Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 22025 ggr
Unishka
10/11/13, 3:33 AM

Går inte ned i vikt trots kaloriunderskott

Jag började en diet för 9 dagar sen och äter i genomsnitt 1500 kalorier/dag. Jag har gått ned 3 hg under de här 9 dagarna (och ska inte ha mens by the way). I vanliga fall när jag försöker äta mindre så räcker det med att jag äter 1800 kcal/dag för att jag ska gå ned 1.5 kg första veckan. I vanliga fall äter jag 2000-2200 kcal/dag och är då viktstabil. Jag är 166 cm lång och väger idag 63.4 kg. Jag rör mig som i vanliga fall men vikten förändras liksom inte och idag hade jag gått upp dom 3 hg jag gått ned under dom senaste 9 dagarna. Nu till min fråga: jag äter Niferex sen typ 4 veckor tillbaka och jag är något så sjukt förstoppad, är riktigt svullen runt magen och får kramper. Jag går inte på toan mer än var 7e dag och då kommer det inte mycket. Tror ni att min riktiga vikt (utan de proppfulla tarmarna) inte visas på vågen pga förstoppningen? Jag har aldrig tidigare haft problem att rasa i vikt så det här är olustigt. Jag är ju bara 21 år gammal och jag gör allt man ska för att gå ned i vikt.

Annons:
Unishka
10/11/13, 4:21 AM
#1

Titeln blev ju helt fel förresten.. Skyller på trötthet :P det ska stå "trots kaloriunderskott".

[Tassy]
10/11/13, 11:17 AM
#2

Jo givetvis kan det påverka siffrorna på vågen, och det rejält också!

smurfis
10/13/13, 6:38 PM
#3

Om du vet att det brukar lossna kilon när du ligger på 1800 kcal per dag så kanske det är en bättre nivå för dig? Det är inte alltid som så lite kcal som möjligt är bästa vägen att gå.

Om du är förstoppad kan det mycket väl påverka kilona också. Sen är ju inte 9 dagar jätte lång tid så ge det lite mer tid. Du är ju inte heller överviktig så det kan ju också påverka! Ditt BMI är väl runt 23 vilket är helt normalt.

Ary
10/15/13, 2:03 PM
#4

Hur och när tar du Niferex? Vad har du för dos? Vad är det för mat som ingår i din diet?

Innan jag vet det så kan jag inte annat än rekommendera 2 msk linfrö till frukost och ett par glas vatten så magen får en chans att jobba framåt bättre.

Jag går inte heller ner i vikt om inte magen funkar.

MissRiot
10/16/13, 5:40 AM
#5

Angående magproblemen.. Linfrön (som Ary tipsade om ovan) är bra, men psylliumfrön är enligt min erfarenhet ännu bättre! Smakar bättre och blir mer gelé. Prova det först, om det inte funkar så rekommenderar jag typ Moxalole från apoteket.

Unishka
10/16/13, 5:40 AM
#6

#3 jag har tidigare i flera år provat alla olika mallar när jag känt att jag behövt gå ned några kilon. Ibland har jag legat på 1800 kalorier i en vecka och gått ned 1.5 kg, och ibland har jag testat så lite som 1000 kalorier i en vecka och sen bytt till 1400 kalorier i en vecka och så vidare och haft en stadig viktnedgång. Jag har för 2 år sen gått ned från den vikt jag ligger på nu ända ned till 56 kg genom att variera kalori intaget från 1000-1800 kalorier beroende på hur hungrig jag varit från dag till dag och gått ned i vikt. Så hur det helt plötsligt inte går nu hur högt/lågt jag än går förstår jag inte. Jag har försökt gå ned i vikt i ett par månader nu och ibland legat på 2200 kalorier (och då stått still i vikt) och vissa veckor legat på underskott och då gått ned några hg till något kilo. Men viktnedgången tog helt stopp när jag började med Niferex för en månad sen.

#4 jag slutade ta dom i fredags men innan dess tog jag en tablett på morgonen (100mg). Jag äter väldigt hälsosamt och det har jag gjort i flera år nu, förutom några enstaka tillfällen då jag fikar ute med någon bakelse/tårtbit. Min kost består av mycket grönsaker (broccoli, tomat, gurka, oliver, vitkål, blomkål, morötter m.m). I form av kolhydrater blir det potatis, knäckebröd och havregrynsgröt. Djurprodukter är ägg, fisk, räkor, kycklingfilé och mini keso. Frukter är banan, torkade plommon och russin. Drycker jag dricker är kaffe med standard mjölk, pepsi max och citronvatten. Äter inte rött kött, pasta eller mjukt bröd över huvud taget eftersom min mage inte klarar av det.

Jag har också börjar röra på mig mycket nu för att få igång magen men det hjälper inte. Jag har också provat att laxera två gånger sen i fredags men det gör inte heller mycket nytta. Får bara kramp i magen.

Linfrön? Blir det som med psylliumfrön som får en sån där hinna kring sig när man lägger det i vatten? Har testat det men får inte ned det utan att kräkas.

Annons:
Ary
10/16/13, 10:23 AM
#7

Hur länge väntar du innan du äter efter tabletten? Förslagsvis skulle du testa att ta tabletten på kvällen innan sängdags så långt efter mat som möjligt. Då är den som minst förstoppande verkar det som.

Tycker man linfröna är läskiga blande med vatten kan man lägga i dem i en 1/2 dl fil och svälja blandningen utan att tugga, mycket lättare. På fil med flingor eller i havregrynsgröten funkar också. somliga föredrar att stoppa in en sked torrt i munnen och skölja ner med vatten, då är det inte slemmigt och smakar faktiskt inte mycket heller. På sikt bättre än vilket laxeringsmedel som helst men inte så snabbverkande om det är kris dock.

smurfis
10/16/13, 8:06 PM
#8

En annan grej som verkligen kan sätta fart på magen är kokosolja! Det gör susen för mig. Jag har det i kaffet… Smakar ingenting.

Unishka
10/16/13, 8:21 PM
#9

#7 nu har jag ju slutat ta dom som sagt, i fredags, så det behöver jag inte trassla med längre :) det som är konstigt är att magen inte rättar till sig även fast det gått 6 dagar nu :( det är kanske rester av järn kvar i tarmarna som tar sin tid innan de rensas ut,eller jag vet inte. Jag får i alla fall testa att laxera i en vecka och om det inte blir bättre får jag fundera ut något annat.

Folk kommer med så många tips om hur magen ska fungera bättre. "Ät mycket fibrer, ät inte för mycket fibrer, ta en rask promenad varje dag, massera magen, ligg på rygg och gör cykelrörelser med benen, ät vitkål, drick mycket vatten, dansa" osv osv, men ingenting verkar fungera för min stackars mage. Den har krånglat i flera år nu men det har aldrig tagit tvärstopp så här länge som det gjort nu. Jag får verkligen knappt ut någonting även när jag tagit dubbel dos av lexerings medel (droppar som man dricker) och dom har aldrig failat mig förut.

Men jag får prova att äta linfrön varje dag från och med nu i ett par månader så får vi se om det kanske hjälper, för det är väll det enda jag inte provat :)

#8 Tyvärr så har jag problem med oljor och smör och liknande eftersom jag hade Anorexi tills för ett år sen (eller ätstörd är jag väll fortfarande, fastän jag kämpar på så det inte går ut på maten lika mycket längre), så jag klarar inte av sådant. Jag får för mycket ångest. Men tack ändå för tipset :)

RobinEH
10/18/13, 11:32 PM
#10

Hur har det gått nu TS? Har du lyckats få igång magen?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

ninor
10/19/13, 2:21 PM
#11

Tittar man på ditt BMI så ligger det ju på 23,0 vilket är inom idealvikten. Så, varför vill du gå ned i vikt? Kanske är det så att kroppen är nöjd med vikten du för närvarande har, och det bästa för dig kanske vore att satsa på träningen istället, om du nu vill forma kroppen? Tänker bara så att du inte satsar på en alldeles för låg vikt, vilket tyvärr är väldigt vanligt.

Unishka
10/19/13, 3:10 PM
#12

#10 det går inte så bra. Vikten har gått ned lite grann, från 63.4 (när jag startade tråden) till 61.9 kg idag, men magen fungerar inte bra alls. Jag får laxera varannan-var tredje dag! Det är skitläskigt. Jag vill verkligen inte hålla på med sånt för jag är rädd att magen till slut inte kommer fungera alls utan hjälp av såna medel.

#11 i det här läget så bryr jag mig nog inte så jätte mycket om vikten. Jag hade velat komma ned till min strivselvikt på 57 kg så det är inget riktigt vikt ras jag är ute efter. Och träning får jag nog med ändå eftersom jag jobbar som målare/snickare så det blir mycket klättrande på stegar och bärande av tunga grejer och så vidare så jag har rätt bra form på kroppen, det är bara "det där lilla extra" jag vill få bort :)

RobinEH
10/19/13, 3:18 PM
#13

#12

Har du diskuterat ditt problem med en läkare? Att gå med förstoppning och svullen buk är inte hälsosamt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
Unishka
10/19/13, 3:26 PM
#14

#13 jag har tyvärr ingen tid hos min läkare förrän i början av November för uppföljning av den här kuren med Niferex, så jag får vänta ett tag. Men magen är ju inte lika svullen och kramperna kommer väldigt sällan nu så jag tror det är lite bättre tack vare laxermedlet. Jag klarar nog 2 veckor till.

Upp till toppen
Annons: