Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1080 ggr
Lepetit
0

Ångest över dagens mat.

Hej, jag har en riktig ångest just nu.

Till frukost i morse, åt jag

0,5 dl rågmjölsgröt med 2 msk lågkalorisylt

2 gluten rostade bröd med en skinka samt 10% ost (Inget smör)

Efter detta gick jag en kort promenad på ca 10 minuter.

När jag kom hem fick jag ett grymt sug efter socker och öppnade frysen. Där står det en Chocolate and fudge Ben & Jerry. 

Tror inte ni att jag äter upp HELA ben & Jerryn? 

Just nu har jag en grymt ångest. Jag kommer inte kunna äta något mer idag eller hur?

[Tassy]
4

Klart du kan äta mer, och det bör du göra. Bit ihop, var stark och erkänn för dig själv att ok, du gjorde ett snedsteg men det var inte hela världen. Det tar lite längre tid att nå målet men ge inte upp för det!

kroppen behöver fortfarande riktig mat med näring. Tar du bort det kommer du att få värre sug efter skräp, och den onda cirkeln med sockermonstret är snart igång. Så ät du lugnt din mat som vanligt och var snäll mot dig själv. Ha tålamod. 

Du har bara en kropp, ta hand om den. Den är inte din fiende.

Lepetit
0

Är bara så galet rädd att jag ska gå upp i vikt massor :(

[Tassy]
3

Det gör du inte. Du kanske får lite vätskekilon, men dom släpper om ett tag bara du håller ut och äter som du ska. Fortsätter du att äta skräp så då är det klart att det kommer surt efteråt. Ha is i magen och strunta i vågen nån vecka, fokusera på att äta rätt i stället.

Tro mig, jag har själv stora problem med chokladberoende/sockersug. Förra månaden åt jag säkert en bra bit över 10 kilo choklad, och visst gick jag upp, närmare 5 kilo. Men denna vecka har jag hållt mig och tjoff, två kilo har redan släppt. Nu ska jag bara orka igenom helgen utan slarv så är jag snart tillbaka på min önskade vikt igen.

smurfis
3

Försök att inte ha dåligt samvete för vad du stoppar i dig. Det är dumt att ha ett dåligt förhållande till mat. Det är ju du själv som väljer vad du stoppar i dig. Du valde glassen idag. So what? Lägg det bakom dig och gå vidare, kämpa på! Tänk positivt! Fokusera på de bra valen du gjort och inte det enda dåliga.

Wony
2

Jag faller också för frestelser, särskilt när jag är stressad, vilket jag varit mycket på sistone. Men det bästa är att inte fastna för mycket i det som varit, utan fokusera på det som kommer. Man kan göra snedstegen till något positivt, i den meningen att man kan se att hoppsan, här får man visst ändra något, och fokusera på att hitta sätt att få det att fungera bättre framåt. 🙂 

Något som funkat bra för mig är att ha smaksatt vatten nära till hands. Det smakar ju (nåja) nästan sött!

Atropa
0

Gå istället ut på en till promenad om du gör samma sak nåhon annan dag, jag brukar oftast känna mig bättre efter det :) kämns som man kompenserar upp det söta man fått i sig

OlgaMaria
2

Jag tycker väl att det inte var så konstigt att du drabbades av sånt sötsug efter en sån frukost. Fett är livsviktigt. Din frukost var extremt snål på mat som kroppen behöver. Du behöver protein och fett. Det mesta av det du åt kunde du lika gärna vara utan, det är bara tom energi. Börja dagen utan kolhydrater så tror jag inte du kommer drabbas av sånt sug. Ägg t ex. Eller ost- och skinkrullar med riktigt smör.

Sen får man se till att inte ha sånt där frestande hemma. =)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Majbot]
5

Om du tänker efter.. Rent logiskt kommer du inte gå upp massor av EN ben n jerry eller hur? Precis som du kommer inte bli av med alla plus kilon av EN nyttig måltid? Låt det ta tid och erkänn för dig själv att det gick lite fel men världen går inte under för det.

mrnobady
0

Förlåt men det är en glass. Inte hela världen. Ät proteinrik mat istället och soppa tills du blir mätt om du vill gå ner i vikt. Inte snåla och sedan bli för hungrig/sugen. 

Man måste dessutom få unna sig något ibland, annars kommer man inte orka till slut målet.

TintinS
0

DU, vet du, ha inte ångest, men ta feedback i vilken situation du befann dig i när du tog den där glassen… var du ledsen? stressad? sovit dåligt?Gör upp en plan för hur du ska hantera det… Sockersug är ju en fälla utan  dess like, men försök att hitta något annat att göra när det sätter in, därför det är ju faktiskt så här, att sötsuget håller bara i sig ett par minuter… borsta tänderna… hur fräscht känns det att äta direkt efter… ta en bra bok och lägg dig så långt i från köken som du bara kan och läs ett par sidor… favvomusiken i öronen… meditera… ta en promenad till.. Se bara till att göra något som distraherar ditt sötsug eller matsug för den delen också om det är mellan målen. Hamnar man i situationen där jobbarkompisarna ska ta en pizza till lunch och du har en matlåda med dig med en riktigt god nyttig lunch… ja, men bryt ner det hela till att "Nu ska jag följa den här planen, jag har med mig min nyttiga lunch och jag håller mig till det. Då har du vunnit en delseger och är på rätt väg.