VLCD: Vitaminfråga
Jag började på VLCD i måndags och har redan gått ner 2.1 kg (vattenvikt, jag vet). Min fråga gäller vitaminer i samband med en ren kur. Jag äter inte så många shakes som rekommenderas eftersom jag dricker de färdiga tetradryckerna och blir mätt av två stycken (440 kcal/dag). Det står på förpackningen att man ska få i sig allt kroppen behöver om man dricker den rekommenderade dagsdosen, men då jag inte gör det undrar jag vilka vitaminer jag bör lägga extra krut på att få i mig. Just nu tar jag 2st omega-3 kapslar och en multivitamin varje dag, men är det någonting särskilt kroppen måste få, eller bör mina vitaminer täcka behovet? Tacksam för svar.
Även om du skulle konsumera den rekommenderade dagsdosen så finns det inget som garanterar att du får i dig tillräckligt med näring. Det finns inte stöd för att vi kan ta vara på näringen från vitamintabletter likt näringen från kosten. Vitamintabletter och dessa näringsberikade drycker är i princip samma sak.
Min rekommendation är riktig mat, men eftersom det inte lär vara ett alternativ så får du beräkna mängden näring utifrån de mängder som anges finnas i den mängd VLCD-drycker du konsumerar och därefter supplementera med det som saknas.