risigt hår...
Här kommer ett inlägg som är lite halvt off-topic. 😊
Jag tycker att jag har fått så risigt hår på slutet, tänkte först att det berodde på en sommar med mycket sol och bad, men nu efter klippning och balsam varje tvätt (nåt som jag normalt inte behöver) tycker jag fortfarande att det är så himla torrt och skört.
Så jag funderar på om det kan ha med viktminskningen att göra? Jag svälter inte, äter mig mätt vid varje måltid, tränar 3-4 ggr i veckan och går ner mellan 0 och 1 kg i veckan, oftast kring 0,7. Hade vid en koll i somras perfekta värden på allt från järn till b12.
Är det nån som har upplevt nåt liknande? Eller har en tanke på om det kan ha med viktminskningen att göra eller inte?
Under min viktresa så har mitt hår blivit ganska mycket tunnare, så det är inget konstigt att håret kan upplevas som skörare. Har ingen vetenskaplig förklaring till varför det är så i huvudet dock. För trött för att orka googla med haha.
Tack och lov så är det fortfarande lika långt!
Det kan vara zinkbrist? Det finns inget säkert sätt att testa det på. Jag tror att jag har/har haft det eftersom jag tappar hår, har fått skört hår och eftersom små sår läker mycket sämre än vanligt. Detta med såren har blivit bättre nu med kosttillskott så nu väntar jag på nytt hår…
Om man tränar mycket behöver man få i sig väldigt mycket mer zink än annars eftersom kroppen använder sig av det på något vis i återhämtningsprocessen (kommer inte ihåg exakt hur det var). Sedan är jag vegetarian och om ni äter kött så är risken att drabbas av just detta säkert inte lika stor, men det kan ju vara värt att läsa på (jag har bara läst om detta kopplat till vegetarisk kosthållning).
Är också vegetarian, så kanske kan zinkbrist vara en ledtråd? Tack! Ska kolla om det kan bli nån förändring med extra zink :)
#4 Det tror jag! Zink finns i många vegetariska produkter, men i de flesta finns även fytinsyra som hämmar zinkupptaget. Jag tror att det var min frukostförändring som gjorde att jag fick brist, när jag började äta havregrynsgröt. I havre finns nämligen mycket fytinsyra. I tex bönor, som innehåller en del zink, gör man sig av med fytinsyran när man blötlägger dem och kokar dem. Annars är bovete typ det enda vegetariska livsmedlet som jag har hittat som innehåller hyfsade mängder zink och inte fytinsyran. Även kaffe och te hämmar!