Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 2217 ggr
RebeccaG
0

Träningsberoende?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla! 

Jag är ny här så kan väll börja med att presentera migsjälv🙂
Rebecca var namnet  jag är 19 år. 
Med mina 164cm är jag överviktig. 

Men på senaste tid, de senaste 2 veckorna har jag blivit träningsberoende. Jag började med att skaffa gymkort igen då jag blir totalt galen av att inte röra på mig tillräckligt annars. 
Nu så blir jag galen om jag inte lagt minst 2 timmar på gymmet per/dag. Blir rent utsagt frustrerad. 

Den när jag började träna för 2 veckor sedan vägde jag 84,5 kg. 
För en vecka sedan landade vågen på 80,4 kg. 

Jag tränar 4 ggr/vecka och äter inte över 1125 kalorier per dag. 
När jag tränar lägger jag oftast 2 timmar aktiv tid på gymmet, vilket i sin tur drygar upp antalet kalorier jag "ska" äta för att må bra. 

Trots detta så kommer nästan aldrig över 700 kalorier, och då äter jag 4-5ggr/dag. 
Jag dricker inte läsk längre & äter inget godis. 
Men börjar bli rädd. 
Det kan inte vara häslosamt att gå från soffpotatis till *PANG* träningsfreak. 

Mitt låga kaloriintag kan inte heller vara särskilt bra för kroppen? 
Är det någon som vet hur det påverkar kroppen? Erfarenhet?

T.ex. Idag: 
2,5h på gymmet: 1400 kalorier brända
Mitt dagliga kalorimål: 1125 kalorier. 
Nu såhär på kvällskvisten har jag 839 kalorier kvar att äta, trots att jag ätit 5 ggr idag(riktig mat, inte måltidsersättningar).

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[Tassy]
1

Du kan följa min viktresa, finns lite trådar, så ser du vad som händer om man svälter till slut… Nu har jag förvisso en taskig sköldkörtel, men ändå. Det är inget happy-ending om man säger så!

Ät ordentligt och låt det ta tid, och slit inte sönder dig på gymmet! Tålamod och noggrannhet är din vän. Var rädd om kroppen, du har bara en.

RebeccaG
0

#1 Saken är att jag tar studenten till sommaren, och jag vill komma i en klänning utan att se ut som en stoppad korv, samt att jag vill få slut på alla nedtryckningar om min vikt i skolan. 

Lite väl övermotiverad kanske?🤔

| Youtube

[Majbot]
1

DU ÄTER FÖR LITE! :((((

Med tanke på hur mycket du tränar! Har själv gjort felet och ätit alldeles för lite kontra hur mycket jag tränade, det enda som hände var att min vikt stod stilla i ett halvår! Finns ingen quickfix, som Tassy säger, låt det ta tid!

ninor
0

#2 Fast att svälta sig själv och få kroppen att må dåligt är väl ändå inte den bästa lösningen? Förstår att du vill få slut på kommentarerna, men visa dem att det går att träna och äta sig fit, istället för att svälta sig. Och du, det är långt kvar till studenten. Du hinner ta det lugnt! Sikta på att gå ned ett kg i veckan (det brukar vara lagom) :)

RebeccaG
0

Grejen är att jag svälter mig inte. Jag äter mig mätt på 5 rejäla måltider per dag. Enda grejen är att jag tränar väldigt mycket & enda sättet att komma upp i "rätt" antal kalorier blir att äta för mycket 'skräp', vilket jag inte vill.

| Youtube

[Majbot]
0

#5 Fullt möjligt att fulla upp kalorier med bra mat, fett innehåller mycket kalorier men du kan även dricka dina kalorier. Då slipper du bli jättemätt osv.

5 rejäla måltider måste vara väldigt små måltider om du bara får i dig 1200 kcal ungefär. Du gör dig själv en otjänst :L

ninor
0

#5 vad äter du för nåt då? Många gör misstaget och tror att lite kalorier och då främst kolhydrater är livsfarliga. Men kroppen behöver en viss mängd kolhydrater (säger jag som går på LCHF, ja..), speciellt när man tränar mycket.

smurfis
0

Håller med övriga, även utan träningen så ligger du väldigt lågt kcal-mässigt. Tränar du dessutom så mycket som du gör så måste du äta mycket mer! Kroppen mår inte bra annars.

Vad äter du egentligen som innehåller så lite kcal och som ändå ger dig mat 5 ggr per dag och som du håller dig mätt på? DET är jag väldigt nyfiken på!!! 😃

Själv äter jag mig också mätt varje dag men på tre måltider och jag äter enligt LCHF så det är en del fett vilket ju gör att kcal blir högre. Jag skulle gissa att du måste äta mer proteiner, nyttiga fetter osv.

zuperzero
0

Träningsmängden är det inget fel på! Däremot bör du äta betydligt mer…

Sedan är det väldigt vanligt att om man går från 0 - 100 med träningen så tröttnar man snabbt och är tillbaks på ruta ett. JAg säger inte att det behöver bli så för dig, men tänk på att inte sätta för hög press om förändringen ska bli permanent. Det är bättre att träna 2 timmar/vecka och göra det året runt än att träna 8 timmar/vecka 2 månader om året. 😂

Hur som helst, jag hoppas att du hittar nåt som passar dig och som du trivs med. Funkar ditt nuvarande upplägg så är det jättebra, men se då till att äta mer!