Utmaning 30 dagar
Jag har (i går) antagit en utmaning på Facebooksidan Fitnessmat. Den går ut på att under 30 dagar inte äta/dricka tillsatt socker, snabbmat eller alkohol. För min egen del, då jag inte äter/dricker mycket av dessa i vanliga fall, har jag även tagit bort snabba kolhydrater. Tänkte att det kunde vara en utmaning även här på viktminskning.ifokus. Och vi kan peppa varandra och skriva om svårigheter och framgångar. Någon som är på? (Du kan om du vill!)
Jag är lätt på! Blir nog inga problem för mig, då jag ändå aldrig konsumerar dessa "livsmedel"… utom möjligen snabbmat, vilket jag kan vara ganska svag för ibland.
#2 Härligt! Ja så är det för mig med. Pizza är en favorit. I dag är jag inne på tredje dagen och i går var det fredag. Min sambo brukar köpa hem godis/chips/glass till helgen som han sitter och smaskar på. Jag brukar ta några bitar/skedar bara. Han stöttar mig ganska bra i detta och han köpte i går ingenting, vad jag trodde. Visade sig sen att han hade köpt glass, Alvestas goda päronglass som är en favorit. Han frågade om han fick ta och det lät jag honom göra. Istället tog jag en hemodlad gurka och en sockerfri chokladboll. Det bästa hade ju varit om min sambo också hade 30 sockerfria dagar, för han är storkonsument av socker, men han tror inte att han behöver det då han är smal och frisk. Tyvärr sockerberoende.
Låter kanon!
Jag kommer plocka bort det mesta av socker och kolhydrater under en månad nu. Lite vin till helgen kommer jag dock unna mig vid några tillfällen. Jag är en riktig gottegris. Sommarens grillningar, fikande, glassintag och vin har satt sina spår. Kommer i princip inte i några byxor längre. Snabbmat har jag inte så svårt att motstå. Däremot choklad…🙂
I morgon, måndag, kommer vi vara ett gäng som kör igång med kost och träning för att komma i form. Meningen är att vi ska peppa varandra. Om ni vill kan ni kika in till vår blogg om livskvalité http://wila.nu/.
//Anna
#4 Vad bra att du också är på! Ja choklad är så gott ju! Jag rörde ihop chokladbollar i fredags med kokos, kakao, fiberhavregryn, kaffe och smör. Blev så sugen och det var helt okej faktiskt. Undrar varför du inte skippar vinet också? Det är ju bara 30 dagar. Vad skönt och vara några stycken :). I dag är min fjärde dag sockerfri och det har gått bra hittills. I går var sambon och jagade så han frestade mig inte med något. I dag har vi varit i stan och där fikade vi och min sambo och hans jobbarkompis tog en varsin kaka medan jag tog en macka :).
I dag är det min sjunde sockerfria dag och i dag har jag verkligen prövats. Var i stan med ett par kompisar och när vi åt lunch köpte en av dem en kanelbulle att ha efter och jag blev så sugen. Älskar allt som har med kanel att göra men jag stod emot. Sen var det vid eftermiddagsfikat. Det blev ingen kaka för mig, bara kaffe. De andra drack Coca cola reps Ramlösa och åt wienerbröd resp pariserbulle. Som "tur" är var båda torra och inte så goda så jag blev inte så sugen. Jag är stolt över mig själv. Nu ska det bara fortsätta så. Mina tankar i dag har varit "Jag klarar det!" Och det har jag gjort än så länge :). Jag gör detta då jag vill visa för mig själv att jag kan lyckas med något. Är det fler som vill med på detta så spelar det ju ingen roll när ni börjar.
Jag är alldeles för cola beroende för att ens vilja ge mig in i den utmaningen… Vad illa 😃
Ja, det är ju din inställning.
Eh ja, har jag sagt att det är någon annans? 🤔
Nej, och det var inte så jag menade heller. Om du känner att du inte klarar att vara utan cola så är det väl så. Man måste ju vilja, vad än det gäller.
Nu har jag klarat 10 dagar och det är alltså en tredjedel av utmaningen. I går var vi och firade att vårt nya gym har blivit klart. Vi var på fin restaurang och åt god mat. När det började pratas om efterrätt blev jag lite sugen och orolig. Det var inga små desserter och väldigt goda såg de ut. Men det bestämdes att det var för dyrt och därför åkte vi till Max istället. Tur det för jag tycker att deras, liksom andras snabbmatshaks, glassar/milkshakes etc bara smakar konstgjort. Min sambo och hans familj tog alla varsin luxshake förutom hans lillasyster som tog en hallonpaj istället som jag däremot blev sugen på. Den såg god ut så kanske att jag smakar den någongång. Men jag klarade det och är så stolt! :)
Efter i dag har halva tiden gott och det har gått väldigt bra än så länge. Blivit frestad några gånger, senast i går då mormor bjöd på blåbärspaj (som jag tycker om väldigt mycket). Jag sa att ja inte äter socker då svarade hon med "ja men en sked spelar väl ingen roll". Nej, det kanske det inte gör på ett sätt men jag vill ju lyckas med någonting och är på väg att göra det så varför förstöra något som går så bra?! Som jag skrivit tidigare är jag inte beroende av socker, snabbmat eller alkohol och därför är det inte en jättesvår utmaning för mig men behöver bevisa för MIG att jag kan något för att sen ta mig an svårare utmaningar.
I dag börjar jag på dag 20 och jag har hållt mig "ren" hela tiden. Det känns mycket lättare att klara av någonting när det är räknat i dagar än veckor. Så jag kommer nog köra vidare med detta sen efter. I lördags gjorde jag glass, banan- & jordnötssmörglass som var riktigt gott. Till och med min sambo tyckte det. Jag gjorde som så att jag frös in banan i ca 1 cm bitar i några timmar. Sen mixade jag det med jordnötssmör och lite mjölk. Nästa gång blir det att prova något annat, tex blåbär eller kakao istället för jordnötssmör.
25 dagar har gått och 5 kvar för mig, det går riktigt bra. Känner inget direkt sug efter något av det jag ska låta bli. Men tiden har förlängts. Sambon vill också ha 30 dagar utan socker, snacks, snabbmat och alkohol så direkt efter mina 30 dagar börjar vi. För mig blir det alltså 60 dagar och 30 dagar för sambon. Är så nöjd att jag har fått med honom. Han behöver det verkligen, inte för att han behöver gå ner i vikt utan han behöver bli av med sötsuget. Jag är peppad! Hur går det för er andra och är det någon mer som vill hänga på?
Grymt duktig du är! Det går om man bara vill :-) Kul att din sambo vill testa han å :-)
Tack! :). Ja, det gör det verkligen. Det är väldigt roligt och bra, trodde aldrig han skulle göra det.
Jag hänger på ;D
#17 Härligt! 👍 Skriv gärna hur det går!