Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 1987 ggr
glasklara
0

Att kontrollera suget

Jag är 18 år och försöker gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt. Jag har bestämt mig skippa allt vad som heter periodisk fasta eller andra typer av dieter, och siktar på att äta ren och bra mat med så lite kolhydrater som möjligt. 

Jag tycker att jag äter ganska bra mat. Till frukost äter jag naturell lättyoghurt blandat med 0,3% kvarg, bär och två-tre msk hemgjord müsli samt ett ägg. Sedan äter jag inget (ibland en frukt) fram till skollunch, vilken brukar bli lite bristfällig (är vegetarian så det är sällan det finns något BRA alternativ), men undviker pasta, potatis och ris och fyller på med sallad och bönor. Ibland ett mörkt knäckebröd för att "fylla ut". Om jag äter mellanmål i skolan är det antingen lite nötter och torkad frukt, en frukt eller en proteinbar beroende på om jag ska träna efter skolan, om jag går lång dag eller liknande. Hemma äter jag en middag med quorn eller sojaprodukter, sallad och ofta broccoli, ärtor eller rotfrukter. Är jag sugen blir det ibland någon potatis eller matvete också. Kvällsmat brukar bli en smoothie, keso/kvarg med frukt/bär eller något i den stilen. 

Jag försöker hålla en så varierad kost som möjligt och för det mesta tycker jag verkligen om det jag äter. Småäter ingenting och om jag vill ha något extra gott på helgen kan det bli en ruta mörk choklad eller två. Dricker aldrig något annat än vatten, kaffe eller te. Tränar gör jag också, styrketräning på gym ungefär 4 ggr i veckan, två dagar i veckan blir det powerwalks och en dag är helt fri från träning (skoldagen är totalt 10 timmar lång och sen 2 timmars pendling, så då är man rätt mör…).

Det som är mitt problem är att jag ibland får ett jättesug efter att äta och jag kan inte kontrollera det. Idag är en sån dag. Idag känns det som jag bara proppat i mig allt jag kommit över. Först frukost, sedan nötter och torkade tranbär bara en timma efter, efter ytterligare en timma en proteinbar, sedan gymmade jag och åt keso m. banan och några valnötter efteråt. Det är det ca 1 timme sen jag åt och under denna timma har jag ätit en brödskiva, fyra finn crisps, ännu mer tranbär, några mandlar, lite jordnötter och nu sitter jag här, har ångest över att jag stoppar i mig massa onödigt samtidigt som jag fortfarande är hungrig. Varför händer det här? Det är ju inte så att jag stoppat i mig massa onyttig mat i sig men det är förbannat onödigt för jag behövde ju varken brödet med smör, alla dessa förbannade nötter eller torkad frukt. 

Vad tror ni det kan vara? Vill ha andras tankar… För blir galen på detta själv. Är det någon brist i min mat? Är det något sötsug som spökar? Är det så att jag kanske äter för lite av något och därför är kroppen så utsvulten/sugen/begär mer? Är tacksam för alla synpunkter, tankar och råd!

RobinEH
0

Hur mycket kcal brukar du äta per dag?

Vad jag kan utläsa så ser det du har konsumerat inte alls mycket ut. Sedan lär ju inte proteinbarsen vara till så mycket hjälp.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

smurfis
0

Jag skulle gissa att du kanske äter lite för lite fett med tanke på hur du äter i övrigt? Fettet gör att du håller dig mätt längre och inte blir lika sugen. Du kanske även äter lite för lite kcal med tanke på att du tränar en hel del.

Sen måste man försöka skilja på om det är hunger eller sug man känner. Det kan ibland vara svårt. Kanske har du ätit något som triggat igång ditt sug lite extra mycket?

glasklara
0

#1 Jag försöker att inte räkna kcal eftersom jag märkt att det tenderar gå överstyr (jag vill behålla en sund inställning till mat, vill inte vara så kontrollerad). Gör dock en överslagsräkning om kvällarna och det brukar landa på ca 1500-1700 kcal/dag. 

När jag tänker efter kanske det inte är så särskilt mycket i förhållande till vad klockan är, samt att jag dels tränat på gymmet och också tog en promenad före frukost, men det är den där ohämmade konsumtionen som inte känns bra. 

Menar du att de inte är till någon hjälp för att de t.ex kan trigga sötsug?

#2 Det kanske du har rätt i. Men jag är rädd att det ska bli för stort kaloriöverskott om jag lägger till mer fett varje dag. Men å andra sidan har jag idag suktat smör (de frinn crisps och smörgåsen jag ätit hade jag smör på, och det försöker jag vanligtvis undvika) och nötter (jordnötter, mandlar och valnötter). Då kanske det är att jag äter för lite fett?

RobinEH
0

"Menar du att de inte är till någon hjälp för att de t.ex kan trigga sötsug?"

Vad jag menar är att innehållet i proteinbars brukar vara samma som i godis, fast med tillsatt proteinpulver.
Sedan är torkad frukt fyllt med socker.

Man inte komma undan att underkonsumtion leder till kraftig hunger då och då. 

Även näringsbrister kan leda till en ökad hunger. Ett tips är att registrera en dagskonsumtion på matkalkyl.se och därefter kolla på ditt näringsintag. Jag antar att du redan tar tillskott av B12.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

genser
0

Jag känner igen mig! Äter generellt väldigt bra men så kan det komma vissa dagar då jag liksom aldrig nånsin blir nöjd, känns som att det skulle gå att äta nästan oavbrutet och ändå inte bli mätt/nöjd/osugen.

Det kan vara svårt att veta exakt vart felet ligger för dig -ofta tycker jag inte att jag vet det för mig själv heller. Men jag har märkt några olika varianter som tycks trigga den här känslan hos mig:

1, Ägglossning/dagen eller dagarna innan mens. Jösses, vissa månader blir det helt sjuka cravings på sötsaker och/eller fett.

2, Att ha ätit för litet någon dag eller två, ofta för att jag inte känt mig hungrig. Då kan det komma en dag med jättemycket hunger eller sug efter mat generellt.

3, Att ha någon brist i min kost, tex protein, då kan jag få svårt att hålla mig borta från dels proteinrik mat (är också vegetarian) eller typ smör…

Hoppas att du hittar lösningar! Min lösning brukar oftast bestå i att äta lite mer mat, och bättre mat, under ett par dagar -och att faktiskt till viss del ge efter och äta en del av de saker som jag längtar efter (inte i form av rent socker, men tex nötter, torkad frukt, knäckebröd med smör etc), vet inte om det är nåt alla skulle rekommendera, men för mig har det hittills inte gjort något för motivationen eller viktminskningen.

smurfis
1

Du behöver ju inte äta smör om du inte vill. Du kan ju t ex få i dig fett genom att välja en fetare yoghurt till frukost.

Det kanske bara är så att din kropp reagerar så här för att du helt enkelt behöver äta lite mer just då. Om du ligger på 1500-1700 kcal per dag så är det ju ganska lite. Du har utrymme för lite extra fett (jag pratar inte enorma mängder här men t ex byt ut light produkter till lite fetare för du kommer hålla dig mättare och hålla suget mer under kontroll). Du kan prova dig fram lite grann vad som funkar för dig.

Ett annat tips är att ta med dig kokt ägg till skolan. Det är bättre än t ex ett äpple.

glasklara
0

Tack för era svar.

#4 Är det så illa? Att innehållet nästan är det samma som i godis, menar jag. Tyvärr känns det ju så motiverat att köpa proteinbars och ha i väskan eftersom de är smidiga att ha med och mättar bra. Tack för tipset, förresten! Ska försöka fylla i där. Ja, jag har tillskott för bl.a B12.

#5 Skönt att höra att jag inte är ensam! Det är ju inte ett sug efter godis, glass eller chips - utan bara något att ständigt tugga på.. Hur som helst kom jag fram till att jag nog åt väldigt dåligt med protein i torsdags. Var i skolan + pendling totalt 12 timmar, och lunchen bestod nästan enkom av sallad och bönor (det vegetariska alternativet var näst intill oätligt. Tråkigt att skolorna serverar så dålig vegetarisk mat..), och där emellan åt jag bara mellanmål i form av nötter, frukt, en proteinbar och lite så. Kanske det som spökade?

#6 Jodå, det vet jag! Tja, du kanske har rätt. Jag äter dock förhållandevis mycket nötter och har ibland kokosolja i kaffet istället för mjölk, äter gärna avokado osv, så därför har jag tänkt att jag nog får i mig tillräckligt mycket fett ändå.

Sarah
0

Proteinbarer är som godis, bara skit :) Sen är det väldigt väldigt få som lider av proteinbrist i vårt land. De bönor du äter till lunchen är en bra källa bland annat, även nötterna.

Pelle Långlös
0

Äter aldrig nötter för jag vet att tex 100 gram rostade och saltade cashewnötter är 600kcal.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

glasklara
0

#8 Jo det vet jag, men vill äta mycket protein i och med att jag tränar ganska mycket. Om jag inte är helt ute och cyklar behöver musklerna mycket protein efter styrketräning, så det är ur den aspekten jag vill få i mig så mycket som möjligt.

#9 Jo, nog är nötter energirika… Men de innehåller väl mycket nyttigt också. :) Så naturella cashewnötter och valnötter tycker jag är ett ganska bra och smidigt mellanmål, så länge man inte äter för mycket!

Sarah
1

#10 jag är vegan och tränar hårt dagligen. Man behöver inte gå till överdrift med proteinet, knappast har ngn dött av proteinbrist i sverige. Jag har baljväxter som grund i min kost. Äter minst 5 sorter varje dag och mycket groddar som ex linsgroddar och mungbönor. Allt du äter innehåller protein. Skippa proteinbarsen och ät en extra falafel istället :P

Mina dagar kan se ut så här.

Frukost: 3 knäckemackor med hummus eller bönröra och färska grönsaker. B-12 tillskott.

Lunch: Tofusallad med avokado och groddar och mycket dressing på olivolja och linfröolja.

Middag: Chili sin carne på ex seitan som färs, två sorters bönor, gröna ärtor. Till det sallad, dressing och groddar. Bara här får jag i mig grundbehovet av protein för en dag.

Däremellan kan jag äta en del nötter, en till macka med hummus, en extra avokado, en skål med groddar och olivolja, ett äpple, en morot, en skål edamame osv… Visst, det är en del kolisar med i bönorna, men det är långsamma kolhydrater och de är proteinrika. Jag är pinnsmal och äter mycket mer kalorier än vad du gör, behöver drygt 3000 om dagen, men proteinbrist är nog det sista jag oroar mig över.