Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 829 ggr
[En Himmelsk Drog]
0

VLCD: Vitaminfråga

Jag började på VLCD i måndags och har redan gått ner 2.1 kg (vattenvikt, jag vet). Min fråga gäller vitaminer i samband med en ren kur. Jag äter inte så många shakes som rekommenderas eftersom jag dricker de färdiga tetradryckerna och blir mätt av två stycken (440 kcal/dag). Det står på förpackningen att man ska få i sig allt kroppen behöver om man dricker den rekommenderade dagsdosen, men då jag inte gör det undrar jag vilka vitaminer jag bör lägga extra krut på att få i mig. Just nu tar jag 2st omega-3 kapslar och en multivitamin varje dag, men är det någonting särskilt kroppen måste få, eller bör mina vitaminer täcka behovet? Tacksam för svar.

RobinEH
0

Även om du skulle konsumera den rekommenderade dagsdosen så finns det inget som garanterar att du får i dig tillräckligt med näring. Det finns inte stöd för att vi kan ta vara på näringen från vitamintabletter likt näringen från kosten. Vitamintabletter och dessa näringsberikade drycker är i princip samma sak. 

Min rekommendation är riktig mat, men eftersom det inte lär vara ett alternativ så får du beräkna mängden näring utifrån de mängder som anges finnas i den mängd VLCD-drycker du konsumerar och därefter supplementera med det som saknas.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa