Äta för lite - går inte ner i vikt
Anser ni att detta påstående stämmer? Att man inte går ner i vikt för att man äter för lite? Läste lite i en annan tråd där det bland annat skrevs till TS som inte åt frukost, oftast bara en macka till lunch, en banan till mellanmål och en mellanstor middag men tränade kondition då och då men fortfarande inte gick ner i vikt"Du äter för lite vilket gör att kroppen lagrar fettet istället för att förbruka det! Du äter dessutom oregelbundet, skippar frukost osv, det gör ju att din kropp aldrig vet när näring kommer nästa gång! Därav försätts kroppen i sparläge! _Det är absolut inget konstigt och inget vetenskapligt mysterium att du inte tappar några kilon när du får i dig så få kalorier."
_
Jag är i nästan exakt samma situation som TS. Äter inte frukost, klarar mig till 12 då jag äter en mycket liten lunch eller mindre macka med ost och gurka, äter kanske ett äpple under dagen och sedan lite vad jag vill till middag. Känner även av att sötsuget blir större då, ska försöka börja äta frukost för det första.
Men kan det vara så enkelt? Jag tränar som TS på gym minst en gång i veckan, cyklar till och från skolan, går ut med hunden, går till affären, och tycker det är väldigt konstigt att jag inte går ner i vikt. Jag är inte överviktig men har ett par 5 kg som jag anser som för mycket för min korta längd…
Äter man för dåligt sänks förbränningen ja. Däremot finns det alltid en tippgräns där kroppen tvingas att förbränna ändå för att överleva. Knappast hälsosamt men det "funkar". Bättre att röra sig mer och äta mer, annars får man ganska snart problem med näringsbrister och diverse skitjobbiga sug, och då har man snart ett betydligt större problem på halsen!
Känner igen mig och undrar samma sak. Låter verkligen helkonstigt att man inte ska gå ner i vikt då man äter mindre! Man ligger ju på ett kaloriunderskott?
Har inte fattat den teorin…
dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium 
Jacob Gudiol har skrivit två delar om "svältläge" här och här.
Skippar man frukost varje dag så äter man väl inte oregelbundet?
Om kroppen skulle öka inlagringen av fett för att du äter för lite så skulle kroppen varit otroligt korkad. Kroppen svälter inte sig själv för att kunna lagra mer energi. Energi lagras för att kunna användas vid svält.
#3 Ja jag vet inte… Tycker att det låter konstigt, men här var länkarna hon länkade i alla fall. länk 1, länk 2, länk 3
I och med att jag som TS i andra tråden antagligen ligger på ett kaloriunderskott samt rör på mig förstår jag inte varför jag inte går ner… Vem ska man tro på när alla "experter" säger olika?
"Underskott förbränner fett. Då måste ett så stort underskott som möjligt vara det bästa eller hur? Fel! Ett för stort underskott gör enbart att kroppen ställer in sig i svältläge eftersom den tror att det råder akut matbrist, vilket sällan är sant i dagens samhälle. En vanlig myt är att svältläget skulle få kroppen att sluta förbränna fett. Det är inte sant. Det som i verkligheten sker är att kroppen uppreglerar fettförbränningen i takt med att du äter mindre men samtidigt minskar dijoniseringen av hormonet T4 till T3. Förenklat så innebär det att det inaktiva T4 slutar omvandlas till det aktiva förbränningshormonet T3, vilket i sin tur sänker fettförbränningen och alltså din viktnedgång. Det bästa för en hållbar och effektiv diet är faktiskt att börja med så mycket kalorier du bara kan och så lite cardio som möjligt. Detta för att ha möjlighet att öka träningen och minska på kalorierna i framtiden när kroppen har svårare att släppa på fettet. Det är dumt att spela alla kort i första omgången."
Från PT:n Oscars sida som jag länkade ovan. Man blir ju så förvirrad…
Enkelt översatt. Att äta för lite sänker förbränningen, därmed går man inte ner av att äta mindre till slut utan man förbränner kanske inte mer än det lilla man äter - en ond cirkel. Då kanske man äter ännu mindre och kroppen sänker sin förbränning ännu mer. En viss risk att hamna i ett ärstörningsmönster i min mening. Lösningen att äta lagom istället för för lite och träna och därmed förbränna mer.
Inte att förglömma, har man väldigt liten eller ingen övervikt alls har jag hört att det kan vara svårt att gå ner.
#6 Kanske får börja räkna kalorier igen får se hur mycket jag egentligen får i mig. Men enligt shapeupclub-appen som jag använde mig av ett tag är ju huvudsaken att man får i sig de kalorier man ska och inte direkt när man äter dom. Borde få i mig ett lagomt underskott trots att jag inte brukar äta frukost, men går ju tydligen inte ner ändå.
#7 Kanske är så. Jag har ett normalt BMI och ingen övervikt, men vill verkligen tighta till mig. Då vet jag inte hur jag ska gå till väga om det ska vara så svårt..
För att tighta till sig är styrketräning 3-4 gånger per vecka ypperligt.
#9 Men nu är det så att jag har överflödigt fett, bara inte i klass med övervikt enligt mätare i alla fall. Min mage är rätt stor till skillnad från resten av min kropp/fettfördelning. Och man kan ju inte punktförbränna..
#10 Styrketräning tightar till hela koppen (om man nu tränar hela kroppen) Så även magen kommer minska om du tränar.
Hmm… svårt att avgöra när du har så lite extravikt. Men jag kunde äta så lite som 500 kcal vissa dagar men jag hetsåt aldrig sen heller och jag gick ner i vikt. Men nu åt jag inte 500 kcal varje dag utan någon gång då och då kanske efter en syndig helg. Men jag vet som sagt inte hur det funkar på mindre personer :p