Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 999 ggr
[NinaCrown]
0

Behöver kostråd

Halloj!

Jag skulle behöva tips på någon typ av kostomställning som skulle fungera för mig, alltså en permanent sådan och inte en quick fix-diet 🙂

Jag har funderat på någon typ av low-carb-kost men blir lite avskräckt när jag försöker leta information om det då de flesta verkar gå ut på att man huvudsakligen ska äta kött. Det är över 10 år sedan jag började gallra ut kött från min kost (är 23 nu), och det är därför något jag inte vill börja med igen. Äter dock fisk samt små mängder skaldjur då och då, även ägg i väldigt små mängder då magen inte gillar för mycket.

Matlagning är inte min starka sida, och är inte något som lockar mig så värst så jag vill helst att det ska finnas enkel mat som går snabbt att laga, inte kostar för mycket och inte har en massa "konstigheter" i sig (tex en kryddblandning som inte passar till något annat än just den specifika rätten).

Om jag endast skulle äta det jag tycker mest om, så skulle det bli väldigt mycket rå, kall mat. Jag älskar sallader, bönor, nötter, sushi och ost. Dock gillar inte min mage bönor och vissa grönsaker lika mycket som munnen. Jag har i snart två månader försökt dra ner på bönor och vissa grönsaker, och bytt ut det mot soya och quorn-produkter vilket funkat ganska bra. Gick ner hela 8kg, men sedan tog det stop. Magen vart även lugnare och gladare över lag vilket hjälpt att få bort min uppblåsta "gravidmage".

Jag brukar träna minst en gång i veckan på gym (kondition och lättare vikter) men det hjälper inte speciellt när det kommer till viktminskning. Jag planerar även att börja rida en gång per vecka, och nu när det inte är lika varmt ute längre så har jag börjat gå ut och gå mer.

Äter inte speciellt med godis eller snask, utan blir max någon gång per månad (mindre än en gång i veckan). Har inte något direkt sötsug 😇 Oftast blir det att jag köper 2 påsar turkisk peppar precis efter löning och smaskar i mig dem på en gång och att jag äter en del chips ifall jag är bjuden på fest. Thats it.
Min akilleshäl verkar istället vara ris, mjöl, bönor och snabb-färdig-mat-som-bara-är-att-slänga-i-micron (tex potatisbullar…).

Någon som har nå förslag på vad som kan hjälpa mig gå ner lite till? 🙂

VildaVittra
0

Varför inte börja med ex rawfoodprincipen men tillföra fisken/qournen?  Allt du behöver är en riktigt bra mixer, sen tillagningen är snorenkel, man kan ju inte bränna vid något direkt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[NinaCrown]
0

#1 Jag har testat det lite halvt, men min mage klarar det tyvärr inte 😕 Magen panikar och släpper igenom allt alldeles för fort, samt att jag blir svullen och får ont.

Äter dock fortfarande en hel del bär. Brukar göra antingen smoothie eller bärdrink till frukost 🙂 Har dock varit lite lat den här veckan (förkylning från helvetet…) så har blivit mest blåbärssoppa med müsli.

VildaVittra
0

Du kan inte tänka dig att äta kyckling och kanin som är snällt mot magen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[NinaCrown]
0

#3 Nej, slutade med kött då jag vart illamående av det. Har alltid blivit illamående av rött kött och fågel, vet inte riktigt varför 🤔 Blir illamående av stora mängder fisk med, men lite då och då fungerar fint.

Vyer
0

Äter du tofu? Det går att göra en hel del med det! Min favorit är tofu stroganoff med blomkålsris. 

Gratänger och pajer? Auberginegratäng är jättegott, men det kanske blir för mycket ägg, hm.

[NinaCrown]
0

#5 Jag försöker lära mig att äta tofu men går lite… sådär 😇 Kan inte riktigt vänja mig vid konsistensen.

Har inte ätit paj på hur länge som helst, tänkte att jag ska testa att göra en på majs,mandel eller kokos-mjöl och se hur det går 🙂

Grejen är att det tar sådan tid att göra så jag är lite dålig på att ta tag i det, även fast att man kan göra bra matlådor av det😇 Brukar ha väldigt lite ägg i mina, så det brukar inte vara något problem.