Kalorisnåla desserter
Äpplena har mognat och jag har gjort eget äpplemos med bitar i utan socker (med lite grann sötningsmedel).
Detta används traditionellt för att göra dansk äpplekaka men det är ju inte så supersnålt eftersom man måste ha både socker och vispad grädde till.
Ikväll tog jag en liten rest i en skål och jösses vad gott det var. 😃200g blev 98 kcal, 23 kolhydrater för de som räknar dem. Jag har själv aldrig fattat att det skulle kunna vara gott som dessert…
Imorgon ska det göras mer äpplemos.
De som dessert tips kan ju lägga till dem här.
När jag vill lyxa till det brukar jag antingen göra proteinbrownie, eller en swiss på kvarg. Tar en bruk ICA vaniljkvarg och blandar i en näve salta cashewnötter, riktigt gott. Om jag ska dra ner på kalorierna lite så tar jag hälften ICA vanilj och hälften vanlig naturell kvarg. Att blanda i 1 msk nötsmör är också riktigt gott! Om man fryser in det en timme så det blir tjockt som gräddglass så blir det ännu godare :)
Hade du något enkelt recept på de där proteinbrownies? 🙂
- 1 ägg
- 30 gr chokladprotein
- ca 1-2 mks havremjök (annan mjölk eller vatten funkar också)
- 1 mks kakao
- 20 gr jordnötssmör
- eventuellt stevia eller annat sötningsmedel. Har haft i honung en gång och det blev helt okej.
Blanda allt och häll i det i en liten skål, dra plastfolie över och micra i ca 40 sek på max. Eller tills du har fått konsistensen di önskar. :)
Yoghurt med kakaopulver och stevia
#3 Tack tack. Det sprack ju lite på att jag inte har proteinpulver och jordnötter triggar sötsug så jordnötssmör skulle bli godis för mig och gå åt för fort.
#4 Tack men smakar det inte youghurt? Det kanske maskeras av kakaon….
Smakar mer likt chokladpudding.
Fast jag använder ju turkisk yoghurt, den är fet.
Men tror det fungerar med vanlig också även om koncistensen inte blir riktigt rätt.
"Kladdkaka"
- 1 mosad banan
- 1 msk jordnötssmör/annat nötsmör
- 1 msk kakao
Micra 1 ½ till 2 minuter tills de är den konsistensen du vill ha.
Hittade denna på instagram, den smakar riktigt gott! :)
Aut viam inveniam aut faciam