Tycker att jag är överviktig
Hej jag är en 14 årig tjej som är ca 169 cm lång och väger 56 kg… för mycket .. mina lår och min mage är värst och vill gärna träna bort det så fort som möjligt. Har börjat springat ca 4 gånger i veckan och gym 2 gånger. Har helt slutat äta sötsaker , bröd mm. vill försöka att gå ner i vikt till ca 50kg . Det verkar inte hända nånting vad ska jag göra?
har även börjat äta mindre och mer ofta
Nej, det händer inte nåt för att du är 14 år och växer. Ta´t lugnt! Du väger absolut inte för mycket.
#2 jo alla mina kompisar är smalare än mig och jag mår dåligt av det . En på min skola har även kallat mig tjock mm , så det är klart jag tar år mig eftersom jag har dåligt självförtroende och tycker att jag själv är tjock.
#3 Då är det den personen som är trångsynt. Du väger absolut INTE för mycket för din längd.
Om en person kallar dig tjock även om du väger lika mycket som mig, fast jag är kortare - hur definierar DEM en smal person? De som liknar ett benrangel?
16 årsgräns på såna här trådar här inne.
Samt att du är verkligen inte tjock med den vikten till den längden.
Du växer, utvecklas dessutom.
50 kg låter lite till din längd. Jag personligen är 165 cm lång och jag hade varit för smal med 50 kg till min längd, visst kroppar är olika men känns som alldeles för lite till din längd med 50 kg.
Dessutom ska man inte banta om man inte är tjock eller som du, ett barn, utan tala med en vuxen. Men du behöver verkligen inte gå ner, kan jag säga utan att ha sett dig IRL eller på bild.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag var 13 år och normalviktig. Men dumma ungar som kallade mig tjock fick mig såklart att tro det, så jag tröståt. Nu när jag ser tillbaka på tiden då jag faktiskt var smal ångrar jag att jag trodde på dem. Jag var ju bra som jag var! Och det är du med :)
Du är redan normalviktig. Att gå ner till 50 kg skulle innebära undervikt för din del. Så försök slappna av och acceptera dig själv för den du är. Du är ung och växer antagligen fortfarande. Mycket händer i kroppen i puberteten/tonåren.
Tro mig du är inte överviktig. Jag vägde mer i din ålder. Förlåt men din ålder är hemsk enligt mig, då man trycker ner alla andra och inte förstår hur det påverkar folk. Allt handlar om status. Du får din status genom att vara bättre än dom, inte ta åt dig och stå upp för dig själv. Du växer fortfarande och kommer troligtvis bli längre. Så mitt råd är, träna NORMALT och håll dig aktiv och håll dig till godis någon gång i veckan. Jag åt onyttigt varje dag i den åldern och det gjorde att jag blev "för stor" för vårt samhälls ideal och jag har S-M. Om du bara är aktiv och inte äter massa chokladbollar varje dag så kommer du inte bli tjock.
Btw. Jag är 173 och väger 68 så du borde inte klaga. Banta inte, om du vill ha e fast kropp som är så mycket snyggare så var bara aktiv.