukt "och frukt är bra!".

Sen ska man köpa ekologiska bananer om man ska tro alla skriverier om gifter som finns i och på bananen. 

Så ja, avocado och banan är nyttigare än att äta en panpizza eller en klump margarin, men man bör inte leva enbart på dem. ^_^ Nötter är en såndär grej som är väldigt nyttigt men också bör ätas i måtta då en handfull nötter innehåller mycke energi och fett också. Räcker med en Paranöt (en av de fetare nötterna) för att få i sig de mängder mineraler  man vill få från dem- så det är onödigt att äta tio st.

Jag brukar strimla zhuccini (stavning?) och "panera " i äggvita coh salt och steka. bli inte exakt som pasta men ger ändå lite känslan… jag älskar spaghetti :( Men det äter jag ytterst sällan numera. Istället för ris äter jag bovete. Alltså, jag tänker mest att man kan äta pasta och ris- man får bara ta mindre mängder än vad man kanske är van vid.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

RobinEH
0

"…men undrar vad som verkligen är nyttigt och inte.."

Det är bara du som kan veta vad du anser vara nyttigt eller inte. Det finns inte ett enda livsmedel som per se är nyttigt. 
Så antingen så klurar du ut en definition av "nyttigt" eller så skippar du nyttighetstänket.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Gur4m1
1

garanterar att äta pringles en hel livstid inte är nyttigt alls för någon.

[rumelle]
0

Istället för pasta brukar jag hyvla remsor av zucchini med osthyveln, sedan steka detta i lite olja (+ salt och peppar) tills vätskan börjar försvinna. Supergott! Brukar hyvla i lite morot också, så blir det ännu godare. :)

RobinEH
0

Om det var ett svar till mig så förstår jag inte vad du försöker förmedla. 

Om du försöker få fram att man inte kan överleva på bara pringles så får du gärna försöka överleva på bara broccoli, för broccoli e la nyttigt eller?

[Tassy]
1

inget är väl nyttigt i hysteriska mängder.. jag tror vi alla är eniga om att en balanserad kost krävs om nåt ska vara nyttigt alls.

Gur4m1
0

#13 ja. Men att säga att det inte finns onyttigt/nyttigt känns bara märkligt. Men ja, att äta pringles en gång i veckan har nog ingen dött av. Men jag tror jag skulle må bättre av at tleva t.ex en vecka på bara broccoli än av bara pringles. Det är iallafall känslan jag fått när jag kört "pringlesdieten" ;)

Karmatarerskanise
0

Jag tror dock man överlever längre på broccoli med lite salt n pringles 👍

[Tassy]
0

Haha ja, det är klart 😛 (mitt inlägg var inte riktat, ville bara flika in emellan. 🙂)

Karmatarerskanise
0

Håller självklart med dig Tassy, allt ska ätas med måtta 😃

RobinEH
1

Man behöver inte ge upp uttrycket helt, men om man skall tala om uttrycket så bör man ge en korrekt definition av vad man avser. 

Definitionen av nyttigt är enligt dessa följande:

1. "som i längden är fördelaktig för, gynnarhälsan

Synonymer: sundhälsosam

Antonymer: onyttig

2. positiv

3. användbar, som kan nyttjas"

Energi är essentiellt och livsmedel innehållande detta bör alltså ses som nyttigt.
I princip alla livsmedel passar inom definitionen av nyttigt varvid ett förtydligande av vad man syftar på när man uttalar sig om att något är nyttigt behövs.
Har man njursvikt så är kycklingbröst inte direkt nyttigt och likaså är inte lever nyttigt om man redan har toxinska halter av retinol i kroppen.

Om nu pringles inte skulle vara nyttigt för att du tror att du skulle må bättre av att endast äta broccoli i en vecka (vilket gör broccoli nyttigt) så anser jag att broccoli inte är nyttigt för att jag tror att jag skulle må bättre av att endast äta ägg i en vecka.

Jag hoppas att du förstår vad jag menar.

Gur4m1
0

Jo :) Jag förstår hur du menar.

Men låt oss säga…att äta en handfull med geléhallon är, vad jag anser, mer onyttigt än att äta enskål med blandade grönsaker och en bit lax t.ex. Det hindrar ju inte att man kan unna sig geléhallon ibland- för nästan allt har ju energi i sig så ajg sser inte energiinnehållet som "nyttigt" i sig bara för att vi kan behöva det. För en fet person eller diabetiker vore ju geléhallonen faktiskt vara ett sämre, onyttigare val?

Precis som en avocado skulle vara bättre än kanske motsvarande mängd margarin osv?

Karmatarerskanise
0

All energi är inte bra energi eller nyttig energi.

RobinEH
0

"…nästan allt har ju energi i sig så ajg sser inte energiinnehållet som "nyttigt" i sig bara för att vi kan behöva det."

"#18

som i längden är fördelaktig för, gynnar, hälsan"

Energi är återigen essentiellt och är därmed fördelaktigt för hälsan vilket enligt definitionen betyder att det är nyttigt. Att du har en annan åsikt kräver att du i så fall definierar ordet ytterligare vid användning.

"För en fet person eller diabetiker vore ju geléhallonen faktiskt vara ett sämre, onyttigare val?"

Och avocado är väl knappast nyttigt för en person som är allergisk mot det? Det handlar om vad som är fördelaktigt för hälsan. Tycker du att det låter fördelaktigt för en som överkonsumerar eller har problem med hanteringen av innehåll i specifikt livsmedel att konsumera det?

"All energi är inte bra energi eller nyttig energi."

Syftar du på överkonsumtion så är inget nyttigt. Syftar du på olika typer av energi så som nukleär energi så förstår jag inte det väsentliga i att ta upp det.

Gur4m1
0

"Syftar du på olika typer av energi så som nukleär energi så förstår jag inte det väsentliga i att ta upp det."

*fnissar sig till sömns*

Nej men det är väl rätt, om man jämför en fet som äter godis med en allergiker som äter avocado. Även en smal har nog mer nytta av en avocado än ett geléhallon. JAg tänker inte bara på energi utan även vad mer man får i sig i sammanhanget (som är bra, inte giftigt eller "tomt" eller så).

De "tomma kalorierna" som man brukar tala om, som inte är tomma på kcal men kanske på annat. Eller t.ex som i fallet med chips- chips har väl canerogener? Har säkert en del grönsaker också men där finns även de där antioxidanter eller hur det stavas. Även om jag säkert kan få cancer av precis vad som helst så är ju en del matvaror mindre nyttiga. För mig som kvinna är strömming jätteonyttigt att äta mer än 1-2 gånger om året om jag någonsin tänkt skaffa barn. Att kalla 1-2 gånge rför överkonsumtion…njae. Men det blir det av det giftiga ämnet.

nåja…jag förstår af vad ud menar RobinEH.

Karmatarerskanise
0

Jag syftar på att energin från tex gelehallon, inte på något vis är lik bra som energin från tex ett ägg.

RobinEH
0

Då har du fel.

Karmatarerskanise
0

#24 Nej, det anser inte jag.
För mig är det självklart att energi som kommer från socker, som toppar snabbt och som man tappar fort är sämre än energin från ett ägg. 

Det är skillnad på energi och energi.

Vyer
2

Måste ni kapa tråden med en diskussion som knappast hjälper trådskaparen eller besvarar frågan?

Karmatarerskanise
1

26 jag anser att det har med ämnet att göra, bra mat och inte. Men om ts inte tycker det får ts gärna säga till.