Tappa vikt, stöd, tips o tankar.
Hej!
Jag är ny här och känner jag behöver skriva lite.
Jag är en tjej på 20 år som enligt mig (min morsa mest) hela mitt liv varit stor. Nu när jag tittar tillbaka på bilder från tidigare delen av tonåren anser jag att jag var smal då (har inte stått på en våg sedan jag var 14 på grund av detta)
Nu har jag i alla fall kommit till en punkt i mitt liv då jag vill bli mindre. Det är svårt att hitta kläder, jag är alltid störst överallt, bristningarna går upp över naveln och jag mår allmänt dåligt över min kropp.
Det jag känner är dock att dieter med pulver och annat knas, nej tack. Vill jag klara detta ska det vara på mitt sätt.
Till mina problem är att jag kanske äter 1-2 ggr per dag… aldrig mer. Småäter väldigt lite och min kropp är i survival mode. Jag vet att jag kommer behöva bryta detta men har inte riktigt koll på hur.
Gym är något jag går omvägar kring då jag har så sjukt dålig självkänsla.
Nu kommer mina undringar.
Är det fler än jag som är väldigt oroliga över hur deras magar och bröst kommer se ut efter viktnedgång? Jag har idag bh storlek 75-80K och mina bröst och min mage är egentligen bara bristningar alltihopa.
Finns det någon som kan ge mig enkla tips för att stabilt och säkert tappa vikt? Jag kommer ha fullt upp med allt möjligt i vinter så det funkar inte med "gå ut och rör på fläsket i 2 timmar varje dag"
Jag är på riktigt SKITRÄDD för att misslyckas. Mina krav på mig själv är skyhöga, det vet jag och jag borde ändra mig även där men det är svårt.
Hoppas på lite hjälp.
//Grodsessan
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
Börja med att försöka äta ca 5 gånger per dag, frukost, mellanmål, middag, mellanmål, kvällsmat. I princip brukar alltid kolhydraterna vara en stor del av överviktigas kost (vet inte hur du brukar äta under en dag?) men ät tex detta under en dag:
Frukost: Äggröra på 2 ägg + 1-2 dl äggvita, grönsaker.
Mellanmål: Keso/kvarg blandat med valfria bär
Middag: Köttbit med grönsaker
Mellanmål: En näve nötter och gurkstänger
Kvällsmat: Köttbit med grönsaker
(Basically, ät 'ren' mat. Dvs ät inte halvfabrikat/helfabrikat så som bröd, kakor/godis/chips, pizza, kebabrulle eller hämtmat of any kind, dock är subway helt okej (y), färdiga såser(byt ut dessa mot kvarg och keso). Ät istället rent protein så som kyckling, fet fisk, karre, rostbiff, nötter, ägg, äggvita.
Istället för alla kolhydrater så ät grönsaker som dina kolhydrater, jag körde 'no limit' på dem så om du har ätit och fortfarande är hungrig så ät mer grönsaker :) Dessutom istället för sås så åt jag alltid en klick keso eller turkisk/grekisk yoghurt.
Det är på ett ungefär så jag gick till väga då jag började min viktresa. Vägde då 125 kg (177 cm lång då, 179 idag) och joggade mycket ute i skogen, tävlade mot mig själv att för var dag orka springa mer och gå mindre. Hemma hade jag tillgång till en stepup bräda samt gamla inspelade step up program från eurosport så det gjorde jag också. Joggade två dagar, step up två dagar, resterande dagar försökte jag tänka på att gå lite extra, tex ta någon extra vända i trappan eller cykla/gå ifall att jag skulle in till stan/skolan (istället för att be om skjuts från min snälla morfar eller ta bussen). Satte inte upp enorma mål i början utan jag tänkte mer att nu jävlar kör jag och jag kommer hamna där jag hamnar i princip. Jag vågade aldrig drömma om att jag skulle se ut som jag gör idag, eftersom jag inte ville bli ledsen ifall jag skulle misslyckas. Men det gick ju hur bra som helst ändå :)
2 år senare hade jag totalt tappat 50 kg och då började jag intressera mig för gym, körde mycket med maskiner och kondition dock. 1 år senare träffade jag min nuvarande pojkvän som fick mig att börja lyfta med fria vikter. Det har hjälp min kropp väldigt mycket då jag känner att min kropp har blivit mycket tightare då jag har byggt lite muskler och tappat en hel del i fett.
Jag har lite lös hud vid mina bröst samt under naveln. Det är inte jättemycket men ändå, det syns lite haha. Hade storlek 95E i BH innan jag började, och idag 80B-C. Eftersom jag upplevde att min stora bröst var det enda jag hade att komma med när jag var överviktig så blev jag lite ledsen när de försvann lite i takt med att det försvann fett från resten av kroppen. Men idag har jag lärt mig att titta på det jag tycker om, tex att jag ser hyffsat muskulös ut, att jag har lyckats få till en hyffsat bred rygg osv.
Det hela handlar mest om att du måste våga förändra dina vanor eftersom de uppenbarligen inte fungerar då du är i den sitsen du är nu. Ändra vanor och bara kör på, även om du inte ser bra resultat varje vecka. -0.1kg är ändå ett minus liksom :) och ett steg i rätt riktning!
Tack Majbot!
Jag är skitdålig på att äta men duktig på att tycka om grönsaker 😃
Finns det något jag kan byta ut nötter mot? Jag är multiallergisk gällande mat så nötter är inget alternativ, inte gärna mycket mejeriprodukter heller.
Idag känner jag mig lite stolt efter gårdagen.
Lurade med en kompis på halvtimmes småsnabb promenad och sen gjorde jag 120 rumplyft, 120 rygglyft, 60 situps och 20 benböj….
Ren mat är jag också bra på. rädd för alla e-ämnen och läskigt som finns i hel/halvfabrikat. 🙂 Lagar nästan allt från grunden.
Känns bra för mig att inte ställa mig på vågen så jag nöjer mig med att känna mig duktig när jag rört mig.
Såg idag ännu en av mina "facebookvänner" gjort en gastric bypass… jag vet inte… jag blir smårädd av det, tänker att hon hade kunnat gå ner det hon behöver utan det… eller?
Reflekterade också över hur mycket jag tränade när jag var yngre… över 12h/vecka… Då kände jag att jag aldrig kommer lyckas med detta… har inga tolv timmar i mitt liv nu att lägga. 😐
Hur kändes det för dig när du åt på offentliga platser och så många gånger på en dag? Jag har svårt att äta när folk är med som jag inte känner väl… det känns som dom liksom "jäkla tjockis sluta ät och gå ner i vikt" 🤔
just det jag har tagit mina mått…. När borde jag se skillnad på dessa?
Byst utan BH: 120 cm
under byst: 96 cm
Midja: 94 cm
Stuss: 130 cm
Lår: 68,5 cm
Så kan folk som är oroliga över om jag skulle vara undernärd sluta oroa sig ;)
Det går inte att säga, det skiljer sig från person till person ^^
Du kanske kan äta något i grönsaksväg/kokosnötter eller liknande som mellanmål?
sant…. hm men om en månad?
Jo det kan jag =)
#5 Det tror jag, om du äter och tränar som du 'ska' :)
hoppas jag är duktig och håller i nu bara.
cyklade ner till stan o hem idag. =) ca 8km och hemvägen är baaaraaaa uppför
Jaa jag kommer skriva när jag tycker jag vart duktig och igår var jag ännu mer duktig när jag kom hem och det blev kvällen
100 sneda situps
200 rygglyft
200 höftlyft
Tycker det känns svårt att få med nedre delen av magen, kompisen sa "gör situps hela vägen upp" men jag är för klen så jag kan inte 🤪Så jag ser ut lite som en flodhästssköldpadda som hamnat på rygg och försöker resa sig 😃
Idag försvann diciplinen när kompisen som jag skulle möta i stan kom upp med bilen och vi åkte bil ner när jag skulle cyklat… Noll motivation just nu.. borde ut o röra mig men gömmer mig under täcket o fryser o e trötter. 😴
just det.. jag har ätit två gånger idag också istället för den vanliga "en gång per dygn duger fint"! 🙂
för nedre delen av magen kan du ligga på rygg, svanken i golvet (vilken den alltid ska vara vid magövningar) benen rakt ut på golvet. Sedan lyfter du benen upp, fortfrande raka upp i luften, sedan släpper du sakta ned dom, fortfarande raka till du har någon cm kvar innan golvet, då lyfter du igen. Svanken i golvet hela tiden.
Blir det för jobbigt att börja med både benen kan du ta ett i taget.
Tack Hera skall lägga till det!
Pratade förövrigt med morfar idag och han har det som morgongymnastik att göra så 20 gånger varje ben eller nåt sånt var det 😃 Duktiga morfar.🙂 Och då kör han med titanknä och kass höft och ben överkörda av lastbil… Stålmorfar, kan han så kan jag mera!
Igår var det en skitdag… Hade ont i benhinnor, fötter och huvud.
I förrgår hade jag vart duktig och gått 1h powerwalk🙂 sen hade jag också gjort
210 rygglyft
210 höftlyft
100 sneda situps… (shit vad situps är jobbigt)
30 benlyft
60 tåhävningar
Detta var ju tanken att jag skulle göra varje dag… och det gick skit men jag valde att gå istället för att ta bussen när det var sånt jag kunde gå (trots att det gjorde skitont igår)
Jag har också bestämt att "inge godis o skit på vardagar" Det sabbade min morsa så snabbt hon kunde (vi har inte bästa relationen pga diverse saker men hon har alltid "gött" mig och brorsan) Detta resulterade i att de var tvunget att äta massa mat, en chokladbit, konserverad frukt och kakor… för gjorde jag inte det plockade hon på min talrik och då måste jag äta upp för henne.
Idag efter mycket resa och så igår, huvudvärk som blev migrän och 14h sömn så har jag nu en bättre känsla för idag.
Idag ska det cyklas ner till stan, jag ska gå på marknad och titta och sen är det ju uppför hem. Håller tummarna för idag. Jag vill inte ha en till dag som igår. 😐
Fundering… är det fler och fler som gör en gastric bypass? Nu vet jag massa bekanta som gjort det och vägt ca 110kilo och sådär… Jag vet inte om jag är avundsjuk eller om jag är besviken på att dom tar vad jag idag tycker är "den lätta vägen ut" när dom kan äta godis och sånt bara dagar efter operationen och kommer undan för alla tycker dom är så duktiga och modiga som opererat sig…
#11 Jag anser att man ska vara otroligt försiktig med att kapa bort friska organ, vilket man gör med GBP. Om vårdens råd för viktminskning inte fungerar, vilket de inte gjort hittills (ät mindre, spring mer), är inte lösningen att plocka bort friska organ. Lösningen är att hitta metoder som fungerar och ge råd om dessa (t ex lågkolhydratkost som LCHF).
Jag har en kompis som gjort GBP. Han är väl hyggligt nöjd. Har en del problem med magen som gör att han är sjukskriven periodvis, och har spritproblem, men va fan, det kanske det var värt.
Hej. Jag går på en super diet som funkar jätte bra. lunch och middag är. 100g kött/fågel eller 125g fisk 100g kolhydrater och grönsakerna ska täcka halva tallriken. Max 0.5 dl sås till:-) frukost och mellanmål är. 2 skivor bröd eller dyl. Magert köttpålägg och lite grönsaker på.:-) jag har gått ner 10 kg på 3 månader:-)
Manu77- Jo jag känner så med, och är det inte jäklans arrogant att re dagar senare "oj jag fuskade visst idag och åt massa godis" eller "jahaaa en deciliter youghurt var inte ett helt glas utan knappt ett halvt, inte konstigt jag vart proppmätt fram till nu" Ska man göra en GBP får man väl ändå sköta sig… Och jag är nog blandat besviken på att dom går den vägen samtidigt som jag är avundsjuk på att dom kommer tappa snabbt.
SE* Waggy- tail- Gött för dig 🙂 Själv sliter jag med att försöka äta mer än en gång om dagen.. Går sådär men jag känner mig duktig i alla fall
Senaste dagarna har det vart i sådär med träningen, vi har gått ner till stan o hem och rört oss så men mina situps o grejer blev bara torsdagen. Storstädet igår kanske väger upp lite. Vart hyper senaste dagarna då jag idag börjar jobba som simlärare i Borås för första gången. Tidigare har jag jobbat utomhus och på annan ort. Nervös som fasen då jag har sådär höga krav på mig själv.
Jag har alltid vart kass på att äta flera gånger om dagen. hela min skoltid åt jag ca 1-2ggr om dagen. Kände mig inte hungrig, men nu har jag ställt larm 8,12,16 och20. Det är mina mat tider och larmet har hjälpt me:-P ett bra tips iaf(vet ej om du provat)
Vill bara inflika att avokado är ett bra mellanmål om du inte kan äta nötter. Innehåller nyttiga fetter. :)
JAG HAR NOLL MOTIVATION!!! Och därmed också noll diciplin just nu 😕😕 Jag tröstar mig just nu med att jag i alla fall tagit cykeln när jag kunnat… ÅÅHHH såå besviken på mig själv just nu 😭
Men på måndag ska du och jag ta en promenad, och peppa varandra! DÅ jävvlar lovar jag att motivationen går upp! <3
Jaha… vad hände? Jo Duktiga sessan försvann. Efter någon vecka med jobbet så började mitt knä svullna upp, jag blev förkyld och har fått tillbaka mina smärtor i magen som jag har emellanåt. Detta resulterade i att jag slutade med allt som gör ont utom jobbet där jag fortsätter kämpa för mina elevers skull. Jag började sluta med att cykla till stan, ja slutade att göra min miniträning varje kväll, jag slutade gå i trappor, sätta mig på huk med mera.
Jag pratade med sjuksköterskan igår och berättade precis hur jag känner, att jag har ont. RIKTIGT ont. Att jag inte orkar, att jag är obekväm och att jag är så jäkla less nu. Hon skickade mig till sjukgymnast som jag ska till på måndag… där ska jag berätta min milslånga lista på allt som gör ont. benen, knät, rygggen, huvudet, händerna, magen… blir så less bara jag tänker på det.
tankarna snurrar. Jag skulle fortsatt att träna, gå och cykla även om det gör ont, Vafasen, lite smärta och handbollsstort knä har väl ingen dött av? Jag skulle inte tagit på mig så mycket jobb så jag inte vart borta hela tiden och kommer hem sena kvällen då jag kunnat gå. Jag skulle tagit på mig att å ut med någons hund varje dag, nej det borde jag inte för då får jag ännu mindre tid att andas lite på och vara hemma.
Just nu känner jag väldigt mycket, jag är arg på min kropp som hela tiden sviker mig känns det som, jag är besviken på att jag inte lyckades fortsätta trots hur kroppen beter sig. Jag känner det svårt att jag inte riktigt har tid att ta vara på min kropp. Jag känner att det hela är svårt, väldigt svårt och jag känner mig tom på hopp då jag nästan varje gång jag försöker göra något får motgångar.
Just nu känns det inte som jag klarar att gå mot ett sundare liv själv.. jag kommer behöva någon som hjälper mig, pushar, ser till så jag inte skadar mig, ser till så jag inte maskar, hjälper mig så jag äter mer än en gång om dagen och verkligen finns där och sparkar mig i arslet och som jag kan gråta mot när jag har en såndär dag som idag när jag bara tittar på min mage som hänger som en stor valk över magen….
Jag är uppgiven och jag är är besviken på alla steg men imorgon är det jobb och på måndag ska jag till sjukgymnast så jag får väl se vad som händer därifrån… Men just nu är det på något sätt lättast att gömma sig i sin skyddsmur av fett och sura.
Be sjukgymnasten om vattengympa! När jag var som störst och hade ont i både knän och rygg så bad jag om att få motion på recept! Då kan man få tillgång till vattengympa (i mitt fall på sjukhuset med sjukgymnast)…
Börja där Sessan! Jag gick ner ca tio kilo på det på några månader, och det kan vara de där tio kilona som gör att allt gör ont! Motion på recept skall vara gratis med! Det borde ju passa dig med som är ett vattendjur ;)
#19 Jag kan ju inte veta med säkerhet, men problem med värk, trötthet och noll motivation kan hänga ihop med ett hormonsystem i obalans.
Värken kan absolut komma från inflammationer i kroppen, oftast med anledning av för mycket kolhydrater i kosten, ibland med anledning av sjukdom (en förkylning t ex brukar ge mig värk lite varstans… å andra sidan klarar jag mig mycket bättre mot förkylningar om jag inte äter så mycket kolhydrater, så det finns en koppling där också).
Tröttheten och bristen på motivation verkar vara typiskt för de som brottas med ett hormonsystem ur balans. För mycket kolhydrater i kosten höjer blodsockret, vilket leder till ökad utsöndring av insulin, vilket leder till inlagring av energi (främst i fettcellerna), vilket gör att man inte har lika mycket energi över till de vardagliga sysslor man vanligtvis ägnar sig åt. Detta leder typiskt till antingen minskad aktivitet (trötthet) eller ökat matintag, eller en kombination av båda, med viktökning som följd. När sedan någon utifrån tittar på vad som händer ser de allt som oftast någon som är lat och glupsk. Då kommer världshistoriens största floskel… ät mindre och spring mer. Värdelöst! För att komma tillrätta med problemet behöver man gå till botten med det, vilket innebär att göra något åt insulinnivåerna. Det enklaste sättet att göra det på är att begränsa kolhydratintaget.
Vad händer då vanligtvis när man begränsar kolhydratintaget och således låter insulinnivåerna sjunka? Jo, vanligtvis innebär det att personen i fråga får minskad aptit med anledning av att kroppens egna energilager (främst fettlagren) blir tillgängliga igen. Inte sällan återkommer motivationen och lusten att röra på sig, vilket är en oerhört trevlig effekt av nämnda intervention. Vanligt är att man känner sig piggare, starkare och mer vital än man gjorde tidigare. Man får ett stärkt immunförsvar och drabbas således inte lika ofta av sjukdomar. Värken i kroppen försvinner allteftersom inflammationerna läker ut, samt att en lättare kroppshydda inte sliter lika hårt på knän, rygg och annat.
Om man vill ha turboeffekt på allt detta kan man kombinera en lågkolhydratkost med riktigt intensiv styrketräning (när man återfått energin, orken och motivationen såklart). Styrketräning är nog något av det mest hälsosamma vi kan ägna oss åt när det kommer till motion. Dock kan knappt någon form av träning, oavsett hur intensiv den är, besegra ett hormonsystem ur balans utan att ta hjälp av kosten.
Jag vet hur svårt det kan vara att finna motivation till en livsstilsförändring, jag brottas själv med samma problem lite nu och då. Jag kan bara önska dig lycka till och hoppas att du finner kraften och viljan att ta tag i detta.
Kör hårt!
Gillian: Ska kolla på vad dom säger imorgon men jag skulle nog behövt något som säger att "då och då ska du träna"och då gärna i grupp så det syns om jag är borta för då skäms jag och måste gå.
Manu: visste faktiskt inte det… Men jag vet inte, mitt kolhydratintag är inte så stort… inget intag jag har är så stort utom när jag någon gång käkar godis (inte varje vecka)
Det jag vet är att min metabolism är körd i botten och att jag måste börja äta på rätt tider, i rätt intag för att få igång den igen. och jag måste på nåt sätt hitta tid och ork att börja röra på mig. *letar letar* tankarna går lite nu mot att jag får försöka lösa mina aktiviteter med den lilla tid jag har och då försöka hitta luckor.
Har du kollat upp om du har problem med sköldkörteln och så? Jag har ju hypotyreos, och då kan man få massa sånna symptom som du kan beskriva… Kolla det annars! :) Man kollar det genom blodprov!
"Värken kan absolut komma från inflammationer i kroppen, oftast med anledning av för mycket kolhydrater i kosten.."
Det är alltid roligt att lära sig nya saker. Kan du visa stödet för att inflammationer i kroppen oftast beror på "för mycket" kolhydrater?
"…en förkylning t ex brukar ge mig värk lite varstans… å andra sidan klarar jag mig mycket bättre mot förkylningar om jag inte äter så mycket kolhydrater, så det finns en koppling där också"
Roligt att höra. Jag har erfarit att en större mängd kolhydrater vid förkylning förenklar sjudkomstiden.
"För mycket kolhydrater i kosten höjer blodsockret, vilket leder till ökad utsöndring av insulin, vilket leder till inlagring av energi (främst i fettcellerna), vilket gör att man inte har lika mycket energi över till de vardagliga sysslor man vanligtvis ägnar sig åt."
Av någon anledning så känns detta igen. Ja, kolhydrater höjer insulinnivån akut, precis som många aminosyror. Insulin lagrar energin för att högt blodsocker är farligt, och då lagras det främst in som glykogen i lever och muskler. Inlagring av glukos i fettcellerna kräver DNL och detta prioriteras inte utan snarare ökar kroppen kolhydratoxidationen samtidigt som kolhydrater har högre TEF än fett vilket direkt ökar energiförbrukningen. Om något lagras in som fett så är det dietärt fett. Jag föreslår dessutom att du slutar blanda kroniskt förhöjda insulinnivåer med akut förhöjda insulinnivåer.
"Jo, vanligtvis innebär det att personen i fråga får minskad aptit med anledning av att kroppens egna energilager (främst fettlagren) blir tillgängliga igen."
Det har du inget stöd till. Jag skulle snarare hävda att det är ketonkroppsbildningen som iscensätter en svältsituation varvid man upplever en anorextiskt effekt.
"Styrketräning är nog något av det mest hälsosamma vi kan ägna oss åt när det kommer till motion."
Eller konditionsträning som stärker hjärtat och förbrukar bukfettet.
Nu är hela cirkusen igång kan jag säga.
Nya allergitest som skickas på speclab. Hormontest görs, Troligen har jag IBS i det hela också och då långsamma kolhydrater gör min mage ledsen så kan det bli spännande.
Smärtan kan jag berätta kommer från överrörliga leder där musklerna runt om får ta smällen tillsammans med lederna och inget annat. Då jag hela tiden har lederna i extremläge också så gör det ännu ondare. Och det förklarade smärta från nacke och neråt. Jag har det extremare sjukgymnasten sett (Vilket tog riktigt hårt) och ja… det gör att jag inte kan göra alla övningar han önskat.
Dietisten skall kopplas in för att fixa lite med min matrelation och sedan är målet att tappa en del vikt med
promenader 4*30 min /vecka
Sjukgymnastik 2 ggr/ vecka
Bättre matvanor
Och detta är starten för att min kropp ska hålla. Lederna är svagare än musklerna runt om (som tydligen var rätt starka) och jag kör mig trasig om jag gör för mycket… Tyvärr har jag lite den tendensen *nu kör vi tills vi dör* och jao.. idag blev det en timme promenad istället… It hurts kan jag säga… men samtidigt är jag ganska nöjd. Resan framöver orkar jag dock inte tänka på…
Nu har jag funderat
Jag är överviktig, det vet jag och så… Men när jag tittar på vad jag äter och hur mycket man ska äta i kalorier mm så har jag senaste dagarna räknat… Jag kommer upp i ca 1000 kalorier om jag verkligen tänker på att äta…
Hur tusan kan jag då se ut som jag gör? =S
Någon här som har svar?
Promenerade idag igen också… Fick skitont i fram i benen för varje steg men gick på i 30 minuter ändå. Why does it have to hurt?
Benhinneinflammation? Har du kollat hur sköldkörteln är på dig?
Smärtan i benen låter som benhinneinflammation. Det fick jag i början när jag började min vandring nedåt i vikt. Tog en promenad varje dag på minst 45 min.
Angående vikten så kanske 1000 kalorier är för lite för dig? Ibland kan man behöva öka kalorierna för att vikten ska släppa.
Om du har ont så är det svårt att träna. Det förstår jag. Satsa mer på kosten under den tiden. Du skriver att du äter 1000 kcal per dag. Det låter väldigt lite. Hur äter du på en dag? Även om du tycker att du tänker till och äter bra så kanske du lägger dina kcal på fel saker? Sen har du kanske tidigare ätit mycket mer än du gör nu och att du därför väger mer än du "borde"?
Och det du skrev tidigare om operation så är det ingen enkel väg att gå. Det är ett ingrepp i kroppen och det kan medföra komplikationer. Fortsätter man ändå äta godis efteråt så är det ju något som är fel. Man måste ju lära sig att äta hälsosamt om man ska förbli sund och frisk.
Det är inte enkelt, men det går! För de allra flesta så går det faktiskt på vanlig väg….
#27 #28Vad kan jag göra åt benhinneinflammation? =S
#27 Nee inte kollat sköldkörteln… Men väntar på hormonprovsvar och sådant.
#29 På en dag om jag går hemma är det inte helt omöjligt att jag inte äter alls och allt som oftast en gång om dagen. idag blev det mycket mat, två stora portioner kyckling med sallad och ris.
Jag anser det vara den lätta vägen jämfört med att aktivt ta tag i saken och arbeta sig ner i vikt själv. Och när jag då ser människor som verkligen borde kunna gå ner i vikt själva, i ung ålder som ändå får operationer så blir jag bitter på hur framtiden kommer se ut.
30# Du kommer inte gilla svaret. Jag blev av med min benhinneinflammation genom att få bra inlägg i skorna och gå ner i vikt. Ca 15 kilo sen hade jag inte ont längre. Annars är det viktigt att vila upp benen när man väl får det. Och ta korta intensiva pass och sedan avbryta om benhinnorna bråkar! Så fort man får känningar så ska man sluta! Gå med stavar, det avlastar knän och jobbar överkroppen. Det var seriöst mitt bästa köp när jag var som störst!
Att använda städstrumpor eller kompressionsstrumpor när du går kan hjälpa mot benhinneinflammation.
Spola benen med växelvis varmt/kallt vatten, smörja med typ tigerbalsam och massera. Jag stretchade framsidan smalben mycket när jag hade ont.
#31 hehe bara genomlida det helt enkelt ;)
#32 Tyvärr kommer nog inget annat än vattnet funka för mig =P Men bra tips!