Behöver hjälp att gå ner!
jag behöver hjälp att gå ner! jag sitter i rullstol och väger runt 94kg och e ca 156.7cm lång.
Jag väger för mycket! hjälp mig att slippa känna matsuget och sötsuget hela tiden. jag måste gå ner innan min kropp ger upp. nån som kan hjälpa mig?
om det finns nått som kan dämpa matsuget och sånt,
jag äter mycket när ja e deppig så då går ja upp mera.
Aldrig fel att träna också. Det behöver inte innebära att du ska springa milen flera gånger i veckan eller bli en tyngdlyftare på gymmet. Akta dig för snabba kolhydrater (pasta, socker, potatis exempelvis) och ät mindre men ändå lite långsamma kolhydrater (sötpotatis, havregrynsgröt, rotfrukter, frukt med måtta) och utöver det ät bra med protein och fett.
Med träning får du en aktivare kropp som orkar mer + du kan tighta till kroppen en hel del med styrketräning så varför skulle man inte vilja göra det 2 gånger i veckan kanske?
LCHF i all ära, men det är bättre kortsiktigt i min mening.
har en muskelsjukdom som gör att ja inte får träna. hmm undvika kolhydrater oki
Så du får inte gå ut och ta promenader heller? Simma?
Vad är det för muskelsjukdom? Förtvinar dina muskler? Är det nåt protein/kollagenknas någonstans? Vad händer i kroppen på dig? 🤔
Jag har själv varit rullstolsburen men tog mig upp igen trots att läkarna bara viftade bort det och sa "glöm det". Ingen trodde på mig, jag skulle bara sitta där och bli allt sämre. Jag har också fått helt sjuka råd som "du får gå max 1km/dag! din kropp håller inte, du går sönder" och andra puckade påståenden. I mitt fall, med min sjukdom, var det sämsta jag kunde göra att sätta mig ner och "ge upp". Idag kan jag gå, springa, träna, ja till och med köra tyngdlyftning. Jag älskar det!
jag har en progressiv muskelsjukdom, som bryter ner mina muskler till bindväv och senor. jag saknar en protien som heter calpain 3
Ah, då törs jag inte råda dig vidare i vad du bör/inte bör göra, då det är såpass allvarligt. Har du fått någon förklaring till varför du inte får (rehab)träna? Är det stor skaderisk, eller tar din kropp direkt skada av träningen genom t.ex. ökad muskelnedbrytning eller liknande?
Jobbig sits!
Det viktigaste tror jag är att hitta något sätt som känns bra för dig i längden också, inte bara tillfälligt för att gå ner i vikt. Då du redan har mistat mycket som ses som självklarheter för normalfungerande människor så är nog maten extra känslig gissar jag. Jag tror du kan behöva mer kompetent hjälp för att inte få en osund relation till mat, kanske en dietist kan vara något? Annars är risken stor att du kommer att känna enorm frustration kring maten. Du "måste" gå ner för din hälsas skull, samtidigt som du finner tröst i mat/godsaker när du mår dåligt. Detta kan leda till ännu sämre mående.
Du borde ju få hjälp via vården kan jag tycka för att du ska få ett hälsosamt liv trots din sjukdom. Det låter ändå som att det är kosten som du får satsa lite extra på med tanke på att du inte kan motionera.
Hur äter du idag? Är problemet att du äter för mycket mat eller att du äter fel saker? T ex kanske för mycket sötsaker eller fet mat? Har du provat nån diet eller liknande tidigare eller hur känner du själv inför sånt? Det är ju så olika hur man fungerar.
Att tröstäta är ju ganska vanligt och jag känner igen mig själv i det. Där handlar det ju också om att jobba med det man mår dålig över och inte tänka så negativa tankar om sig själv. Fokusera på det som är bra och försöka komma ur den där onda cirkeln. När man äter, går upp i vikt, mår ännu sämre, äter ännu mer osv. Man måste börja nånstans, försöka peppa sig själv att komma igång. Oftast brukar det lossna bara man bestämmer sig och när man börjar se resultat.
Inget godis och inga kakor och så vidare, små portioner som gör att du aldrig blir vrålhungrig. Du får helt enkelt stå emot. Finns ingen diet som gör att du inte kommer bli sugen. Men tro mig, efter cirka 4 veckor så vänjer man sig och en vardag utan godis är den enda vardagen man har! :)
9# ja det e det ja lider av=) .
jag har tagit bort det mesta godiset. men har problem att ta bort mitt älskade popcorn. har dragit ner på portionerna , då jag iallafall blir illamånde av mat just nu. Men efter 20 min vill ja ha mat igen och då tar jag vad som helst