Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 3947 ggr
[[Månen@]]
0

Fattar nada av midja/höftkvot??

OKej jag fattar ingenting..

Jag kolla det här och jag hade 0,9

http://mabra.com/midjahoftkvot/

Man ska inte ha mer än 0,8 som kvinna, men asså.. jag väger 56kg och är smal fast jag har mage men det har jag alltid haft och jag har istället supersmala armar, ben och ingen rumpa.. asså … då ska jag väga kanske 50kg för att hamna under 0,8 men då skulle jag vara grovt undernärd… näää fattar ingenting

Ibland går jag ner till 54kg och då har jag svårt för att sitta för att allt fett på rumpan försvinner och mina höftben gör illa min sambo… jag borde inte väga mindre…

Lucifer Sam
0

Om det är som du skriver så skall du självfallet inte banta och det är inte alls säkert att det behöver vara farligt för din del. Du skriver ju att du har smala ben och "ingen rumpa" så kanske har du lite av en "pojkfigur" istället för att vara päronformad med runda höfter och smalare midja. Har man den senare formen är det naturligt att få en lägre kvot än om man är mera "rak" i konstruktionen

Midja/höftkvot är bara ett flera sätt att avgöra hälsa via måttband. Hur många cm är det? Enligt rekommendationer bör kvinnor helst ligga under 80 cm. Först då man hamnar över 88 anses det som riskfaktor.

Shine On You Crazy Diamond

[[Månen@]]
0

Asså jag är timglas formad och har mycket midja men man ska mäta två cm nedanför naveln och där är jag som bredast. 89cm tror jag

Ary
0

I min mening är den där kvoten baserad på ett genomsnitt av befolkningen och inte individen, alla kan inte passas in i deras fack.

I detta fallet vet du bäst vilken vikt som passar just dig.

[[Månen@]]
0

aa:) men då undrar jag hur jäkla pinnsmala alla andra är eller borde vara🤔

Ary
0

Varför man har ett (önske)mått över mage till att börja med är för att bedömma hur mycket visceralt fett man har, dvs hur mycket fett man har inne i magen i  och runt sina organ. Man kan vara smal men ha mycket bukfett och ändå hamna i riskzon för hjärta/kärlsjukdomar. Hur mycket bukfett man har kan man påverka genom kost, mer grönsaker, färre snabba kolhydrater, mer motion, mindre stress eftersom kortisol som bildas vid stress tycks göra att man bildar mer bukfett.

Zureel
0

Även om bukomfånget ska mätas 2 cm under midjan tror jag nog att kvoten fortfarande ska räknas ut med det vanliga midjemåttet och då hamnar du nog på en mycket lägre kvot.

[[Månen@]]
0

ja om jag tar i midjan så har jag ca 71-73cm och det tycker jag är litet?

RobinEH
0

Det är midjeomfånget och höftomfånget du skall mäta. 71-73cm kring midjan låter sannolikt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[[Månen@]]
0

på hemsidan stod det att man ska mäta 2cm nedanför naveln

kolla länken

RobinEH
0

Då skriver de fel.

[[Månen@]]
0

mjo men det är juh där bukfettet sitter så.. det låter juh rimligare

RobinEH
1

Du kan inte mäta midja-/höftkvot genom att mäta höftomfånget och höftomfånget vid höftbenskammen. Skall du mäta midja-/höftkvot så måste du mäta midjeomfång och höftomfång. Oavsett vart du anser att bukfettet sitter så finns det ingen anledning att i denna uträckning mäta hur breda höftben du har när det är midjemåttet som behövs.

[[Månen@]]
0

MEN LÄS PÅ HEMSIDAN! (jag skriker inte, bara förtydligar)

mäta runt naveln är inte höften, jag gjorde som det stod och det stod 2cm nedanför naveln - där bukfettet sitter

RobinEH
0

Som jag skrev i #10 så skriver de fel i så fall.

"Mät midjemått så här:

Du behöver ett måttband. Det är enklast att mäta midjan där du är som smalast. Om du är rund om magen kan du mäta mitt emellan nedersta revbenet och höftbenet. Stå så avspänt som möjligt med benen lite isär. Ta ett djupt andetag och andas ut precis innan du mäter. Mät sedan utan att dra åt måttbandet."

http://www.vardguiden.se/Tema/Halsa/Livsstil/BMImidjematt/

"The WHOSTEPS protocol for measuring waist circumference instructs that the measurement be made at the approximate midpoint between the lower margin of the last palpable rib and the top of the iliac crest(WHO, 2008b)."

http://whqlibdoc.who.int/publications/2011/9789241501491_eng.pdf

[Majbot]
0

Höft till midja ratio är verkligen inget vettigt sätt att mäta hälsa på. Ungefär lika dåligt som BMI. Kan fungera i vissa fall, de flesta inte.

smurfis
0

Tror det där är det sämsta mått du kan använda. Det passar inte alla!!

[[Månen@]]
0

Nej …

[Tassy]
0

Om man ska gå efter den kvoten så var jag bukfet på ett bmi på 20,0… Ska jag gå och bli underviktig eller är skiten bara båg? 😃 (jag har ballongmage så måttet blir fel. Kände man på magen var den "platt" att ta i, fanns inget att nypa tag i.)

Foggan
0

Jag blev mätt runt midjan på vårdcentral då jag tappat nästan 18 kg pga felmedicinering. Sköterskan där mätte strax ovanför naveln..skulle nog gissa att det var runt 2 cm ovanför naveln.

RobinEH
0

För de som inte har koll på midja-/höftkvot så finns det lite att läsa på WHO.

Det är inget dåligt mått. Det är en bra indikator. Vill man veta hur pass mycket visceralt fett man har så finns det metoder för det, ex. DEXA och MR.

Och då finns det ju en god anledning till att resultatet blir missvisande, eller hur?

[Tassy]
0

#18 Ja, det var hela min poäng. Cm är ungefär lika pålitligt som kg, visst är det ett mått, men det säger inte vad som är vad!

Sarah
0

Verkar som ett jättekonstigt mått att använda. Om du har 80 cm runt midjan och 100 runt höften får du samma kvot som om du har 160 cm runt midjan och 200 runt höften… Kanske lite extrema siffror, men det säger ju ingenting.