Sötsug!
Nu är det svårt att hålla motivationen😕 Igår åt jag en hel
daimtårta själv, skippade lunch och åt massa smörgåsar till kvällsmat, jag som inte äter kolhydrater under veckodagarna…
tips på hur man kan hålla sockersuget borta någon?
Enda som funkar (för mig) är att låta bli sötsaker. Äta sig mätt på annat. Ägg, fisk, kött. Riktig mat. Ut och rör på dig när du blir sötsugen.
Ät små portioner regelbundet under dagen, 5-6 mål/dag. Drick vatten! Ofta kan sötsug faktiskt vara törst.
För mig hjälper det också att försöka att inte tänka på allt jag inte får äta idag, utan istället tänka på det jag får unna mig på söndag, som är min gottedag.
Om det någon dag blir ett "snedsteg" så gräv inte ner dig över detta, för mig brukar det bara göra att jag äter mer jag inte borde. Det är en ny dag i morgon, sätt dig ner och planera den dagens måltider. Se fram emot varje måltid! Jag försöker få det att kännas som att varje måltid är en belöning och jag försöker verkligen att njuta av dem. Då brukar jag känna mig rätt tillfreds efter och det där suget efter något mer kommer inte. En kopp te efter maten brukar också sitta bra.
Sen har jag också kommit på att suget inte alltid behöver dämpas med sötsaker. T.ex så var jag galet sugen igår, så jag köpte mig lite cocktailtomater och mumsade på. För mig fick jag samma "belöningskänsla" som av godis och var därefter nöjd.
Det som fungerar för mig:
1, Inte äta sötsaker ofta. Inte äta frukt till vardags utan se det som 'något extra' och undvika kolhydratssaker som triggar mitt sötsug.
2, Inte småäta. För mig fungerar det inte att äta 5-6 gånger om dagen utan jag äter två stora måltider och lägger till ett mellanmål om det behövs (till exempel vid träningsdagar).
3, Jag dricker mycket vatten, som rumelle skriver så kan törst upplevas som sug.
4, Planera måltider - när jag vet vad jag ska äta så är det lättare att följa det och inte äta något onyttigt
5, Onyttiga grejer jag äter ska var planerade. Det är stor skillnad på att "falla för sötsuget" och hetsäta upp något och på att planera in: "på fredag ska jag äta xxx".
Tack för alla tips!:)
Jag vet ju egentligen det mesta om hur jag funkar med sånt här, men ibland när allt bara går fel är det skönt att få veta vad som funkar för andra och lite nya infalls vinklar på det hela.
jag har ju svårt att hålla mig ifrån sötsaker och kan inte ens ha det hemma. Är sockerberoende till max och äter jag lite triggar det och tillslut har jag ätit allt klohydratrikt som finns hemma. Det är jobbigt att funka så. men jag måste nog lära mig att handskas med det på ett bättre sätt och skall verkligen ta vara på det ni skriver.
#4 Jag känner verkligen igen mig där! För mig har det funkat att hålla mig undan socker så gott som helt i ett par veckor. Sen har jag kunnat introducera "söndagsgodis" och klarat av att hålla mig till det.
Min viktnedgång går ut på att äta lagom stora portioner och äta 5-6 ggr per dag och daglig motion. Det ända jag har uteslutit är bröd. En dag i veckan oftast fre eller lör har jag en "äta vad jag vill dag" och då brukar jag äta en liten choklad bit oftast.
När du förbjuder dig för något så blir ofta suget för det mycket större!
Jag har gått ner 3kg på 2 veckor på det jag har gjort. Så det är okej att äta något litet en dag i veckan. Det funkar för mig iaf men alla fungerar ju inte på samma sätt, men kan vara värt att pröva :)
/Rebecka 🌺
#6 Problemet med sockerberoende är att man inte klarar ta bara en bit. Börjar man äta socker/kolhydrater kan man inte sluta.
TS; Se till att du inte har sådant hemma. Handla aldrig när du är hungrig eller sugen. Då är det lättare att låta bli att köpa hem det.
Ha listor på vad du ska handla, och planera maten veckovis. Då är det lättare att hålla det man ska.
Och äter man något man inte planerat är det itne hela världen, bara man tar tag i det igen!
Jag brukar ofta få sötsug och har svårt att hålla mig borta, har inte riktigt förmågan att "bara ta en bit", utan det blir ofta i överflöd när jag väl hugger in. Men något som tar bort en stor del av mitt sötsug är kvarg med Fun Light!
Det är dessutom nyttigt eftersom kvargen är i princip fettfri och innehåller protein, och jag väljer Fun Light sötad med stevia, vilket innebär att den inte innehåller några kalorier. Kvargen blir riktigt söt och god och smakar ungefär som sötad fruktyoghurt! Så det är mitt tips för att stilla sötsuget! :)
Fast är man benägen att få sötsug så är det inte så bra att lura kroppen med massa sötningsmedel, som i värsta fall kan trigga insulinutsöndringen.
Självklart inte, men ställer man det mot att trycka i sig massa glass eller fika får man ju bestämma själv vilket man tycker är bäst/sämst.
Men att söta med bär, typ hallon, är ju bra också. blir dock inte lika sött så kanske inte stillar sötsuget på samma sätt.
Javisst det håller jag med om. Dock är det inte alltid det räcker. För mig är det iallafall så att det snarare bara blir värre/triggar mer.
Det var nog pms suget som attackerade:)Huva, det är 3000 gånger värre än alla andra sug och går inte att motstå!
Men har börjat planera, planera, planera. Och hellre strunta i att äta än att äta något med socker eller kolhydrater. Helt enkelt, är jag på stan och hungrig trycker jag inte i mig en snickers i farten utan går hungrig tills jag kommer hem. Det minskar frosseriet. Dricker te till varje måltid nu med och det hjälper det med:)
Upptäckt att jag inte gillar godis på samma sätt längre. Äter hellre en fralla med ost på som lördagsgodis än godis och glass.
Men har märkt att jag inte får några mättnads känslor när det kommer till bröd osv. Känns som magen blir ett svart hål som får plats med enorma mängder. Någon som känner igen sig?
Det enda som funkar är ju att hålla sig ifrån det! Sötsakerna alltså.
Värre blir det om du är hungrig, har onyttiga saker hemma, inte har planerat vad du ska äta osv.
Tror det var det där att du skippade lunchen som gjorde dig extra sugen. Kanske?
Jag hade några tabletter som skulle sänka sötsuget. Kommer inte ihåg vad dom heter men ska se om jag hittar dom, är lite dålig på att ta tabletter men tänkte börja med dom igen! :)
Det enda som funkar för mig är total avhållsamhet. Well, kanske inte riktigt total, för jag klarar av lite bär någon gång ibland. En till två rutor mörk choklad kan också gå bra. Blir det mer än så kommer sötsuget tillbaka.
Jag besegrade ett 15 år långt Coca-Cola beroende genom att lova fem veckors avhållsamhet. Jag kunde lova det eftersom jag visste att jag klarar vad som helst i fem veckor. Efter dessa fem veckor var suget borta och då kunde jag lova att aldrig mer dricka Coca-Cola. Det har jag hittills klarat och det var drygt två år sedan. Jag tror inte jag hade klarat det om jag lovat att sluta för alltid från första början.
Krom hette dom. Köpta på life kan jag tänka mig. Stog på burken iaf. ;)
Ang Sötsug
Vem har ett bra tips vad man ska ta istället när sötsuget sätter in