Gaalen
Säger bara en sak: jävla badrumsvåg! Den visade (vill ej skriva ut min vikt) *6 kg en morgon. Nästa visade den *9 kg och nu några dagar senare är jag uppe på *0 kg. Detta på en vecka!! 1. Vad kan jag ha gjort för fel? 2. Undrar även hur lång tid det kan ta att gå upp i vikt pga muskler? Behöver motivation att inte ge upp på grund av det? Meningen är ju fan att jag ska gå ner i vikt! Äter runt 1330 kalorier / dag, använder shape up.
// Molly
molllyr.blogg.se
Ett hett tips… sluta räkna kalorier. Ät riktig mat. Begränsa kolhydratintaget rejält, vilket förmodligen kommer vara nåt av det viktigaste du kan göra för hälsan, inte bara viktminskning. Ät mer fett och välj rätt sorts fett såsom animaliskt mättat fett.
Ett annat tips är att inte väga sig så ofta!!!!
Och att inte bara stirra sig blind på vad vågen säger. Vikten pendlar av många olika saker (vad man ätit osv.). Gå mer på en långsiktig förändring. Väg dig t ex en gång i månaden och ta även dina mått för där kan du se stor förändring fast inte kilona lossnar som du kanske önskar.
Det är inte konstigt att pendla 2-3 kg, och sen är frågan hur pålitlig din våg är.
1. Jag måste räkna kalorier. Det betyder inte att jag inte redan äter lite kolhydrater eller rätt fett. Dock är det inte helt lätt att alltid äta så som jag ska, när jag är i skolan får jag ju ta vad som erbjuds och om det inte duger får jag köpa något i cafeterian, det är verkligen inte lätt alltid. 2. Jag undrade om någon hade en aning om varför jag gått upp så mycket. Om jag ätit för lite eller något annat. Jag har invägning en gångbart veckan, men när vågen visade *6 vägde jag mig dagen innan. Därför vägde jag mig dagen därpå, samt dagen efter det för jag tyckte inte att det kunde stämma. 3. Så är det "normalt" att man går upp 2-3 kg på 48 h?
// Molly
molllyr.blogg.se
Man kan lätt fluktuera 2-3 kg beroende på hur mycket vatten man har i kroppen och hur mycket som ligger i tarmarna. Så om man vet att man ätit bra och i lagom mängder så kan man räkna med att det är vattenvikt. Jag vägde mig 2 gånger om dagen i en period för att lista ut lite mer och man kan svänga så pass mycket under bara en dag.
Ja min vikt kan pendla minst 1,5-2 kg beroende på vad jag ätit, om jag samlat på mig vätska, inte gjort "nr 2", vilken tid i månaden det är osv. osv.
Jag vet detta för att jag har varit våg-beroende jag med. Det är otroligt dumt och det gör dig inget gott. Blir bara ännu en stress och press. Det är ju inte så peppande när vågen visar 2 kg plus, men känner du ingen skillnad på t ex byxorna så är det ju ingen fara eller hur? Du vet ju om du har ätit okej eller om du "fuskat". På så vis vet jag nu om jag håller mig inom ramarna. Jag kontrollväger mig bara nån gång ibland.
Man kan max bygga 13kg muskler första året med styrketräning. Sedan kommer det bli svårare per år. Och man pendlar mycket under dagen för man äter ju och dricker. Ibland kan man äta mat som gör att kroppen samlar på sig vatten (Water retention om du vill läsa vidare)

Mensen kan göra att vikten mycket väl kan gå upp o ner ett par kilo.
Håller med de andra, väg dig inte för ofta, max en gång i veckan.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#7 Det är den generella hypotetiska maximala ökningen av muskelmassa för manliga nybörjare. Den faktiska ökningen skiljer sig från person till person, dessutom har kvinnor från grund en lägre muskelmassa samt svårare att öka i muskelmassa jämfört med män. Så för en kvinna blir siffran lägre.