Provar 5:2 dieten
Efter att ha sett BBC-programet om 5:2 dieten blev jag sugen att testa. Jag har kört viktväktarna och pulverdiet men alltid fallit tillbaka efter att ha nått målvikt. Nu är jag trött på det här och vill prova nått som jag kan köra livet ut utan att behöva tänka 24/7 på vad jag äter.
Efter som jag vill gå ner i vikt så måste jag ha lite koll på vad jag stoppar i mig så jag inte går över 2300kcal i snitt på ät-dagarna så jag försöker undvika sötsaker, snabbmat och fikabröd men annars äter jag normalt. fastedagarna dricker jag bara Nutrilettshaker till ett värde av 600kcal.
Total blir det ett underskott ett på 3400 kcal i veckan och det motsvarar knappt ett halvt kilo kroppsfett. Jag har kört en vecka nu och har gått ner 0,6kg. Om man motionerar kan man säkert nå ett bättre resultat.
Jag har inte varit så jättenoga med kcal utan ätit både isterband m stuvad potatis, indiskt och hamburgare. Dock inget godis eller fikabröd, har heller inte varit det minsta sugen på sötsaker eller småätit då jag varit tokmätt på mina ät-dagar. De två fastedagarna har varit enkla att hålla, visst lite kurr i magen och sover lite sämre men inget okontrollerat sug eller hungerkänslor.
Det är så mycket enklare att säga nej till mig själv när jag vet att det väntar en god frukost och en härlig middag nästa dag.
När jag nått min målvikt ska jag fortsätta med mina fastedagar och aldrig mera titta åt en lightprodukt eller ha dåligt samvete för en god middag och slinker det ner en påse chips eller en pizza på helgen så kommer det inte märkas på vågen.
Förstår itne meningen med svältdagarna?
Äter man 1300 kalorier om dagen lär man gå ned i vikt ändå.
Nej, poängen är att man äter 2300kcal inte 1300!
Jag tycker det är toppen, nästan fusk. Och genom att du äter mycket 5dagar i veckan så kommer kroppen inte gå på sparlåga.
Kör 2ät, 1 fasta, 3ät, 1 fasta osv.
Det spelar heller ingen roll hur du fördelar dina 600kcal på fastedagarna, du kan äta allt i en måltid när det passar bäst eller som jag sprida ut över dagen.
Ps. För kvinnor blir det:
5 dagar 2000kcal per dag
2 dagar 500kcal per dag
Jag går inte ned i vikt om jag äter 2000 kalorier 5 dagar i veckan.
Sparlåga sägs förresten vara en myt.
Med tanke på hur många som räknar kalorier och äter väldigt lite och ändå går ned i vikt, så tror jag också att de är en myt.
Men fungerar det för dig så kör på :)
Själv föredrar jag att äta mig ner :)
Helt rätt, alla måste hitta sin grej. Och jag får se om det här fungerar för mig men jag håller tummarna. 
Wikipedialänk för den som vill veta mer om för och nackdelar.
Är det någon annan här på forumet som kör 5:2? Har sökt runt lite på nätet. Verkar vara väldigt hype i England och Usa men tycks inte hunnit ta fart här hemma. Vore jättekul att byta erfarenheter med andra pionjärer.
Hittade detta klipp på youtube, tjejen har kört 5:2 i 5 veckor och har samlat 10 tips för att köra 5:2. Jäkligt bra! Rekommenderas starkt. Känner igen mig på flera punkter, t ex, som att ha dåligt samvete när jag åt ett stort Maxmål, hahaha! vem bryr sig jag kör ju 5:2!
Så ni som vill börja med 5:2, kolla klippet!
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=63w3cLeTWvI&feature=endscreen
Fast viktminskning handlar ju om mer än minskning på vågen. Ett maxmål är inte nyttigt, så oavsett är det ju inte bra för kroppen.
Hade nog aldrig klarat av att gå utan mat med vilja en enda dag 
Blir det inte så att man blir jättehungrig och sugen på just fet mat när fasta-dagen är över? Lite nyfiken..
~mikkan
Hej Mikkan
Man ska äta på fastedagarna men bara 500kcal, vissa äter allt i ett mål men jag tycker det är lättare att dela upp dem under dagen. Jag trodde att jag skulle vara jättehungrig men det blev jag inte därimot blir jag rastlös, pigg och lite upprymd så nu ser jag faktiskt fram mot morgondagens fasta. Efter en dryg vecka så äter jag mindre på mina ät-dagar, av någon anledning är jag inte särskilt hungrig, inte ens efter en fastedag och mitt sötsug är borta. Sen är det ju som Hera säger, max mål är ju inte bra hälsan så att äta nyttigt och varierat är att föredra även med 5:2.
Samma tjej som i tidigare klipp, nu efter 50 dagar med 5:2
http://www.youtube.com/watch?v=tSmyWjdgLdw&list=PLAI3mEmmZsHfreDZT-LWJo-p0bkSrks8-
Attans bra resultat, verkligen sporrande hoppas jag lyckas lika bra.
Jag har räknat lite på hur den dieten fungerar och kommit fram till att om man äter rek. dagsintag av kalorier på ät-dagarna så kommer man att äta drygt 20% mindre kalorier per vecka.
Fjärde fastedagen avklarad och de blir lättare och lättare att fasta, idag glömde jag nästan bort en shake då det va mycket att göra på jobbet. Kroppen tycks vänja sig fort. Nu har jag programerat bakmaskinen så jag har färskt bröd till frukost när jag vaknar i morgon 
Nu har jag kört igång en blog där ni kan läsa om mina egna erfarenheter av 5:2 och förhoppnings min viktminskning. Tanken är att skriva ett inlägg per dag under de åtta veckor jag bestämt att köra 5:2. Välkommna in 
http://femtvadiet.blogspot.se/
Ps. jag kommer självklart fortsätta skriva här iFokus 
Intressant, kul att du hittat din grej!
Hur mycket förväntar du dig ska hända på 8v? Hur många kilon ner? =)
Räknar du kalorier också? Eller äter du precis som du vill utan begränsningar?
Ska kika in på bloggen.
~mikkan
Jag är nöjd med 4kg men målet är en stl. mindre byxor. 
Nä jag räknar inte kalorier på ät-dagarna men undviker godis och choklad. Jag tänker faktiskt en del på vad jag äter och äter inte snabbmat varje dag. Jag försöker också undvika lätt-produkter för jag vill bli mätt och stå mig när jag äter så jag inte går och småäter mellan måltiderna. Kort och gott: jag äter som en vanlig normalviktig människa utom två dagar i veckan.
Ok! Ska bli kul att följa dig
~mikkan
-0,5kg ! 
Ok det här känns så fel för de senaste tre dagarna har jag ätit hamburgare, pasta, chips och hembakt kugelhopf men har på något sätt ändå lyckats tappa ett halvkilo! Jag var helt övertygad om att jag skulle stå still eller till och med gå upp den här veckan.
Nu kör jag igång min tredje vecka med att fasta.
Menar du att du har gått ner 4,5 kg på 3 veckor?
Vad hade du för startvikt då?
Nej nej, Vågen började på 110,5 men jag rundade ner till 110
eftersom jag vägde mig på kvällen. Efter en vecka stod vågen på 109, 5 och idag 108,8. Vågen kan ju slå fel på 5% så jag rundar av uppåt till närmaste halvkilo. Så totalt 1kg på två veckor. Inte illa med tanke på att jag i princip bara går på diet två dar i veckan.
Ok hehe läste inlägg #15 och 16 och ser att det var den viktminskning du hoppades på för 8 v. Ja med tanke på hur du äter är det inte illa att ha gått ner.
Jag kör LCHF och funderar på att köra LCHF 5:2 för att se vad som händer. Det går stadigt neråt men långsamt. Skulle inte skada om det gick lite fortare. Föredrar att hålla mig till kosten jag redan kör för att inte förvirra kroppen mer än nödvändigt. Jag äter lunch och middag så jag tar ju bara bort lunchen 2 dgr i veckan… Men kommer ligga på 1600-1800 på ätdagarna för mer kommer jag inte upp på med den maten jag äter. Ser ingen anledning att äta mer än jag behöver för att de säger 2000. 
Dagens fasta var toppen! Inga hungerkänslor utan pigg och på hela dagen. Nu är bakmaskinen är laddad och imorgon väntar nybakt bröd med smör, ost och skinka till frukost, mums!
Jag ser nästan mer fram mot fastedagarna än ät-dagarna nu, men bara nästan 
Jodå. Har legat under 0,5 minskning på det senaste. Sedan är jag lite nyfiken på att se om det funkar för mig. 
Hälsoaspekterna lär man ju inte få veta precis…
Skulle det mot all förmodan gå för fort får jag väl ändra på något.
Ja det är ju bara lägga till ett melanmål. Är man frisk och har normala värden så är det ingen fara prova sig fram bara man lyssnar på kroppens signaler. Yrsel och hjärtklappning är vanliga varningssignaler på att man gör något fel.
Själv är jag gammal viktväktare och lagar ganska nyttig mat men nu byter jag ut alla lätt-produkter mot vanliga.
Mitt stora problem är choklad och bakverk men de är mycket lättare att undvika nu när jag äter en normal kost.
Kombinationen fett/socker är livsfarlig speciellt de billiga sorterna som används i livsmedelsindustrin. Det är en av anledningarna till att jag bakar mitt eget bröd.
Ska bli spännade att läsa hur det går för dig.
Körde faktiskt första fastedagen igår, dvs 24 tim fasta sedan en måltid på 500 kcal (hackeböf, broccoli och bea). Kände mig inte precis full av energi under dagen.
Skillnaden som jag märkt är att min relativt stora lunch (ägg och bacon 700kcal) nu verkade humungus. Så imorgon blir det mindre portioner och ett mellanmål. Mindre portioner och mindre magsäck är ett av mina mål i längden, speciellt när jag når mitt mål och man sedan ska hålla vikten vilket antagligen är den svåraste delen.
Jag var också svag för bakverk innan och mycket pasta, väldigt lite kött så bara en massa kolhydrater och rätt mycket fett på det periodvis. Ännu värre blev det när jag slutade röka. Så jag vet varför jag gick upp.
11 av 12 slutarökakilon borta nu sedan 17 okt med LCHF och nu denna kombination.
Har läst på lite om IGF-1 och tillväxthormon och hur bla mjölkprodukter och mycket annan modern mat triggar tillväxthormon. Inte undra på att man går upp då om den faktorn också kommer in.
Kommer naturligtvis att följa dig med spänning.
Kom ihåg att du ska äta 500kcal under de 24timmar du fastar inte efter! Du kan välja när du vill äta dem, typ lunch eller middag eller som jag flera små 100kcal mål utspridda över dagen. Huvudsaken att du inte går helt tom. Det är som en light-variant av fasta 
Jag gick också upp när jag slutade röka för 12 år sedan och har kämpat med kilorna sen dess men jag ångrar inte en sekund att jag slutade röka! Visst är det spännade med forskningen kring IGF-1 men oavsätt om det stämmer eller inte så lever man längre genom att sluta röka och lägga om kosten. Ser ev minskade IGF-1 och blodsocker nivåer som en bonus 
Bra jobbat med kilorna men tänk på att den riktiga utmaningen kommer när du nått ditt mål!
Jag brukar äta vid 7 på kvällen eftersom jag som regel inte blir sugen och hungrig på kvällen då, men på fastedagen åt jag halvsju. Det är väl helt ok? 
Känner du vid ngt tillfälle att det faktum att du ätit mindre påverkat dig de andra dagarna? Tycker att jag kännt mig lite underlig, lite som när man hade lågt blodsocker eller håller på att blir sjuk… Energinivån är dock samma dvs jag har ork för det jag brukar göra. Dags för tant röd om 4 dgr eller så det kanske är det….
Jag valde nog sämsta möjliga tillfälle att börja då jag delvis hade dippat ner på en lägstanotering i vikt och inte vet om jag var stabil där och sedan kanske jag samlat på mig vattenvikt, dvs om jag går ner nu kan det vara vätska. Så det är kanske först om ett par veckor som jag kan se trenden var gäller 5:2.
Ja det är inga problem.
Nä jag mår bättre än förut. Jag tyckar du ska prova att äta mer normalt på dina ät-dagar då det kan hända att du får i dig för lite kolhydrater. När jag körde viktväktarna som är lågfett diet var jag jämt trött och småfrös trots att jag åt rek. antal points. Så jag tror en balanserad kost det bästa.
Tänk på att om du äter normal mat under 5:2 så kommer du inte få några problem att anpassa dig till ett liv som normalviktig. Med en specialdiet är det lätt att falla in i de gamla dåliga vanorna när man ska försöka behålla sin nya vikt.
Prova dig fram och lyssna på din kropp.
#29 Många gånger är det en "normal" diet som gjort en överviktig. För stort intag helt enkelt. Så det är väl lika lätt att falla tillbaka med denna dieten som bakrund som andra.
Ary , jag läste just en artikel i The Telegraph om 5:2 och där står det att det är viktigt att dricka mycket. här är en länken
#29 Jag ska inte tillbaka till en normal diet. Mycket kolhydrater gjorde att jag behövde mer kolhydrater och slutade med överätning och konstant fel typ av mat. Började nästan tro att jag var ätstörd men problemet upphörde direkt då jag ändrade kosten. För mig finns det inget som heter för lite kolhydrater.
Åt för lite protein också och då blir man ju inte mätt. Så den dagen jag når målvikt kommer jag lägga till rotfrukter någon skiva knäcke, obegränsat med grönsaker, någon frukt då och då annars LCHF. Förutom enstaka tillfällen med icke LCHF mat men de kommer inte att dugga tätt.
Jag har varit proppmätt hela dagen för att komma upp på det jag brukar så det går nog inte. Verkar som om magsäcken krympte väldigt på en 24 tim fasta eller så fördjupades ketosen. Tror det räcker så med mat, jag fryser inte och mår inte dåligt på något vis. Numera när min kropp säger till att jag behöver äta mer stämmer det faktiskt och då gör jag det. Håller också koll att jag inte går under vad jag normalt äter.
#30 Yup Hera med normal kost äter jag mer än jag behöver. Alla kolhydrater i pasta, bröd och potatis som jag har en förkärlek för gör mig mer och oftare hungrig. Men jag får erkänna att jag inte åt "normal" kost som i kostcirkeln. 
#31 Tack så mycket. Såg först kommentaren nu. Tyvärr är jag nästan aldrig törstig med den här kosten så det blir inte speciellt mycket vatten…
Såg om VV i #29 jo jag körde viktväktarna för många år sedan medan jag hade hårt fysiskt jobb. Var på väg att svimma nästan varje dag 2-3 tim efter lunch. Funderade på dem innan LCHF men det tog emot att betala pengar för att känna att man svalt, det skulle jag ju kunnat gjort på egen hand om jag nu velat.
Upp gick jag rätt fort efter. Men inte fort nog att jag reagerade på det och gjorde ngt år det…..
Har inte kommit på något smaksatt som är syra eller socker (försöker vara rädd om tänderna) i som skulle kunna uppmuntra till att dricka mer.
Hur går det för dig? Jag har haft 3 ätdagar i rad då jag stått stabilt i vikt trots att jag antagligen borde samla på mig lite vatten. Idag är andra fastedagen och det är inga problem alls.
Jag har varit noga med kosten den här veckan och det ska bli spännande och se om det gör någon skillnad på vågen. Annars rullar det på och jag tror att jag skulle klara av att göra 5:2 till en livsstil.
Jag är pepsi max beroende så vätska är inget problem för mig men jag ska göra mig av med den ovanan så fort jag nått målvikt.
Jaha då får jag väl börja dricka pepsi max då.
Nä skoja bara. Dricker det inte själv då det smakar kemikalier vilket man vänjer sig vid. Misstänker att det är rätt dåligt för kroppen.
0,3 kg ner denna vecka. Med tanke på att det var sämsta möjliga vecka jag kunde valt är det inte ila. Hade nog inte trott på någon minskning alls normalt. Det som är intressant är vad som händer nästa vecka. Lördag bestämde jag mig för att testa att äta mer, skulle upp på 2000. Så jag åt skinkchips och dipp efter middagen. Var så mätt att jag var i en slags matkoma hela kvällen så det var nog bra som det var innan.
Trivs bra med detta eftersom det finns extra spelrum om man vill ha ngn gott. Man behöver ju inte utnyttja det om man inte är varken hungrig eller sugen. Mitt varannandags som jag körde innan (1200-1300/1600 kcal varannanan dag) var ju bara mat och hade ingen direkt marginal om man blev sugen.
Hur går det för dig? Vägdag idag?
Igår hade jag gått upp 1,5kg vilket låter helt galet, och i dag har jag på nått magiskt sätt gått ner 3kg! Måste va nått galet med min våg. Jag får gå efter hålen på mitt skärp istället.
Låter som om du är på god väg att hitta rätt balans och fortsätt att undvika lightläsken den är beroendeframkallande 
Ska börja med promenader från och med idag. 
#36 Du har rätt, det låter ju helt galet.
Visst kan det skilja på vätska men inte 4,5 kg på ett dygn… Hoppas vågen kryar på sig. Promenader låter inte så dumt.
Jag börjar mer och mer se 5:2 som en livsstil och inte en diet. Även om jag inte skulle gå ner mina 4kg på 8 veckor så kommer jag ändå att fortsätta med 5:2 för att jag mår så jäkla bra av det både mentalt och fysiskt.
Funderar på att kanske kombinera med någon vecka på VLCD då och då, gick ner i snitt 2,5kg i veckan när jag provade sist men gick upp lika fort efteråt, men med 5:2 är det kanske lättare att behålla vikten. Den som prövar får se

Ska man äta 3 dagar fasta sen äta 2 dagar osv… Eller kan man välja två fastedagar i vecken tex Måndagar o torsdagar för att slippa fastedagen på helgen :P

ASG.. Kanske ska tänka efter ordentligt innan jag skriver.. Det blir ju rätt 
Får skylla på att jag är hungrig
#39 Precis så gör jag och det flyttar ju inte på sig om man inte själv vill flytta runt det ngn vecka för att det passar bättre. Dvs jag fastar mån, äter som vanligt tis-ons, fastar tors äter som vanligt igen kommande 3 dagarna. Flyttar jag runt det kommer jag se till att det alltid är minst 2 ätdagar mellan fasta och aldrig 2 fastedagar i rad som några verkar få för sig att göra. Annars är det inte så mycket "regler".

Jag ska ge det en chans.. Äter nu lågkalori med att jag byter några mål mot allevo schake varje dag, så detta borde jag klara 
#40 Jo men du räknade ju egentligen rätt.
Då var vi 3 som kör. Kul om du kommer och skriver och talar om hur det går så vi ser om det funkar i genomsnitt. Psykologisk funkar detta bra. Fuskar aldrig på fastedag för jag vet att det bara är en dag och att nästa dag får jag stadig frukost. Funkar det är ju kalorirestriktion 2 dgr i veckan rätt billigt undansluppet. 
En till va roligt. 
Jag fastar måndagar och torsdagar. Max 500kcal dessa dagar det är den enda regeln. 
5:2 upphäver inte fysikens lagar så lite koll får man ha på vad man stoppar i sig men ska man bara hålla sin vikt kan man nog äta vad och hur mycket man vill.
Välkommen 

Jag kommer nog att få tänka på vad jag stoppar i mig på ätardagarna eftersom jag är stillasittande pga dålig rygg och knä.. Men jag har redan gått ner ca 7kg sen nyår
men har 10 kvar så det ska bli spännande att se om jag fortsätter neråt med detta..
Här är en till som ska prova, såg YouYube filmen och blev inspirerad. Jag har alltid goda föresatser på förmiddagarna men floppar på kvällarna och stoppar i mig både det ena och det andra, 5:2 kanske kan hjälpa mig att hålla föresatserna.
Första fastedagen snart slut och den har gått som en dans, inga svårigheter alls att hålla mig till 500 kcal, jag får ju äta i morgon.
#45 Lycka till Luddan. 
#46 Hej och välkommen. Bra att det inte var något problem. 5:2 kanske inte löser kvällsätningsproblematiken dock… Jag ser till att äta tillräckligt med (lchf) mat till middag så jag inte blir sugen på kvällen så jag har vant mig av med kvällssnacks stort sett.
På ätdagarna rekommenderar de väl max 2000kcal för kvinnor och 2300 för män. Det har inte varit ngt problem alls för mig att hålla snarare tvärt om. Kan ni inte tala om nästa vecka om ni upplever det som om magsäcken krympt är ni snälla?
Efter 3,5 veckor så är det omöjligt att "svulla" Jag äter bara två smörgåsar till frukost, får inte ner fil och flingor längre. Idag bakade jag semlor och åt en istället för middag och är fortfarande proppmätt. Förr kunde jag lätt äta två semlor och ändå ha plats för middag 
Det måste ha hänt nåt med hela ät-systemet i kroppen för jag är aldrig sugen längre bara normalt hungrig just före måltiderna. Har aldrig känt så här förr, va alltid sugen förr, räckte med att de körde matreklam på tv för att man skulle gå igång.

Ja öhh hur skulle det va nu då 
Idag har jag haft en ätardag som heter duga.. 2 kokta ägg till frukost så långt allt väl..
Sen var jag tvungen att åka o storhandla på em och var ganska hungrig och eftersom jag lovat min mamma (som nu lever ensam efter att pappa gick bort i jul) att jag o min syster skulle komma o äta kräftor så var jag tvungen att ta nåt snabbt, hittade en korvkiosk, bra där NOT!!! pommes med bea och fläskfile.. Sen hem till mamma där vi tre delade på 2 paket kräftor + att jag åt 3 rostade mackor med smör o ost.. 2st 33 cl starköl till också, gott var det.. Fixade undan o satte oss i soffan.. 
Ja ostbågar o gin o tonic blev det där.. Vad händer?? så här mycket har jag inte ätit sen jul, tur jag har min fastedag imorgon.. Den kommer jag nog klara fint för jag känner mig fullständigt fullproppad nu 
Det där känner man ju igen 
Bara håll disciplinen på dina fastedagar och kasta ut alla lightprodukter så är det lugnt. (Sa han som är Pepsi Max knarkare!) Ok nästan alla då 

Lightprodukter skulle jag aldrig komma på tanken att inhandla..
Och jag äter aldrig sötsaker som smågodis eller kaffebröd för det tycker jag inte om som tur är.. Är mer av en kolhydratsråtta.. Pasta o pommes klarar jag mig inte utan därför orkade jag inte leva efter LCHF, det där med aldrig mer är inget för mig.. Nä nu är det dags för kaffe o morgonschaken 
#49 Ja det hade varit intressant att veta exakt vad som händer i kroppen och om det håller i sig vilket det iofs verkar som. Skönt att du inte går omkring och är småsugen hela tiden. 
#50 Hoppas inte alla dina ätdagar blir sådana….. Ha en bra fastedag. 

#53 Tack så här långt har den varit jättebra.. Nä som gårdagen ska jag inte ha det nåt mer.. på länge iaf 
Gårdagens faste dag var inga problem men under natten fick jag världens hjärtklappning antagligen svältketos, ska försöka äta på något annat sätt på söndag när jag har nästa fastedag.

# Aj då.. Hur åt du då?
Drack 5 påsar Nutrilett utspritt under dagen.

Ok… Jag har druckit fyra påsar allevo idag o massor av vatten. Får se hur natten blir 😳
Veckans sista fasta idag. Helt galen dag på jobbet och jag va glad att jag fastade för jag hade aldrig hunnit äta något. Nu bakar jag grekiskt lantbröd med olivolja och honung 👍
Golla: Det där låter inget bra, tycker absolut att du ska avbryta fastan om du känner så. Ta det försiktigt! Tycker du ska kolla med en läkare innan du provar igen.
När jag körde viktväktarna fick jag yrsel när jag reste mig snabbt och sen frös jag jämt. Inge kul alls 😕
Jag har ju ätit LCHF i flera år (2008-2011) och känner väl igen hjärtklappningen som kommer innan man är inställd men eftersom man med 5:2 växlar hela tiden så blir man ju inte omställd. Jag ska försöka att äta ett mål på kvällen nästa fastedag och se om det fungerar bättre. Det här är ett försök att komma tillbaka till LCHF och därför måste jag på något vis bryta mitt ätbetende.
Usch det låter inte alls bra med en diet som ger hjärtklappning 😮
Hela idén med 5:2 är att äta en normal balanserad kost 5 dagar i vecka. Se länk: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Vuxna/
och sedan sänka intaget av kalorier med 3/4 under två dagar.
Man vet att detta har positiva effekter på kroppen men hur kroppen reagerar när man blandar olika dieter huller om buller är det nog ingen som vet. Var rädda om er!
#61 Hjärtklappning kan man få av det mesta. Denna diet, logkolhydratsdiet och andra. Själv har jag testat det mesta och aldrig fått hjärtklappning.
LCHF har väldigt mycket positiva sidor. Många blir friska eller slipper ta diabetesmedicin, ledvärk försvinner osv.
Har denna diet några studior på att folk blir friskare?
Jag hittade en engelsk radiointervju från den 7 feb. med Dr Michael Mosley på You Tube. Kortfattat men väldigt intressant om hur 5:2 fungerar.
#64 Klarar för tillfället inte av det, gör för många avsteg.

Hoppas du kommer på rätt spår igen..
Finns en hel del här:
Jag märker att det här är ett känsligt ämne och jag har inget intresse att gå i polimik om det ena är bättre än det andra. Var och en får bli salig på sin sätt. Med det sagt lämnar jag tråden.
Ni som är intresserade kan följa min blogg.
#67 Men inte ska du lämna tråden Hogge… Vet inte om du uppfattade det som ifrågasättande, vet inte om det var det eller om det var en enkel fråga. Oavsett vilket så kan du väl fortsätta hänga här också. Kommer aldrig komma ihåg att kika in på din blogg och måste ju veta hur det går. 🙂😉
67 jag är kritisk, dock ej negativ! Så ta det inte så. Jag vill att du stannar, din tråd är mycket intressant!
#69 Klart att man får ifrågasätta.
Imorgon är det vägningsdag för mig. Första veckan gick jag ner 0,3, denna veckan verkar det som ingenting… Så jag går nog tillbaka till mitt varannandags stuk med 1200/1600 kcal LCHF som fungerade. Hade tänkt köra en vecka till som kontrollvecka men har inget hänt på 2 v så tror jag inte så mycket på tredje veckan heller. Min kropp kanske inte gillar för stor kalorirestriktion per dag…. Hur som helst kanske jag hade hamnat på en platå efter 12 kg på 4 mån men nu får det räcka med vilopaus
😉
Kommer fortsatt att följa tråden för att se hur det går för er andra.
5:2 dieten verkar helt klart intressant. Jag ligger inom normalt BMI, men nu när beach-2013 hägrar behöver jag (återigen!) bli av med några skönhetskilon. Så jag är sugen på att ge 5:2 dieten en chans :)
Ska läsa på lite mer innan ev. start. (det lutar kraftigt åt att jag börjar ;))
Och efter att jag läst hela tråden så måste jag säga att jag håller med de andra. Stanna här Hogge38!
Jag har enligt vågen gått ner 1 kg på 2 v. Det hade jag inte när jag vägde mig igår eller på hela veckan… Vatten i kroppen? Hur som helst ger jag det en vecka till som jag ursprungligen tänkte. Håller jag detta kilot och går ner ett halvt till så kör jag kanske på. 🙂
Igår var det min andra fastedag den gick över förväntan, åt lite annorlunda och drack lite buljong för att få i mig mera salt. Natten blev lugn, ingen hjärtklappning så nu fortsätter jag. Nästa fastedag blir av praktiska skäl på torsdag.

Igår var det min andra fastedag, den första var i torsdags.. 0,9 kg ner när jag vägde mig nu på morgonen.. Så jag fortsätter dieten ett tag till och hoppas det fortsätter i samma spår..
Vägningsdag… 1-2 hg ner. Men totalt blir det 1,1-1,2 kg på 3 v. 4 hg per vecka i genomsnitt vilket iofs inte är ngt att fnysa åt egentligen när man hållit på att gå ner i vikt i 4 mån. Magen har stått still i 3 dgr, trots linfrö varje dag, vilket def inte hjälper till. Sedan brukar jag stå still och sedan dunsa ner ett kilo så det är nästan omöjligt att veta säkert om detta är effektivt eller inte lol. Jag tar fastedagarna denna vecka och utvärderar igen fredag morgon.
Nyfiken på hur det går för er andra.
#76 Det var ju tråkigt att höra. Att äta fritt funkar ju bara om man inte överäter kanske. Jag har koll på vad som äts på fria dagar också, jag äter bar mer än på fastedagar, och äter en blandning av 5:2 och LCHF. Skulle det kanske kunna funka för dig? Eller bara LCHF. Jag vet ju inte själv än om jag kommer fortsätta med 5:2 men LCHF kommer jag definitivt köra på med. Slipper ju sötsuget för det mesta även om jag känner en antydan till att hornen växer ut ibland. Mest på fastedagar faktiskt….
Men du, du vägde dig väl inte after en fastedag första gången och efter en ätdag andra gången? Läste i Hogges blogg att det var därför vikten gick så mycket upp och ner. Jag väger mig bara på ätdagar, eller jag väger mig men registrerar bara då.
Nej tyvärr, jag väger mig alltid på fredagar. Nu ska jag undvika allt med socker i till att börja med, hittills i dag har jag klarat av det och jag är mätt så jag tror inte att jag kommer att äta något mera idag.
Hur ser era ät/fastedagar ut. Äter ni 3-5 måltider måndag, säg att man äter kvällsmålet kl 18:00, fastar ni sen till 18:00 tisdag eller väntar ni till onsdag morgon?
#79 Det är upp till var och en hur man fördelar sina 500 kcal(600 om man är kille). Jag äter tex sön kväll och sedan är nästa måltid mån kväll 23-24 tim senare. Somliga verkar föredra att dela upp i flera mindre mål fördelade under dagen, men jag blir mer hungrig på det viset.
Övriga dagar som vanligt. Eftersom jag äter LCHF och inte är konstant hungrig äter jag brunch och middag dvs 2 måltider, skulle aldrig hinna med 3+2 mål….
Men det har varit lite till och från med fastandet men ska komma igång igen snart.
Hur funkar det om man tränar?
Jag kör tre pass i veckan ca och då behöver ju kroppen näring liksom…
Men jag tycker också detta verkar intressant, man får köra dom dagar man är ledig som fastedagar då, det känns iaf lättare för mig :)
Synd att TS lämnade tråden.
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
hur går det? följ gärna min blogg då jag börjar med 5:2 dieten :) www.malinhilbrands.devote.se där kommer jag updatera dagligen vad jag äter, hur jag äter, styrketräningen, hur jag mår och resultat :)
#82 Intressant, då kan jag höra med dig hur det funkar att träna med denna "dieten".
*Det blir som det ska*
Hej. Jag har nu kört 5/2 dieten i 2 veckor. Jag väger mig på morgonen innan jag börjar och på morgonen dag 3. Efter 1:a veckan gick jag ner 1,3kg men när jag steg på vågen på morgonen vecka 2 var jag tillbaks där jag började????
Har nu vägt mig 2:a veckan dag 3 och igen gått ner 1,3kg. Kommer det att fortsätta så här? Jag har verkligen inte frossat i mat de andra dagarna som de gjorde på Tv. Vad gör jag för fel eller är det så att denna diet inte passar alla?
Kanske tar tid för kroppen att anpassa sig?
Kan man se det här BBC-programmet nånstans? Jag har letat…Visst var det detta som visades på Vetenskapens värld, med en kille som heter Michael?
*Det blir som det ska*
Gå in på SVT Play och sök på Vetenskapens värld del 11. Spola fram några minuter. Det är inte första inslaget. / K
Ah nu tänkte jag fel….det hade jag ju sett! Det var inslaget som samma kille som testade att träna bara några minuter i veckan men superhårt. Detta hittar jag inte igen…
*Det blir som det ska*
Men om jag inte har ätit sen halv åtta igår kväll, blir då nästa "normala" måltid halv åtta ikväll?
Eller ska jag räkna från imorse till imorgon bitti?
*Det blir som det ska*
Har precis avklarat femte fastan och mår toppen! Ner 2.5 kg på två veckor, mycket nöjd!
Min blogg finns på atafemtva.wordpress.com
//Evilbot
Här är en till som kör 5:2, med inriktning på liberal LCHF. Även jag nöjd, efter 3e fastedagen: -2 kg. Tänkte testa detta i 5 veckor så får vi se vad som händer. Har svårt att tro att det kan rasa så snabbt de återstående 3,5 veckorna, men vem vet.. Ska bli intressant att se.
Jag försöker äta "lagom" de andra dagarna, men har både varit på dop (med bubbel och tårta) och middag (med vin o avec) under tiden och ja det gick visst bra ändå!
Har ätit lchf-inriktad rätt länge innan, för min dåliga mages skull, men även för att bli med 8-10 kg jag lagt på mig de senaste 5 åren. Nu kanske jag får ta del av viktbonusen och inte "bara" ha en bra mage!
Jag är kvinna och fyller 45 i år. Jag har inte varit stenhård vad gäller kalorierna fastedagarna, de har varierat 500-600 kcal. (bl a lite smör i teet innan läggdags.)
Fortsättning följer!
Ingen som vill svara på min fråga i #89? :)
*Det blir som det ska*
Hej LoAEmma, Jag vet inte om jag förstått frågan riktigt i #89..
Men här kommer ett svar: Om den dag då du åt kl 20 var en fastedag, äter du som du normalt brukar kommande dag: frukost, lunch och middag (eller hur du äter.)
(Jag fastar på 500-600 kcal Måndag och Torsdag. Tis, Ons, Fre, Lör, Sön äter jag som vanligt..)
Hoppas att det hjälpte något, annars får du fråga igen 🙂
Nä, dag 1 är en vanlig mat-dag. Sen dag 2 är en fastedag. Så om jag äter vid halv åtta på kvällen dag ett, ska jag då endast inta 500 kcal under dag 2 fram till 19.30? Eller under hela dag 2, ända till frukost dag 3?
Hehe, sorry om jag är oklar.
Ska jag fasta under 24 timmar eller under en hel dag?
*Det blir som det ska*
Aha då förstår jag. :-)
Ja precis, du fastar 24 timmar på 500 kcal, så du får välja själv hur du vill lägga dom då. Jag har gjort så att jag inte äter någon frukost förutom té eller kaffe, sedan lägger "krutet" vid en senare lunch vid 13-14-tiden, sparar ett ägg till kvällen och sen som jag skrev tidigare, lite smör i teet på kvällen. Men det beror ju på hur man vill spendera sina kalorier, man kan ju få ut "massa" grönt på 500 kcal. Till det mycket vatten och te, måttligt med kaffe (mest för att jag fått för mig att det kanske inte är så bra för vattenbalansen vid fasta..)
Kalorimässigt kör jag personligen högre fettprocent dessa dagar (blir ju inte mycket mat direkt, men mer mättnad tycker jag ialla fall,,) och satsar på mera goda grönisar de andra dagarna.
Ahaa okej. Så om jag äter på fredagen på kvällen så kan jag inte räkna min fasta från då? Utan från morgonen efter?
Tänkte att jag sover så länge så jag kan sova bort en del tid haha….
*Det blir som det ska*
Det finns ju så många olika typer av periodisk fasta, jag skulle nog kunna tro att om du skulle testa det du säger, så skulle det i stor sannolikhet också funka. Jag tror att i grunden handlar det om att förstå att vi i västvärlden kanske äter mer (+mer skräp) än vad vi behöver. Jag menar, allt kretsar ju runt mat hos oss, antingen ska vi lära oss att äta "rätt" och så blir det överfokus på det, eller så ska vi lära oss att inte äta "fel" och så fokuserar vi på det. (samma sak, problemet för allt är väl ändå någonstans överkonsumtion, vi konsumerar (kläder, prylar och) MAT, precis som om vi skulle dö eller få näringsbrist om vi inte får äta så mycket vi vill, vi har "rätt" till det. Jag menar vi kan åka och storhandla mat för en-två veckor ena dagen och andra dagen så går vi och handlar pizza för att vi inte "orkar" eller är "sugna". Det var inte så länge sedan människor i Sverige inte hade den möjligheten och då man faktiskt fick äta det som man hade hemma. Äh, jag vet inte, jag är varken dietist eller hälsoguru…
Men jag tror ivarjefall på att om man försöker minimera socker, så är det lättare att avstå från "frosseri".
-Och det var mitt lilla inlägg..😃
Jag har kört periodisk fasta i lite drygt en månad, har provat mig fram och har nu under en vecka 2-3 dagar då jag bara äter en gång och då ca 500kcal - brukar lägga det målet vid middagsdags, sedan har jag 2-3 dagar då jag har sk ätfönster, jag äter dagens ranson under en visst antal timmar. Man brukar säga äta 8 och fasta 16, men jag har oftast lite mindre ätfönster - de dagarna blir det frukost/lunch och middag samt ev mellis. Och veckans övriga dag(ar) äter jag vad jag vill och när jag vill. På detta har jag nu gått ner 3,5 kg, och då räknar jag inte kalorier och jag äter det jag känner för då jag äter. 😃
Så man får både hälsoeffekterna av att fasta och en viktnedgång. Inte helt fel.
Hej! Hur går det för dig med 5:2 diet metoden? Jag är inne på min 3:e vecka och det fungerar verkligen så otroligt bra :)! Stolt över mig själv hur bra jag har lyckats dessa veckor med detta och 3 dagars promenader varje dag :)! Mvh Jenny
JeW
Hej, Jag har kört 5:2 i fem veckor, har bara gått ner 0.5 kg….först ner 0,9 sen upp 0.4 och ner 0.3 osv. Nu har jag egentligen inget behov av att gå ner då jag nått mitt vikt mål…kör mest detta för att inte gå upp i vikt. Jag kör fasta mån och tors…jag äter frukost, lunch, middag och kvällsmål på 500 kcal…på en fastedag äter jag mellan 9-18… Sen börjar jag min vanliga ät dag tisdag kl 9… Inte vet jag om jag gör " fel" då??!! Sen på onsdag kanske jag äter sista målet kl 20 för att sen börja fastedagen kl 9 på torsdag… Är jag helt fel ute då?
Hej! Jag kör också på 5:2 Diet fast snart kanske man skall börja kalla det 5:3 för min del som har ökat med 1 dag till nu. Mån,tor och lör kör jag :). För mig är det kanon! Jag trivs med det och mår också väldigt bra av detta + mina 2-3 promenader dagligen :). Imorgon går jag in i min 4v och det står nu -5kg på vågen och så har det försvunnit över 20cm runt magen :). Har ju kvar min härliga "deg" mage sedan jag fött 2 härliga töser :). Försöker även köra lite träning med rock ring som börjar ta sig lite mera(är urusel på att rocka en ring). Hoppas allt går bra för dig! Med vänlig hälsning, Jenny
JeW
#101 På din fastedag får du äta när du vill men det är tänkt att du inte äter mer än 500 kcal totalt på hela dagen. Är det så du menar att du gör?
#103 Det är så jag gör… 500 kcal mellan 9-18
Hej igen! Som sagt fortfarande väldigt nyfiken på hur det går för dig kaffebönan :)! Med vänlig hälsning, Jenny
JeW
Jag började i torsdags och nu 5 dagar senare gått ner 1,3 kg. Mycket trevligt.
Reportage om 5:2 i nyaste Hälsa :)
*Det blir som det ska*
#105 förra veckan när jag åt mer än 500 kcal på mån och tors gick jag ner 2 kg på en vecka,,, jag har inget behov av att gå ner… Tycker bara det är konstigt när jag går upp fast jag skött mig… Mäter mig också… Jag är nöjd som jag ser ut..kör 5:2 mest för att inte gå upp i vikt… Men äter närmare 700 kcal på mina fastedagar och det funkar det med…
Hej nu är jag tillbaka efter ett alldeles för långt uppehåll. Jag misslyckades grundligt med 5:2 av de helt vanliga skälen som livskris och felaktig kost. Jag orkade helt enkelt inte hålla uppe kämparglöden. Nu har jag börjat med LCHF som är en otrolig aha upplevelse och efter bara en vecka står det klart att detta tillsammans med 5:2 borde vara en vinnare! LCHF kräver ju ingen direkt kämparglöd eller uthållighet från min sida så det passar mig bra nu när det är en massa annat i mitt liv som stjäl livsenergi. Bara fläska på och vara apmätt medan kilona rasar. Ur ett rent hälsoperspektiv är kombinationen LCHF/5:2 plus motion nog att föredra men en sak i taget för mig nu och några extra promenader får räcka.🙂
Välkommen tillbaka. 🙂
Inget fel på att byta taktik ibland, mixa och matcha. Jag har gått ner 20 kg på 9 mån med LCHF, 16/8 periodisk fasta, low carb och ibland 5:2, dvs inte allt på en gång utan en eller 2 varianter åt gången. När jag inte gick ner med LCHF bytte jag till lowcarb (50-80 kolhydrater om dagen) och det blev lite roligare mat och jag hade saknat havregrynsgröt och knäcke, så då blev det lite mer variation på maten.
Måste säga att jag blir riktigt intresserad av den här metoden! Och det känns faktiskt hållbart. Roligt att höra att man faktiskt blir piggare(?) av att fasta två dagar i veckan, och att ni i överlag mår bättre.
Ska kolla in videorna där uppe som är länkade. Det känns ärligt talat helt otroligt om det funkar, för det känns ju som en riktigt lyxig kosthållning. Jag är dessutom en sådan som vissa dagar i princip fastar ändå. Äter mycket mindre i varje fall, och inte har så många fasta rutiner (fastän rutiner såklart är bra att ha i vilket fall.)
Men någon som vill komma med några andra bra fördelar? Några solskenshistorier om viktnedgång med detta eller hur går det för er själva? 🙂
dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium 
Jag har börjat idag!
Gått rätt bra att "fasta" tänkte dock lite fel i början av dagen och insåg sen att jag kunde äta mer än vad jag trott. Lätt att man missar det där med att kcal-tabellerna gäller för 100 gram av det avsedda livsmedlet. Saker väger ju olika mycket, vilket är toppen :)
Imorgon ska jag äta som vanligt igen!
*Det blir som det ska*