Klyven..
Hej. Jag är extremt kluven och vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag har kört LCHF ganska strikt i nästan 1.5 år nu. Men det senaste halvåret har vågen fastnat och jag tänkte prova 5.2 istället. Har dock märkt att jag har blivit typ glutenintolerant och kan nästan inte äta kolhydrater alls utan att magen blir paj ett par dagar. Och det finns ganska lite kalorier i kolhydratsbaserad mat. Så frågan är om jag kan hoppa mellan att räkna kalorier på fastedagarna och köra LCHF annars? Eller kan man göra en bra och enkel kombi av båda? Eller ska jag långsamt börja gå över till det ena eller det andra?? Är det någon som har ett svar så skulle jag vara ytterst tacksam♥
Att du får problem med magen då du ökar på kolhydratintaget beror sannolikt på att den inte är riktigt van vid den typen av kost. Precis som att många får problem då de först börjar med lågkolhydratkost.
Att kombinera LCHF och 5:2 kan definitivt fungera. Att räkna kalorier på LCHF är ju inte några som helst problem det heller.
På fastedagarna kan du ju exempelvis äta (per 100g):
Avokado - 197kcal (1,7g kolhydrater)
Ägg - 137kcal (0,4g kolhydrater) 2 ägg ~150kcal
Broccoli - 35kcal (3,1g kolhydrater)
Blomkål - 24kcal (2,6g kolhydrater)
Lax - 181kcal
Det du behöver tänka på är mängderna du äter under fastedagen, allt går ju att hålla inom en viss nivå.
Du har fått jätte bra tips ovan, jag ser inget hinder alls att kombinera LCHF med 5:2 om du vill det. Det ena utesluter inte det andra.
Ägg är ju perfekt! Ett tips är ju att sätta upp en meny som du testar nån dag och ser hur det funkar för dig. Du kanske inte har något emot att äta ungefär samma dina fastedagar och då underlättar det ju ännu mer.
Kyckling är ju ganska kalorisnålt om du vill kunna äta lite större mängd men ändå hålla nere kcal. Annars tycker jag lax är mer mättande men då får du ju inte äta riktigt lika mycket då för samma kcal-mängd.
Vet inte riktigt hur ditt upplägg ser ut men det finns ju andra sätt också att sätta fart på viktminskningen om du vill testa något annat. T ex att utesluta mejerier för att se om det får nån effekt. Eller att öka på fett och minska proteiner något kan ju också vara effektivt för en del.
Annars är det kanske så att din kropp hittat sin "idealvikt" och att det därför går lite trögt?
Okej, tack så mycket!
Problemet är att min kropps idealvikt är inte min idealvikt😇