Behöver gå ner lite
Hej Jag är en tjej på sexton år. Jag är 163 cm lång och väger 64 kg. Jag ligger precis på gränsen till övervikt och jag mår inte alls bra just nu. Har länge haft dåligt självförtroende. Och att magen buktar ut hjälper inte ett dugg. Målet är att komma ner till åtminstone 60 kg. Jag har kämpat med min vikt förut. Men aldrig lyckats eller känt mig tillräckligt motiverad. Jag har även problem i hemmet och har ovanan att tröstäta. Gällande motion har jag också problem. Hinner nämligen inte på vardagarna. Har fullt upp med skolarbetet och kaninerna och när det väl är klart så är det kolsvart ute (bor på landet). Jag stupar i säng på kvällarna och ska upp tidigt på morgonen för att hinna med bussen. Mycket av min trötthet beror på sömnbrist, men även min vikt påverkar en del. Småäter en del också. Men äter bara snacks och läsk en gång i veckan i måttlig mängd. Behöver verkligen alla tips och råd jag kan få.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Jadu Amanda. Att vara tonåring är tvärr inte lätt.
Du har ett BMI som närmar sig det som ingår i definitionen av övervikt. Utifrån vad jag såg på din blogg så ser du dock inte ut att vara direkt ohälsosamt byggd, men visst kanske det inte passar in i det typiska idealet om det är vad du är ute efter.
Att du skall dra till med någon krånglig bantningsmetod tycker jag inte. Men vad du borde göra, vilket du säkerligen är medveten om, är att sluta tröstäta. Det är inte ett bra förhållningssätt till mat och bör avbetingas. Du skriver att du bor på landet, vilket ger dig lite frirum. Var ute så mycket som möjligt och håll dig fysiskt aktiv. Det finns väl alltid något som behöver göras som kräver fysisk ansträgning? Och när du känner behov av att tröstäta, vad sägs om att gå en promenad istället?
Om dina föräldrar nu tillåter så har du ju stora möjligheter att hålla dig fysiskt aktiv utan att stöta på allt för många människor (vilket man alltid gör när man bor mitt inne i stan). Så lite som en promenad strax innan du går och lägger dig skulle hjälpa. Det finns alltid tid att avvara, och det behöver inte handla om timmar.
Du hinner med träning om du verkligen försöker. 30-60 minuter 3-4 gånger i veckan med helgen inräknad tror jag nog du kan få plats med.
Och som RobinH skriver är det bra att sluta med småätandet och tröstätandet. Om du inte mår bra kan en kurator vara bra.
Motion kan ju vara allt från en promenad, till att göra rygg och magövningar inomhus osv.
Du måste prioritera din tid. Träning kan få bukt på dina sömnproblem också. Då blir du trött på ett annat sätt.