Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 1881 ggr
vivvibolsson
0

Varför går vissa ner och inte andra?

Hej

Jag är 48 år, 167 cm och väger nu (toppnotering) 89 kilo.

Jag varken vräker i mig godis, sötsaker eller läsk. Men mitt fel är nog att jag småäter.

Har svårt äta på morgonen, och ju längre det går på dagen ju hungrigare blir jag. 

Har svårt sitta framför tv:n utan att han något att äta på, kan vara allt från morötter, vindruvor till godis eller chips. Bara jag får äta på något, det är inte för jag är hungrig, men sugen.

Jag har nu i 2 veckor provat välja bort bröd, potatis, ris, pasta och försöker inte äta så mycket frukt.

Har inte gått ner ett gram.

Känns som jag samlar på mej mycket vatten. 

Tillägga ska att jag har en inflammation i kroppen och haft sedan 1 år tillbaka, går under utredning för reumatism.

Rör på mej gör jag, går dagligen promenader i rask takt minst 30 minuter och sedan vardagliga sysslor då också så klart.

HJÄLP!!!!!!

Tips, vad som helst….

Börjar känna mig deprimerad pga av detta nu. Hade jag fått en lite viktminskning så hade jag blivit mer sporrad, men men…

Jag ska ju ändock leva med den livsstilen jag nu väljer, och säg då inte jag ska inte äta det, och det, och det… För jag måste leva också…

Kram på er =)

Zureel
0

Ett första steg vore nog att notera exakt vad du äter under en vecka eller så för att se om det finns några uppenbara orsaker till att du inte går ner i vikt det är väldigt lätt hänt att man äter mer än man tror. Du kan använda nån sida på nätet eller bara skriva på papper.

VildaVittra
0

För att vi är alla olika.

Om man tittar på människan som biologisk varelse så ser ju metabolismen även olika ut beroende på vilket folkslag vi tillhör. En prärieindian skulle nog bli gravt överviktig om denne åt traditionell kost hos inuiterna.

Du måste hitta vad som fungerar för dig.

Ska jag vara smal så får jag typ springa ett maraton om dagen och leva på en morot. 🤪

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[IdaRoos]
1

Hej! Frukosten är ju den viktigaste måltiden på dygnet eftersom det är den måltiden som sätter fart på ämnesomsättningen hela dagen och det är också vid den tiden på dygnet som förbränningen är som högst(därför behöver man som mest energi då). Du skrev att du har svårt att äta på morgonen, kanske det som är problemet? Vad jag vet så är det så att de som äter en stadig frukost på morgonen lättare håller vikten, eftersom att det minskar det där frestandet efter sötsaker osv som kan leda till småätande under dagen, samt att du inte blir hungrig lika fort på förmiddagen. Genom att äta en bra frukost så stabiliseras också blodsockernivåerna som kontrollerar aptiten. Jag har själv haft svårt för att äta frukost då jag alltid mådde lite illa på morgonen, men att trycka i sig frukost är mycket bättre än att starta dagen med tom mage(lovar dig att det lönar sig i längden). Att äta för lite frukost är samma sak som att få för lite sömn(= risk för viktökning). Jag tror att nyckeln till att slippa småätande är att äta en ordentlig frukost! Hoppas du fick lite hjälp iallafall, lycka till :)

Vyer
1

#3 Frukost (som i att äta tidigt på morgonen) är överskattat och knappast det viktigaste målet på dagen. Frukost kanske passar/fungerar för vissa, men knappast för alla och det låter väldigt dumt att tvinga i sig en måltid bara för att. 

Jag äter inte frukost och har inga problem med instabilt blodsocker, jag småäter inte heller och det påverkar inte min viktminskning negativt, snarare tvärt om.

[Majbot]
0

#3 #4 har väl att göra med att om man äter en stadig frukost så minskar risken för att du ska äta snacks/överäta senare på dagen. Så sålänge man håller koll på att man inte äter för mycket/för lite kcal per dag så kan man väl skita i frukost om man vill…

Vyer
0

#5 Fast det är ju också väldigt individuellt. Personligen överäter jag lättare om jag äter frukost. 

Det jag vill få fram; alla fungerar olika och det går inte att säga "frukost är det viktigaste målet på dagen!!" som om det vore en universell sanning. Det är inget fel/farligt/negativt att inte äta frukost, om det är det som fungerar för en.

[IdaRoos]
0

#4 Nu utgick jag från personen som skrev inläggets situation då en stadig frukost kan vara en lösning för småätande. Sen om du #4 klarar dig från småätandet utan frukost så är ju det kul för dig. Alltså jag menar inte att man kan trycka i sig vad som helst till frukost bara för att, liksom man ska ju inte trycka i sig skräpmat till frukost bara för att få i sig något. Sen tycker jag det är mer eller mindre logiskt att få i sig en stadig frukost med optimal näring för att hjärnan ska kunna orka hela dagen.

Vyer
0

Och jag sa bara att jag inte ser "stadig frukost" som det ultimata lösningen på småätande. 

Det finns många människor som sysslar med periodisk fasta, de verkar klarar sig fint utan "stadiga frukostar".

RobinEH
3

"Frukosten är ju den viktigaste måltiden på dygnet eftersom det är den måltiden som sätter fart på ämnesomsättningen hela dagen och det är också vid den tiden på dygnet som förbränningen är som högst(därför behöver man som mest energi då)."

Ämnesomsättningen är redan igång efter nattens fasta och specifikt fettoxidationen är hög. Att äta frukost kommer inte att sätta ribban för ämnesomsättningen under dagen. Vid samma energiintag så finns inga signifikanta skillnader i ämnesomsättningen bland de som äter frukost och de som inte äter frukost (likaså mellan de som äter 6ggr om dagen och de som äter 2ggr om dagen). Ämnesomsättningen ökar i samband med måltid då det finns rikligt med energi tillgängligt. Påverkan av ämnesomsättningen beror på den totala energin i måltiden, inte antalet gånger eller när man äter det. Den termogena effekten är högst hos protein följt av kolhydrater, och fett har en väldigt liten TEF. Om man vill öka sin ämnesomsättning via kosten så är det alltså smart att öka intaget av protein (även stark mat m.m.), återigen oberoende av när konsumtionen sker. 

"Genom att äta en bra frukost så stabiliseras också blodsockernivåerna som kontrollerar aptiten."

Snarare så rubbas blodsockernivån då man precis har ätit en måltid varvid kroppen tvingas att sänka den genom insulinsekretion. De flesta har fungerande hormonproduktion varvid de utan problem kan vidhålla en normal blodsockernivå efter nattens fasta. Blodsockernivåns inverkan på aptiten kan dock diskuteras, främsta påverkan har ghrelin och leptin. 

"Att äta för lite frukost är samma sak som att få för lite sömn(= risk för viktökning)."

Nej, det är det inte. För lite alt. dålig sömn påverkar hormonregleringen i kroppen varvid ämnesomsättningen kan sjunka, oftast minskar även NEAT. Att äta på natten kan också orsaka problem på grund av hormonella faktorer vid denna tid. Att skippa frukost är inte likgiltigt med detta. 

"Alltså jag menar inte att man kan trycka i sig vad som helst till frukost bara för att, liksom man ska ju inte trycka i sig skräpmat till frukost bara för att få i sig något."

Om man skall dricka läsk så är det ju en fördel att göra det på morgonen (allra bäst efter träning) då insulinkänsligheten är förhöjd till följd av bl.a. låga glykogennivåer i levern. Varför skulle inte "skräpmat" passa till frukost?

"Sen tycker jag det är mer eller mindre logiskt att få i sig en stadig frukost med optimal näring för att hjärnan ska kunna orka hela dagen."

Du får tycka precis vad du vill.👍 Men det spelar inte så stor roll när man talar om något som inte är subjektivt i den mening. Det finns fullt med energi lagrat i kroppen och kroppen slösar inte heller med icke energigivande näringsämnen så fort den får dem. Att frukost skulle behövas för att förse hjärnan med "optimal" näring för att den skall kunna "orka" hela dagen är felaktigt, såvida man inte har avstått från att äta i ett par dagar.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Majbot]
0

#6 Det var det jag mena, att frukost fungerar bäst för vissa, värdelös lösning för vissa…

Vyer
0

#10 - Ja, då säger vi ju samma sak? 😃

[Majbot]
0

#11 Jag ville bara förtydliga att jag syftade på samma sak som du, att det är inviduellt vad som funkar :)

vivvibolsson
0

Tack för all inlägg och tips =)

Låter förnuftligt det där med rejäl frukost. Som när man bor på hotell så värker jag ju i mig allt möjligt till frukost och då är jag inte ens hungrig vid lunch.

Kanske ska försöka göra det här hemma också. 

Tror jag vid PMS går upp ca 2-3 kilo varje månad. Och det kan vara det som spökar för mig nu då jag kanske är på väg in i övergångsåldern också dessvärre…

Men idag känner jag mig lite lättare och mitt humör är också bättre.

Jag lovar prova det där med rejäl frukost. 

Tack snälla för alla svar =)

Halvdansken
0

Enda som funkat för mig nu i övergångsåldern är 5:2.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

ManU77
0

En kropp som fungerar kommer signalera med hunger/mättnadssignaler när det är dags att äta och när det är dags att sluta äta. Huruvida dessa signaler fungerar som de ska beror till stor del på om hormonerna i kroppen är i balans eller inte, vilket till stor del beror på VAD man äter.

Har man problem med sug behöver man ta hand om det problemet. Den lösning som fungerar för dig behöver inte nödvändigtvis vara samma lösning som fungerar för någon annan, men lösa det behöver man. Annars har inte hormonerna någon chans att normaliseras.

Vill man inte ändra något kan man inte riktigt vänta sig någon förändring. Det låter som att du hittat ett sätt att äta du trivs med, men som inte ger dig de resultat du vill ha. Då behöver du fundera på vad du vill välja. Inte ändra något, och fortsätta ha det som du har det, eller göra en förändring så du kan få resultat. Att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat är definitionen av galenskap, så det håller inte.

Denna sida och andra har massor med tips hur man kan gå tillväga för att få en förändring. En del metoder håller en kost stund, vilket man kan se på de som använder en särskild metod, medan andra håller i längden. Det är dock viktigt att komma ihåg det där med hormoner, så man inte väljer en metod som misslyckas med att ta dessa hormoner i beaktande. Utöver det kan man nog individualisera ordentligt.

Lycka till!

Halvdansken
2

"En kropp som fungerar kommer signalera med hunger/mättnadssignaler när det är dags att äta och när det är dags att sluta äta."

Sen beror det ju på VAD du äter när du är hungrig. Om du käkar snabba kolhydrater så kommer du att bli hungrig snabbt igen och då är du inne i en ond cirkel där din kropp kommer att lagra in fett mha insulinet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

smurfis
0

Jag tror dels du ska ge det mer tid men också som du fått tips om här att skriva ner allt du äter, det kanske åker in mer än du tror 😉

Planera maten och ät ordentligt så du håller dig mätt. Då minskar du suget och risk för småätande är ju då inte lika stor.

Du kanske själv har koll på dina "fällor" vare sig det är godis, chips, nötter eller ost? Undvik att köpa hem sånt du vet att du kanske äter fast du egentligen inte borde (dvs inte för att bli mätt utan bara för att).

Äter du lagom stora portioner? Det är en annan sak. Sluta ät när du är mätt även om det finns kvar på tallriken.

Vet inte om du vill äta enligt nån speciell "modell" men tips är ju att äta mycket protein, bra fetter och bra kolhydrater (skippa snabba kolhydrater).

Ge det tid och ha inte för bråttom! en del går ner snabbt och för andra tar det lite längre tid.

ManU77
3

#16 Precis! Jag håller med till 100%. Det var ju det jag skrev om du hade fortsatt lite till.

"Huruvida dessa signaler fungerar som de ska beror till stor del på om hormonerna i kroppen är i balans eller inte, vilket till stor del beror på VAD man äter."