Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: bantningsmetoder-och-preparat
Läst 5107 ggr
[Bettanbop]
0

Viktminskning i infraröd bastu?

Är det någon som provat infraröd bastu?

När jag läser beskrivning om bastun så står det att många går ner i vikt.

Är det någon som har gjort det, eller vet någon som gjort det? gått ner i vikt alltså av infraröd bastu.

RobinEH
0

Det krävs mer energi att värma upp kroppen än att kyla ner den. 

En infraröd bastu är varm och i värme så svettas man varvid man förlorar vätska. Så ja, man går ner i vikt av att basta och många kampsportare använder sådan teknik för att klara invägning. När du väl dricker igen så kompenserar du för den förlorade vätskan och den förlorade vikten. 

Feber ökar kroppens temperatur och därigenom även ämnesomsättningen. Skillnaden mellan feber och bastubad är att feber ökar kroppsvärmen till följd av endogena processer medan bastubad har en exogen påverkan. Därav kan man inte dra paralleler mellan dem. 

Men säg att påverkan av bastubad är lik påverkan av feber. För varje grad som kroppstemperaturen stiger över normaltemp så ökar BMR med ~10%. Säg att du har ett BMR på 1600kcal/24h, på en timma så förbrukar din kropp alltså ca 66,7kcal. Stiger din kroppstemperatur med 2 grader C (37-39) så ökar ditt BMR med 20%. Lägg till dessa 20% och ditt BMR är nu ~80kcal/h. Hur länge orkar du sitta?

Kan det gå åt många kilokalorier på grund av bastubad? Sannolikt. Kroppen gör sig av med värmeenergi för att hålla nere kroppstemperaturen. Men kom ihåg att bastubadet tillför värmeenergi. Alltså behöver inte kroppen gå miste om nämnvärd mängd "egen" energi.

En annan sak som kan göra att viktminskning sker i samband med ökad bastubadning är att värmens anorektiska effekt är såpass god att man utan större besvär underäter.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Bettanbop]
0

Tack för din beskrivning 👍 väldig utförlig och lättförstådd.

Min tanke gick åt Mikro hållet 😉mikrovågs ugn.