Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 572 ggr
Carrosh
5

Viktnedgångspepp

Under det senaste året har jag, genom att gradvis ändra min livsstil och min livssituation kunnat med en viktnedgång, som tidigare inte var möjlig. När jag var som störst var jag uppe i storlek 48 i byxor, jag kände mig plufsig, hade noll ork och mina magproblem (IBS och bråck på magmunnen) gav mig mer problem än någonsin. Jag fortsatte äta fast jag var mätt, tryckte i mig kakor, godis och chips och jag rörde inte på mig nämnvärt.

När jag lämnade dåvarande sambo, och kunde fokusera på min egen hälsa och mitt eget välmående så har det bara gått neråt och neråt, i en stadig takt. Jag börjar se alla fördelar (både hälsofördelar och annat) med viktnedgången. Så för att peppa fler som går igenom en viktnedgång tänkte jag skriva ner en lista på alla de fördelar jag upptäckt under detta år med att förlora en massa vikt.

* Mindre problem med magen.
* Mindre rygg- och knäproblem.
* Kan använda högklackat utan att få ont i fötterna på samma sätt som innan.
* Kläderna sitter bättre.
* Det är roligare att klä sig snyggt.
* Maten blir billigare pga mindre portioner.
* Kunde för första gången ha ett par stövlar med högt skaft och kunna dra upp dragkedjan hela vägen utan problem/motstånd.
* Sover bättre.
* Blir inte lika andfådd av minsta lilla rörelse.
* Bröststorleken blir mindre och tär inte lika mycket på ryggen.
* Mer energi.
* Bättre självförtroende/självkänsla.
* Blir mer sällan sjuk. Immunförsvaret har förbättrats pga bra kost och rörelse.
* Är rörligare.
* Svettas inte lika mycket.
* Värmeutslagen i ljumskarna samt skavsåren där låren går emot varandra har i princip helt försvunnit.
* Kläderna blir billigare. Dessutom lättare att hitta kläder i normala storlekar.
* Sötsuget är borta.
* Slipper sockerdimparna med medföljande humörsvängningar.
* Bättre hy pga minskat skitmatsintag.
* Mer ork/lust att hitta på saker, träffa folk och göra roliga saker.
* Uppskattar mer de tillfällen jag unnar mig något gott, då det inte är vardagsmat.

Den här listan skulle kunna göras milslång, men jag väljer att korta ner den markant nu och ta de viktigaste punkterna.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

smurfis
0

Tänk vad fantastiskt det är! Jätte bra med lite mer fokus på hälsan också tycker jag och inte bara det yttre som är mer uppenbart. Jag kan inte annat än att hålla med dig till 100%!

Carrosh
0

¨#1 Ja, verkligen! Hälsan måste alltid komma först. Att man känner sig mer självsäker och snygg kommer mer som en bonus. Det finns ju inget som säger att man automatiskt får bättre självförtroende för att man går ner i vikt, då tror jag att man fokuserar på fel saker. Tack =)

\m/

smurfis
0

Nej det är sant, självförtroende/självkänsla kommer innifrån och det är något man måste jobba med. Inget som kommer automatiskt. Lite att lura sig själv "bara jag blir smal blir jag lycklig". Riktigt så enkelt är det ju inte… 😛

Carrosh
0

#3 Nej, men precis. Så är det ju.

\m/

genser
0

Vilken bra lista!
Jag kan skriva under på väldigt många av punkterna :)

Tänk vad mycket som händer när man förändrar sin livsstil! Långt mycket mer än att anses "se bättre ut".

Carrosh
0

#5 Vad härligt! Känns så skönt när man liksom kan se alla de hälsofördelar och annat bra som kommer ur en förändrad livsstil. Det blir liksom lättare att fortsätta på samma bana också. =)

\m/