Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 775 ggr
Pelle Långlös
0

Extrasaltat

Är det bra att äta extrasaltat smör på mackorna? Jag är jättesnål med salt. Saltar tex inte köttet för det finns redan salt i grillkrydda så det känns onödigt. Lagar jag pasta till mina flickor så är det inte så mycket där i heller. Så gör det något om jag har extrasaltat på mackan?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

RobinEH
0

Ser du till att inte fluktuera med intaget för mycket, få i dig tillräckligt med kalium, magnesium och vatten, att du inte har någon känslighet för salt som orsakar vätskeretention eller har njurproblem så lär det inte vara några större problem. 

Personligen konsumerar jag runt 4-5g natrium (~11g koksalt) per dag. Ser ingen direkt anledning att snåla på saltet när njurarna ändå fungerar som de skall.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Pelle Långlös
0

Vad jag vet har jag inga problem. 😉

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Karmatarerskanise
1

Dock så saltar du ju maten om du använder grillkrydda med salt i ;)

Pelle Långlös
0

Pet. Jag saltar inte med enbart salt jag skrev för att det var onödigt för att det redan finns i grillkryddan. Nöjd?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Karmatarerskanise
1

Ingen anledning till att ta det negativt. 😃

ManU77
0

Äter man kolhydratsnålt ska man definitivt se till att salta extra. Undantaget om man tar medicin som förhindrar utsöndrandet av kalium. Detta beror på att kroppen gör sig av med en hel del vatten om man äter lågkolhydratkost och att kalium följer med vattnet ut. Då behöver man ersätta detta kalium och det görs lättast genom att salta extra.

Det pratas ibland om att man ska vara försiktig med salt, men i de vetenskapliga undersökningar som ligger bakom har man använt så bisarrt mycket salt att ingen normal människa kommer upp i de nivåerna.