Svältläge?
Jag har lite svårt att förklara det här, men jag hoppas att ni förstår. Hur är det möjligt att kroppen anpassar sig till att man äter mindre? Jag menar för att vår kropp ska fungera krävs x antal kalorier dagligen. Om vi säger att min kropp behöver 1300 kalorier dagligen bara för att hålla igång alla organ och jag äter 1000 kalorier dagligen måste min kropp ta 300 kalorier från fett på kroppen bara för att hålla igång mina organ. Alltså måste man fortsätta gå ner i vikt. Exempelvis hjärnan och hjärtat jobbar ju jämt i samma takt oavsett hur mycket man äter och behöver alltså samma mängd kalorier som innan kaloriminskningen. Så hur är detta möjligt?
Kroppen kan bli effektivare och därmed kräva mindre energi för sina basalbehov men det går bara till en viss gräns att minska basalbehovet så om man inte lider av någon sjukdom så kommer man gå ner i vikt förr eller senare på ett kraftig kalorieunderskott.
Du kan inte vara säker på att kroppen tar sitt underskott från fettreserverna utan den kan ta det från musklerna istället då de är dyrare i underhåll för kroppen och då kan man om man ha otur gå ner i vikt men se lika dan ut som förut, samt att med mindre muskelmassa är det lättare att gå upp i vikt igen.
Svältläge och svältläge. Först måste vi nog reda ut lite vad du menar. Om du behöver 1300kcal för att hålla igång dina organ vad räknar du på då?
Vi har basalmetabolismen som innefattar den energi din kropp förbrukar då du ligger fullständigt still. Energin går till att underhålla kroppen.
Vi har dietär termogenes (DIT/TEF) som innefattar den energi som förbrukas för att utvinna energi ur födan vid endogena processer.
Vi har Non-Exercise Activity Termogenisis (NEAT) som innefattar den energi som förbrukas vid spontana aktiviteter som att sitta och gunga med benen, vifta med fingrarna etc.
Vi har energiförbrukning vid aktivitet som innefattar den energi du förbrukar vid specifika aktiviteter så som jogging, styreketräning, promenader etc.
Slutligen så har vi den totala energiförbrukningen (TEE/TDEE) som innefattar den energi som BMR, DIT, NEAT och EA förbrukar sammanlagt.
Det verkar nästan som att din fråga handlar om BMR. Om frågan gäller den totala energiförbrukningen så är svaret rätt enkelt. NEAT och EA minskar, likaså kan DIT minska tillföljd av hormonella förändringar. BMR minskar då du förlorar fett och muskelmassa, fettförbränningen ökar kraftigt vid viktnedgång men muskelmassa minskar, inte på på grund utav ökad nedbrytning utan på grund av minskad uppbyggnad (proteinsyntes - proteinnedbrytning = proteinbalans).
Att TDEE sjunker under förklarliga nivåer beror på att folk underrapporterar energiintaget och överrapporterar energiförbrukningen eller på grund av medicinska problem.
Kroppen kan förbränna väldigt olika mängd kalorier beroende på många olika faktorer.
Så vikten påverkas en hel del av vad man äter, inte bara hur många kalorier. Och det är aldrig bra att svälta sig ner i vikt. Kroppen blir stressad och försöker gå upp i vikt igen så fort den får chansen.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#2 Det går alldelens utmärkt att minska i fettmassa, bygga muskler OCH gå ner i vikt samtidigt. Det lät på dig som att man kommer minska sin muskelmassa automatiskt om man går ner i vikt.
#4 Att n=1 studier inte är särskilt pålitliga när det gäller att dra växlar från dem till stora folkgrupper är jag helt med på. Dock kan de fylla en funktion att finna samband och väcka frågor som sedan kan testas i bättre studier på fler människor.
Intressant. Tack för alla svar!
#3 Det där om att kroppen samlar på sig vikt igen när man börjar äta normalt förstår jag inte heller. I alla fall inte om man är överviktig. Då har ju kroppen redan en massa extra fett, så varför samla på sig ännu mer när den inte behöver det?
#6 Det kan vara så för en överviktig person att hjärnan inte "ser" att kroppen är överviktig. Har man blivit leptinresistent "ser" inte hjärnan allt fett den samlat på kroppen.