Nyttigt alternativ funkar ej.
Jag har ett problem.
Jag är nästintill ALLTID sugen på något, problemet med det är att jag inte kan gå och ta nåt nyttigt att äta när jag vill äta, för nyttiga maträtter/desserter är nämligen i stort sett aldrig nåt som faller mig i smaken.
Det finns liksom nästan inget nyttigt som jag tycker om och finns det nåt onyttigt hemma så äter jag det när jag är sugen trots att jag i många veckor har sagt att jag ska sluta göra så… så vad gör man då när man är sugen på något och känner att man måste äta? Bara ger sjutton i att ens äta något? Det går inte heller..
En nyttig kost funkar helt enkelt inte..
Klart det funkar om man bestämmer sig och verkligen VILL. Det mesta sitter i huvudet.
Ett par tips som funkar och som underlättar är såklart att hålla sig mätt, för är du hungrig blir du mer sugen och då kan det ju bli fel saker som åker in. Det andra är att inte ha onyttiga saker hemma. Då blir det jobbigare eftersom du kanske måste åka och handla etc.
Man kan lära sig att tycka om saker, det handlar bara om att lära om. Det finns ju säkert sånt som är bättre som du gillar än tex godis/chips/glass.
Har man ett riktigt sockerberoende kan man ju behöva ta till drastiska åtgärder som att inte äta det alls. För mig funkar det bäst. Allt el inget liksom…
#1 Jag har försökt lära mig att tycka om sånt som jag tycker är äckligt, funkar inte.
Jag har försökt äta mig mätt på riktiga måltider men det funkar inte, blir alltid sugen på något på kvällar, hur mycket, lite, tidigt eller sent jag nu än äter middag.
Nu äter jag frukost vid 11-tiden (yoghurt, ost och skinkmacka, juice) och middag mellan 5-7, där mellan brukar jag vilja äta nåt och då blir det oftast en macka med något på, efter middagen vill jag också alltid äta nåt och idag blev det två såna där "finn crisp" med smör och skinka, samt ett äpple. Men jag hade ju lätt ätit kakor/kex om det inte vore för att mamma själv tänker mycket på vad hon äter och då brukar lägga sig i vad jag vill äta… något störande men tydligen bra ändå, då.
Jag bor inte själv och kan inte tvinga hela min familj att inte ha onyttiga saker hemma.
Förstår faktiskt inte hur jag ska kunna sluta med sånt helt och hållet, det låter som en omöjlighet i min värld, som något som inte ens existerar för det är så omöjligt. Helger är dagar som för mig betyder "ät vad sjutton du vill" ungefär.
Ett annat problem är väl att jag egentligen inte vill sluta med det goda, men känner att jag måste för att magen håller på att bli för stor.
Den enda metoden jag känner skulle funka om jag bodde själv är ju att inte ens köpa nåt onyttigt och ha hemma..
Sluta att kalla vissa livsmedel nyttiga då.
Måste du äta en hel kakburk eller räcker det med en kaka? Det finns mängder av tränande individer som innan varje pass slänger i sig en specifik mängd godis, vilket leder till att det blir en rutin och godis blir inget annat än något som måste ätas inte för att man bara vill.
Om det är så att du blir sugen på söta ting på kvällen så kanske det finns lågsockrade alternativ. Alvestaglass finns ju exempelvis som både sockerfria och utan tillsatt socker, det finns 90%-ig choklad och det finns säkerligen sockerfria kakor.
Jag tror att du främst behöver jobba bort sockerberoendet. Det är tufft, men försök att köra ett par veckor då du undviker allt som har tillsatt socker. Om du klarar det så kommer det sen att kännas lättare att hålla dig undan sötsaker.
#3 Räcker med en-3 kakor, men problemet är väl dels att jag hellre äter det än en frukt.
Ja, jag får försöka köpa sånt istället till att börja med, för att sedan kanske lyckas sluta nästan helt med sånt "man inte borde äta" och bara äta det på t.ex. lördagar.
Visst är det kalorier man ska vara försiktig med att stoppa i sig för mycket av?
Jag var likadan när jag åt normalkost, drogs till den typen av mat/snask som inte är nyttig.
Att man ska akta sig för kalorier är inte riktigt hela sanningen, det handlar om vad man äter också. Nu när jag äter mig mätt på lågkolhydratsmat, dvs inget bröd/pasta/socker (väldigt lite iaf), mycket ägg, kött, grönt, smör etc så kan jag majoriteten av dagarna segla rätt förbi godishyllorna och oftast mammas skafferi.
Har du testat att trycka i dig rejält med ägg och bacon, omelett, kött med broccoli och bea 2-3 ggr om dagen? När man inte är hungrig kan man göra bättre val eftersom kroppen inte skriker desperat efter kolhydrater/kcal som den vill ha genast.
#6 Okej, pasta är svårt att undvika helt då mina föräldrar gör det så gott som varenda dag och hos pappa blir det typ aldrig sallad till, men jag äter faktiskt aldrig mycket av pastan utan tar mer av det andra, vad det nu kan vara till..
Visste inte att man måste undvika bröd?
Socker finns väl i det mesta, haha?
Nej, äter inte ägg och bacon (är inte bacon dåligt om man ska gå ner i vikt?)
Men när det är kött till middag brukar jag ta mycket av det för att slippa äta mycket av potatisen/pastan som är till. Broccoli är det tyvärr sällan här hemma, men mamma kör på 5/2 dieten och äter ibland det istället för pasta, kan ju säga till henne att jag också hellre äter broccoli än pastan.
Bea är väl inte heller det bästa om man ska gå ner?
Känner att jag verkligen måste få tips på maträtter och snacks som inte är så himla dåligt att äta om man ska gå ner i vikt.
Man måste inte ta bort pasta och bröd men det är det sätt som minskat mitt sug och hjälpt mig att gå ner 22 kg på ett år.
Bacon och ägg,smör och bea är inte dåligt för viktnedgång om man begränsar sina kcal. Tvärtom så håller jag mig mätt mycket längre på ägg och bacon tex än något annat.
Ja du kanske kan påverka vad som finns hemma, säga vad du föredrar.
Jag äter runt 1600 kcal/dag mestadels om jag inte har 5:2 dag och behöver aldrig gå hungrig (räknar på dumbbell.se). Det kan jag inte säga om min tid hos viktväktarna då jag åt en hel del kolhydrater och var hungrig hela eftermiddagen och sedan på kvällen.
Vill man minska ner bröd så rör jag ihop ägg, fibrex, linfrö, salt och fiberhusk, ibland lite morot för smak och konsistens och brer ut på en plåt i ugnen och då blir det ju bröd ändå. 😉
#8 Okej :) kommer vilja fortsätta äta bröd.
Där ser man, jag kan verkligen inte mycket om vad som är bra och dåligt, haha.
Kanske också ska börja räkna.. just nu spelar det ingen roll hur mycket jag äter, är ändå hungrig en stund efteråt.. fattar inte varför :/
Tack för tipset! Jag är väldigt dålig på att baka/laga mat men eftersom min mamma är intresserad av att "äta rätt" så kanske jag får med henne i att göra det :)

Smidiga saker att ha i kylen är färdiga grönsaksstavar och liknande. När man då går dit och är sugen är det liksom inget jobb att ta en morotsbit eller, en blomkålsbukett, de bara ligger där och väntar. JAg har alltid groddar framme, det är enkelt att bara ta en näve och tugga på det en stund och snackssuget dör bort.
#10 Smart!
Ni är ju en familj, ni kanske kan komma överens om vad ni vill köpa hem och laga för mat så ni alla blir nöjda?
Själv undviker jag pasta, potatis, ris, bröd osv. och det har gjort att jag har nu kontroll över mitt sockersug. Det känns befriande! Tufft i början men man kommer snabbt in i det. Jag äter mer fett vilket håller mig mätt och gör att jag inte alls blir sugen. Inte hungrig heller på samma vis.
Nötter kan funka som litet mellanmål när suget eller hungern slår till, men kan vara lätt att äta lite för mycket av. Jag blir aldrig hungrig längre mellan målen så jag har inget problem med det. Men vissa tar ju ett kokt ägg till exempel. Mer mot hungern då. En bit ost kan också funka om du gillar det. Eller en sked jordnötssmör. Det är bra att ha i kylen (ekologiskt osötat).
#12 Jag har försökt få dom att inte laga så mycket pasta och ris men det vill inte funka.
Härligt att det funkar för dig också.
Nötter är ju gott.
Ost är väl onyttigt?
Jag måste uppdatera er om att jag har börjat på en utbildning, det gör att jag inte går och småäter som man lätt gör om man bara är hemma om dagarna. :) idag har jag bara ätit frukost (yoghurt och juice) lunch (fiskpinnar och tyvärr ris med dillsås och majonäs) en finn crisp innan katthemmet och sedan middag vid 7, korv och tyvärr mackaroner och ketchup & gurkmajonäs.
Så jag äter mindre än förr, men fortfarande "fel."
Förr kunde jag äta allt det där plus mackor och frukt. eller godis/kex/ annat gottigott
För mig är inte ost onyttigt. Det är en del i min kost och mycket bättre än vissa andra saker. Sen är det inga enorma mängder jag stoppar i mig förstås. Det är ganska fett och mättar bra.
Nu vet jag inte vad du äter för yoghurt till frukost men om det inte är en fet yoghurt och du har frön eller annat i den så är det ju inte speciellt mättande. Juice innehåller ofta mycket socker, precis som ketchup.
Hade fått för mig att en ostskiva innehåller mycket kalorier, hehe.
Okej. Trodde inte juice var "onyttigt", ketchup visste jag dock.
Men det är svårt att sluta med sånt där och nu när jag rör mig väldigt mycket mer än förut varje dag tycker jag inte att det gör så mycket om jag äter sånt där eftersom jag bara har tid att äta "när vi ska äta" typ.