Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 4103 ggr
Ralktad
1

Tips till en nybörjare?!

Hallå. Jag är som sagt nybörjare med viktminskningen. Började idag måndag (7 okt).

Jag har tänkt köra med Naturdiet shake. 

Men nu till min fråga. Ska man köra med endast shakes eller ska man kombinera med middag? Så att man byter ut frukost och lunch, sedan äter man en vanlig middag? Eller ska man då köra LCHF/LCHP vid middag?

Jag vill ha alla tips ni kan ge. Jag behöver gå ner ca 25 kilo.

Hur har ni gjort?

Mvh

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Tassy]
5

Skit i pulvret, lägg om kosten på ett hållbart sätt och låt det ta tid. Motionera dagligen och undvik skräpmat, hel/halvfabrikat och för mycket snabba kolhydrater.

Pulver är nästan bara trögflytande socker och onödigt skräp, och en extremdiet som möjligen ger snabb viktnedgång, men vad lär du dig på vägen för att kunna behålla din vikt sen och må bra? När du är klar står du där och har ingen aning om vad du kan äta utan att jojoa upp allting (plus ofta lite extra).

smurfis
0

Jag har kört en variant nu där jag åt endast Naturdiet pulver i två veckor, sen trappade jag upp med mat och då enligt LCHF och det har funkat jätte bra för mig.

Så här i efterhand kan jag ju tycka att pulvret var lite onödigt.

Byhäxan
0

Hej, jag funderar på att prova att fasta varannan vecka 🤔 äter inga direkta mediciner, behöver säkert gå ner minst 15 kg 😕 Psyket mår inte bra  av detta, allt gick så fort, typ på 5 veckor gick jag säkert upp drygt 5 kg. någon som provat detta, så skriv gärna och berätta 🙂       Mvh// Byhäxan

RobinEH
0

Menar du att du skall fasta en hel vecka varannan vecka eller bara någon dag varannan vecka?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Byhäxan
0

Jag ska fasta varannan hel vecka hade jag tänkt, mår så pass dåligt att jag måste bara prova något.

luddan
0

Jag kör 5:2 och på fastedagarna tar jag pulver vilket jag tycker funkar kanon.. försöker äta nyttigt på ätdagarna och äter precis vad jag vill fre o lör.. Orkar inte trycka i mig lika mycket längre som jag gjorde innan jag började med 5:2 :) Och vikten går ned 😃

Byhäxan
0

Ja det är ju bra om det fungerar, men jag tänkte prova och hoppas
att jag kan stå emot, har väldigt dålig karaktär, spec när det gäller choklad och annat sött, 😓

Fridaaaa
0

Säger som andra, skit i pulver och sånt.
Satsa på sund kost istället och att röra på dig 🙂
Och det är verkligen itne bra att fasta varannan vecka! Inte hela veckor i stöten. Enstaka dagar gör man ju i 5:2, men det är inte bra för kroppen att fasta en hel vecka i sträck.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wony
0

Pulver behöver inte nödvändigtvis vara dåligt. För mig (och säkert många andra) kan det vara både praktiskt och effektivt, dock inte i längden. Tycker det är synd att det framställs som rensa rama pesten när det faktiskt inte alls behöver vara dåligt. Jag själv byter ut 2-4 mål per dag ungefär (mellanmål inräknat), kombinerar med hemlagad mat och sakta ökande motion. Jag äter aldrig under 1200 kcal, siktar på ca 1400-1500 per dag. Då funkar pulvret bra som mellanmål och snabb lunch.

smurfis
0

Visst kan pulver funka på kort sikt men det är ju ingen långvarig lösning. Det kan vara bättre att lära sig äta rätt så det blir mer hållbart. Men det beror ju helt på vad man har för bakgrund.

[Tassy]
1

#9 Mycket grundas ju i innehållsförteckningen i dessa pulver. Ta en titt! Vart är näringen? 😮 Det är nästan alltid bara massa socker och dynga i dem. Vill man ha bra måltidsersättare är det apoteket som gäller, och de näringsdrycker som används till svårt sjuka t.ex. cancerpatienter och inom ätstörningsvården. Dessa brukar vara berikade med vitaminer, mineraler och annat som vi behöver iallafall.

RobinEH
0

Nutricia Fortimel Compact: (Näringsdryck)

"Ingredienser

Vatten, glukossirap, mjölkprotein (kaseinisolat, natriumkaseinat), vegetabiliskt fett, trikaliumcitrat, emulgeringsmedel, (sojalecitin), kakao, magnesiumvätefosfat, aromämne, kolinklorid, kaliumklorid, surhetsreglerande medel (citronsyra), trinatriumcitrat, färgämne (karmin, sockerkulör 150d), natrium-L-askorbat, järnlaktat, zinksulfat, nikotinamid, DL-a-tokoferylacetat, färgämne (kurkumin)5, retinylacetat, kopparglukonat, natriumselenit, mangansulfat, kromklorid, kalcium-D-pantotenat, D-biotin, kolekalciferol, pteroylmonoglutaminsyra, tiaminhydroklorid, pyridoxinhydroklorid, natriummolybdat, natriumfluorid, riboflavin, fytomenadion, kaliumjodid, cyanokobalamin."

Per 100ml:

"_Kcal 240
__Protein (16 E%) 9,6g
__Kolhydrat ( 49 E%) 29,7g
__- varav sockerarter 15,0g
__- därav laktos <0,5g
_Fett (35 E%) 9,3g"

Friggs Naturdiet Chocolate: (VLCD-Shake)

"Ingredienser: Vatten, mjölkproteinkoncentrat, fruktsocker, inulin, vegetabiliskolja, kakaopulver, karamellsocker sirap, aromer, förtjockningsmedel (guar gum, karragenan), natriumklorid, kaliumcitrat, natriumcitrat, kaliumklorid, magnesiumcitrat, kaliumfosfat, natriumfosfat, järnlaktat, mineraler (zinksulfat, natriumselenit, kromklorid, mangansulfat, kopparsulfat, kaliumjodid, natriummolybdat) vitaminer (retinolacetat, cholecalciferol, DL-alfatokoferolacetat, natriumaskorbat, phytonadione, tiaminmononitrat, riboflavin, nikotinamid, pyridoxinhydroklorid, folsyra, kobalamin, biotin, kalciumpantotenat), sötningsmedel (acesulfam K, natriumsackarinat)."

Per 100ml:

"Kcal 55 Protein 4,3g (~31 E%)
Kolhydrater 6,7g (~49 E%)
- varav sockerarter 4,4g
- varav mjölksocker 0,2g
Fett 1,2g" (~20 E%)

[Tassy]
0

Aha, se där! Så bra koll hade jag! 🤐

Jag minns inte vad det var för något jag testade för ett gäng år sen, men det var inte mycket att hänga i granen!

grodprinsessa
0

Inte för att jag är perfekt… men impad av att där inte verkar vara E-ämnen men sånt man inte kan uttala lätt ska man undvika. Och till och med med kemihjärnan igång så kunde inte jag uttala mycket av det där på ett enkelt sätt. 🤔

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

[Tassy]
0

Visst är där e-nummer, dock utskrivna i namn i stället. (Alla e-nummer har namn).

grodprinsessa
1

Jo men de skrivs som E-ämnen om det ska vara "seriöst" dölja E-ämnen med kemiska beteckningar ska vara ytterligare en varningsklocka.

RobinEH
0

Tycker du inte att det känns mer "ärligt" om de skriver Titandioxid eller Aluminium istället för E171 eller E173? Jag tycker snarare bättre om när de skriver ut namnet på ämnet istället för e-numret.

Wony
0

Dock är ju de flesta "krångliga ord" i dietpulver diverse vitaminer och mineraler… De HAR krångliga namn "på riktigt".

Sedan blir jag så otroligt irriterad på hur man ofta generaliserar att alla E-nummer är dåliga. Så är det inte, men skrämmande nog tror folk det alltför ofta.

Men man gör ju som man vill med vad man äter.

grodprinsessa
1

Det handlar ju om vad man själv väljer att stoppa i sig. Många av de E-ämnen som finns (oavsett med utskrivet namn eller inte) så är det för att konservera, smakförstärka, färga maten med mera. 

Jag vill inte få i mig sånt. Jag vill ha i mig "ren" mat. 

Har många gånger funderat på hur E-ämnen och annat bläh påverkar kroppen, och har helt seriöst en ganska stark teori på att en förmultning av en kropp proppad med artificiella ämnen ser ganska olik ut en förmultning av en kropp som inte är knökad med detta. 

Sedan kan man ju tänka lite på framställningen av mat/pulver osv i helfabrikat. Marknaden ökar och jag vet inte… Mitt val är större. Jag vill inte bidra mer än nödvändigt till en större förstöring av världen, jag vill inte äta mer konserveringsämnen, smakförstärkare, färgämnen och så vidare än jag måste.

Byhäxan
0

Hej igen 🙂Är nu inne på tredje dagen och det fungerar bra så här långt, tar pulver 3 ggr om dagen och är inte det minsta hungrig, men jag lagar mat som aldrig förr, bland annat mina favoriter som kyckling gryta och dillkött, ner i byttor och in i frysen. Gubben har fått kräftströmming,strömming står  jag över, passar på att göra det till han denna vecka 😉 jag mår bra och hoppas bara att det fortsätter så.

Byhäxan