Avstannad viktnegång.
Sen juli detta året har jag gått minskat 7 kg, 7 cm runt höften och 6 cm kring midjan och är rätt stolt över det. Jag hade ett BMI på 27,3 men är nu nere på 25.
Men…. sen 5-6 veckor tillbaka står min viktnedgång helt still. Det enda som ändras är nåt hekto hit och dit. Jag förstår inte varför. Jag började nyss gå ut och gå 3 dagar i veckan, utöver mina tre gympass i veckan men det har inte haft någon effekt än så länge.
Jag åt under denna viktminskning ca 1200 kcal/dag och vikten rasade ju. Men när jag fastnade så började jag äta mer, ca 1400 kcal och sen upp till 2000 kcal/dag men inget har hänt. Jag ligger på exakt samma vikt som innan. Så, oavsett om jag äter 1200 kcal eller 2000 kcal/dag händer inget. Jag går inte upp eller ner. Anledningen till att jag började äta mer var för att det var något som rekommenderades, annars la man bara på sig vatten pga för stort underskott.
Å andra sidan känner ju jag att det vore omöjligt att inte gå ner i vikt om man äter mindre än vad man gör av med.
Jag tränar inte exakt samma hela tiden utan byter med jämna mellanrum just för att kroppen inte ska vänja sig.
Jag äter frukost, mellanmål, lunch, middag, kvällsmat.
Vad ska jag göra? Och kom gärna med faktabaserade påståenden och inte personliga åsikter/anekdoter. Jag har redan fått höra att jag tränar för lite, att jag ska skita i gymmet och gå promenader 7 dagar i veckan osv osv. Jag är inte intresserad av andras ÅSIKTER utan är ute efter fakta.
Bör kanske tillägga att jag först och främst går ner i vikt för att jag vill ha en operation betald av landstinget och därför har jag gått ner 7 kg på tre månader. Jag har inte allt för mycket tid på mig.
Men jag vill också gå ner för min hälsas skull och vill gå ner 10 kg till.
ät mindre än 1200kcal ät ca 800kcal
#2 800 kcal/dag är rätt så ohälsosamt och det vill jag inte.
Jag tror knappast det är så folk äter för att gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt.
Dessutom undrar jag hur du kan backa upp ett sånt påstående?
ursäkta? jag vet många som äter så hela tiden, du ska juh bara äta det tills det kommer igång igen!
Seriöst? du ville ha hjälp och du behöver inte göra allt som folk säger men ta till dig det och testa.
Håll en god ton tack! //RobinEH
#4 Då är det väl också upp till mig att bedöma de tips som kommer in och inte bara svälja allt med hull och hår?
Vad blir du sur över? Det är min kropp och vad jag gör med den är upp till mig, vill jag gå ner hälsosamt så gör jag det. Jag tänker inte misshandla min kropp med alldeles för lite mat, jag vill gärna ha ett par fungerande organ.
Sen hur DU gör med DIN kropp, bryr inte jag mig om.
Lösningen är ofta aldrig bättre att sänka kalorierna, öka aktiviteten istället. Släng in en 30 min PW några dagar och se vad som händer. Att äta 800-1200 kcal per dag är bara galet… Om du inte är förlamad från nacken och ner så kan man röra på sig och då är det bara till att finna tid för lite träning, eller att helt enkelt röra sig mer i vardagen.
Om det du skriver stämmer så föreslår jag att du tar dig till en läkare och ber dem att ta lite prover, då specifikt TSH. TSH står för tyreoideastimulerande hormon som produceras i hypofysen och reglerar produktionen av bl.a. T3 och T4 i tyreoidea, vilka påverkar ämnesomsättningen.
Om du inte är väldigt liten så är 1200kcal t.o.m. under normal BMR varvid det låter mycket underligt att den energimängden skulle hålla dig viktstabil.
Att träna i kombination med att äta mer boostar metabolismen. Att äta mindre och röra sig lite gör att den långsammas ner: du slutar gå ner i vikt efter ett tag. Been there done that.
5 det va du dom blev sur! Som sagt så får du göra som du vill. Vill du inte så vill du inte och ingen kommer att tvinga dig men säg inte till mig vad du ska göra. Jag gav dig ett tips och Du gör va du vill med det!
#2 Det är verkligen inte att rekommendera att äta så pass lite.
Bättre att äta den mängd man "ska" och röra på sig istället, att äta så pass lite som 800kcal är inte riktigt bra för kroppen. Bara för att flera gör det, betyder det inte att det är bra.
Bland annat kan kroppen gå in i "svältläge".
TS: Du har fått bra tips av Majbot och RobinEH.
Kroppar fungerar ju så himla olika, ibland kan lite extra träning eller så, hjälpa. Märker det själv. Hoppas det löser sig och att du kommer på ett sätt som fungerar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 Jag skrev bara att 800 kcal/dag är ohälsosamt, det var DU som blev sned på att jag inte bara tog ditt tips och prisade dig. Det var DU som skrev att jag inte skulle fråga om tips om jag inte tänkte pröva dom.
Jag tar emot HÄLSOSAMMA och VETTIGA tips. Inte bara "ät mindre". Jo, för det har säkert löst jättemycket i den här världen.
Till alla er andra som har tipsat, tack för det! Jag har börjat äta mer samt tränar nu 4 gånger i veckan (två styrkepass och två cardiopass). Ska försöka lägga ett antal promenader på det också.
Jag har för närvarande 3 månader på mig att gå ner minst 2 kg, vilket jag bör klara. Annars är det ju nåt som inte stämmer.
I mitt fall hjälpte det att sluta stirra på siffrorna på vågen. Bara äta rätt/proteinrikt och träna hårt (våga ta i tungt). Vikten stog still men fettprocenten minskade och muskelmassan ökade, så jag fick en finare kropp med bättre former, trots att vågen stog still (ökade lite!). Det är sas finliret du har kvar. Låt bli svält a la 800 kcal-möget. Det är bara dumt!
#8 "Att äta mindre och röra sig lite gör att den långsammas ner: du slutar gå ner i vikt efter ett tag. Been there done that."
Jag rör på mig varje dag och äter normalt, men inget händer. Så förstår inte riktigt hur det där ska hjälpa mig. Svarar knappast på min fråga.
#12 Jag har inte lyxen att inte bry mig om vågen, då jag måste ha en viss vikt för att få igenom den operation jag vill. Jag MÅSTE ha ett BMI på eller under 25 och då krävs det att jag har stenkoll på min vikt.
#13 Det var mer ett svar på Månens inlägg och inte till ditt. Försökte förklara varför det inte är en lösning att äta mindre.