Tror att jag hetsäter av 5:2...
Jag har provat 5:2 i ca en månad, med en veckas uppehåll under en resa. Jag tycker det har gått bra och man vänjer sig snabbt vid att inte behöva äta hela tiden. Jag gillar främst verkligen tänket kring hur cellerna utvecklas istället för att bara skapas nya (enkelt beskrivet) då man fastar och de övriga hälsoeffekterna som verkar hur bra som helst.
Men mitt problem verkar vara att det blir som en fälla för hjärnan. I och med att jag fastar 2 dagar i veckan och att man "får äta vad man vill" och inte direkt tänka på kalorierna misstänker jag att jag börjat hetsäta. Dagar jag inte fastar äter jag ofta godis, fika och verkligen trycker i mig fastän jag inte är så otroligt sugen. Vad ska jag göra?! Jag gör det snarare för att jag KAN, inte för att min kropp behöver mat eller energi. Jag antar att första steget är att sluta med 5:2, men jag är så förvånad över att det kan bli såhär. Kan verka logiskt för vissa, men de flesta är ju så lyriska över 5:2 och jag håller på att bli något jag är mer än missnöjd med.
Jag förstår inte det här med hetsätandet, att det kickar in sådär för mig. Har aldrig haft problem med mat tidigare utan ätit lagomt, men ändå lagt på mig några kilos övervikt med åren. Har dock normalt BMI, men vill ändå bli av med min degiga mage, lite för stora armar och lår till exempel.
Jag är väl mest ute efter hjälp nu. 5:2 verkar vara ett smidigt sätt att gå ner i vikt, och då jag aldrig ätit något sånär regelbundna måltider eller varit matglad jämt tänkte jag att det skulle passa mig perfekt. Men nu har jag till exempel bakat chokladbollar för ett tag sen och verkligen tryckt i mig så jag mår illa… Vill bara försöka kräkas, och det känns inte som ett steg i rätt riktning. Är så besviken på mig själv. Varför blev det såhär?
För att fortsätta på ett långt inlägg ska jag börja träna med en klasskompis och komma igång på det sättet. Älskar egentligen konditionsträning, framför allt crosstrainer, men har väl varit rätt lat under sommaren.
Är så förvirrad över det här och känner främst att mitt sockerberoende bara blivit större. Jag vill kunna äta vad jag vill (inte frossa, men kunna fika någon gång osv) utan att utveckla ett beroende. Någon som har ett spontant, rakt tips? Tack för er tid!
Nu är det väl inte meningen att man ska äta vad som helst under de 5 dagarna man äter vanligt utan man ska hålla sig till 2000 kalorier och det gör man nog inte om man vräker i sig sötsaker;)
Tycker det låter som om denna dieten inte funkar så bra för just dig. Om du nu har normalt BMI och inte är så överviktig, varför inte nöja dig med bara träning? Annars tror jag att bästa sättet att bli av med degig mage är att dra ner på kolhydrater. Armarna är det nog bara träning som biter på:)
Vad som helst är det ju i princip sagt så länge man inte överstiger 2000 kalorier, vilket jag inte gör. Har varit som att jag bytt ut måltider mot fika omedvetet, för efter orkar jag till exempel inte äta middag eller vad det kan vara. Jag håller ju mest troligt på att få en ätstörning av det här, och det är trist. Träning och nedskärning på sött borde fungera. Förhoppningsvis ändras synen på hetsätningen då också.