Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1247 ggr
vaniljkaka
0

dricka sprit när man bantar

Igår drack jag sprit, rätt mycket, blandade med läsk. Inte så bra jag vet :(

Men läste nånstans att alkohol på stoppar förbränningen på typ en vecka , stämmer de ? så jag kommer inte gå ner något nu de kommande dagarna?? eller hur är de de funkar?

Ary
1

Jo det är vad som sägs. Har något med att levern är upptagen med att förbränna alkoholen.

Dock när jag bodde utomlands och jobbade massor och drack varje dag gick jag ner ändå, så omöjligt lär det inte vara

Men det är väl bara att ta nya tag vara försiktig med maten och begränsa tillfällena som man dricker? Avsteg blir det ju någon gång då och då oavsett hur seriös man är?

vaniljkaka
0

Okej.. det återstår att se då, om jag går ner den här veckan. 

fyfan vad jag hatar mig själv nu dagen efter. Bara sviker och lurar mig själv hela tiden. FAN😭

RobinEH
4

Ta det lugnt.

Alkohol stoppar inte förbränningen. Alkohol prioriteras för förbränning på grund av dess toxiska effekt. Förbränningen av andra substrat (fett, kolhydrater & protein) minskar kraftigt men stängs aldrig helt av. Varför en del antar att fettförbränningen stängs av är troligtvis för att levern blir upptagen av att förbränna etanolen, men fett kan även förbrännas i musklerna. 

Man brukar väl säga att 0.1g etanol/kg kroppsvikt förbränns per timma, väger du 70 kilo så förbränns alltså 7g etanol per timma. Mängden kan dock variera något mellan olika individer. Att alkohol skulle påverka förbränningen en hel vecka efter är jag tveksam till. Du skulle behöva dricka en jäkla massa för att ha etanol i blodet 7 dagar efter att du druckit. Möjligtvis så kan etanol påverka förbränningen några timmar efter att etanolen fullständigt förbränts. 

För övrigt så hade alla som druckit alkohol varit döda om alkoholen stängt av förbränningen i en vecka.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Gasoline
0

Jag har oxå hört detta, Anna Skipper sa det i sitt program. Men jag har svårt att tro att alkohol stänger av förbränningen helt, kan däremot köpa att den försämrar förbränningen och att det kan ta en vecka innan man kan förbränna effektivt igen. Dricker man inte varje helg eller mer så tror jag inte att det är livsavgörande för ens viktminskning ;-)