Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 706 ggr
[Fenya]
0

En liten fundering

Jag har under ett år lyckats gå ner ca 6 kilo mycket långsamt utan att jag märkt det nästan. Anledningen tycks vara att jag under i stort sett hela året hoppat över frukost och kvällsmat som förut endast bestod i yoghurt och en smörgås. Den främsta anledningen till att jag skippat dom målen har varit dels depression men även min dåliga ekonomi som inte tillåter något annat än det nödvändigaste till mig och barnen. Då har jag hellre låtit barnen få i sig den mat de behöver, dessutom är jag ingen morgonmänniska så jag äter helst inte frukost.

Det är väll inget jag kan rekommendera som tillvägagångssätt att gå ner i vikt på. Är bara fascinerad över att det lilla kunde göra sådan skillnad för mig. Kan man jämföra det med den här 5:2 dieten, då ska man ju fasta två gånger i veckan men inte två dagar efter varandra. Det jag gjorde var ju att jag skippade frukost och kvällsmat för mig varje dag.

Tror ni det kan vara skadligt för min hälsa att fortsätta så här även nu då jag fått bättre ekonomi? Just nu är jag normalviktig men jag lägger lätt på mig i vikt. Överallt står det ju att frukosten är det viktigaste målet på dagen liksom. Äter ni alltid frukost om dagarna?

[Tassy]
0

Det är aldrig bra att hoppa över mål - det gör att du riskerar att äta för stora portioner när du väl äter, vilket slår tillbaka på vågen. Sen behöver kroppen mat regelbundet för att må bra. Visst, en del hoppar frukosten, men 2 mål på samma dag = svält. Ät lite men ofta så ska du se att det blir snällare för kropp, knopp, våg och plånbok (även om det känns helt bakvänt).

Promenera varje dag (minst 30 min rask takt) och försök träna 3 gånger i veckan.

Vyer
0

Hur ofta du behöver äta kan bara du avgöra - vissa vill/behöver äta ofta, andra äter mer sällan. Det finns inger "rätt eller fel". 

Själv äter jag (oftast) två gånger om dagen. Men då äter jag väl sammansatta måltider och har koll på att jag får i mig tillräcklig med mat/energi/näring.

[Fenya]
0

Jag ska helt klart ta tag i träningen på riktigt! Har varit mycket slapp när det gäller det. Raska promenader får jag varje dag gratis kan man säga, men det blir aldrig någon träning av.

Jag tycker det är en hel vetenskap det här kring vad man ska äta eller inte så jag har aldrig orkat lära mig så mycket om det. Jag tycker mycket säger emot varandra hela tiden, men det kanske är jag som inte läst på tillräckligt mycket.

[Tassy]
0

Du behöver inte följa nån strikt diet, ät vad du vill men med måtta. Tallriksmodellen går utmärkt. Undvik skräpmat, godis, läsk och sånt. Ät en portion och nöj dig så. Ta inte om! Blir du för hungrig så lägg in några små mellanmål under dagen.

[Fenya]
0

Ja det är nog det som fungerar bäst i längden trots allt, att äta lagom mycket men undvika skräpmat. Det låter så enkelt, men är så svårt tycker jag. Men det är väll bara att kämpa emot suget eller latheten när den slår till. :)

smurfis
1

Hur många gånger per dag du äter är kanske mindre viktigt egentligen, men huvudsaken är ju att du får i dig det din kropp behöver. Normalt får man kanske inte det med ett mål mat om dagen om inte det är jätte mycket mat.

För mig är frukosten det viktigaste. Äter jag rejäl frukost kan jag hålla mig mätt länge och kan gärna skjuta lite på lunchen och ibland blir det bara ett mål mat på eftermiddagen och sen något lite lättare på kvällen. Det beror helt på vad det är för dag (om jag jobbar el. är ledig).

Andra har ju kanske svårt att få i sig mat på morgonen och kanske även sover lite längre. Då kanske det funkar att gå direkt på lunchen. Man kommer långt (oftast) bara genom att undvika sånt som är direkt onyttigt (sötsaker, fikabröd osv.).