5 veckor
Hej!
Har kämpat med vikten i många år nu, men har först för ca. 2 månader sedan verkligen tagit tag i det. Jag äter nyttigt, minimalt med kolhydrater och mycket protein och motionerar bra. Men ingenting händer verkligen.
Jag är 175cm lång och väger ca. 70 kg och mycket av det är underlagsfett som kommer från tiden då jag hets åt välidgt mycket då jag var i depression. Jag har en del muskler i benen, och mitt mål är inte att bygga muskler utav att bli av med "valkarna" eller det där extra laget fett och liksom få kroppen mer "spänd".
Hur ska jag träna? Vad bör jag äta? Har 5 veckor på mig nu innan min 18 års dag och vill verkligen må riktigt bra på den dagen och vara stolt över att jag nått mitt mål. Jag skulle vilja gå ner tio kilo.
Tacksam för svar!
Mest frukost, lagom lunch och liten middag och mellamål har jag hört. Om du vill spänsta kroppen så föreslår jag styrka mest, sedan joggingturer eller intervallträning för att ta bort det överflödiga "fettet" eller vad man ska säga :)
Alla kolhydrater som pasta och bröd lägger sig lätt som fett, valkar och bukfett så tänk på fiber ifall du vill äta bröd och pasta eller ta bort kolhydraterna helt och satsa på mer protein :)
Du bör inte ha så högt mål, speciellt inte eftersom du inte direkt har någon övervikt om man kollar längd samt vikt (vet att det bara är riktlinjer=
0,5-1 kg/vecka är ganska rimligt att gå ner i veckan.
Dock tycker jag att 10 kg viktminskning till din längd låter mycket.
Jag som är 165cm lång bör väga runt 60 kg
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Någon som har några tips på hur jag ska träna?
Styrketräning om du vill forma kroppen och göra den mer fast.
#4 Det stämmer inte. Är glykogenlagren fulla finns det inte mycket annat för kolhydraterna att göra, om man inte förbränner dem direkt, än att lagras som fett på kroppen.
Dessutom är det lätt att överäta kolhydrater. Min erfarenhet av att äta större mängder kolhydrater är att jag snabbt blir hungrig igen efter ett mål, vilket gör att jag äter oftare och därmed lättare överäter på just kolhydratrik kost.
Utifrån den studien så åts det mer av den fetare gratängen än den andre med mindre fett. Mycket spelar in ja, men studien visar att i detta fallet åt testpersonerna mer det resterande dygnet än de som åt gratäng med mindre fett.
Vill komma till att självklart är både kolhydrater och fett bra, i hanterade mängder.
#8 De skulle testa att ta bort kolhydraterna från gratängen istället för att bara tillföra mer fett. Om, som jag i alla fall misstänker är fallet med mig, att kolhydrater stimulerar hunger, så kanske det inte alls räcker att tillföra fett, utan i slutändan måste en del av kolhydraterna bort för att den effekten ska undvikas.
Dessutom skriver de ju också i texten att anledningen kan vara att den feta gratängen helt enkelt var godare och att man därför åt mer. Det kan jag säga händer mig ibland då det serveras riktigt smaskig mat. Om den maten är fet och kolhydratsnål minskar i alla fall för mig risken att överäta en massa.
Jag ska inte påstå att kolhydrater alltid är dåligt att äta, men jag tror absolut att vi i västvärlden, och kanske på andra platser runt om i världen, normalt sett äter betydligt mer kolhydratrika livsmedel än vad som är nödvändigt, och förmodligen optimalt för en god hälsa. Och det gäller oavsett om man tränar mycket eller inte alls.
Är man metabolt frisk kan man komma undan med mer mat av dålig kvalitet än om man inte är det.
Tack för svaren!
Tre veckor kvar nu. Det känns som det har hänt lite men inte alls synligt vilket gör mig väldigt ledsen..
#10 Skynda långsamt är bättre än att hasta🙂 Så du får ha tålamod.
Men anser fortfarande att 10 kg viktnedgång för din del är på tok för mycket med tanke på din längd faktiskt..
Vet att man har olika kroppsformer men jag är 10 cm kortare än dig och ungefär 60 kg skulle vara lagom för mig, lite så tänker jag
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Glykogenlagren fylls ju dock mycket sällan. Vanligtvis sker det vid "kolhydratsladdning" eller om en individ som under en längre tid ätit en lågkolhydratdiet plötsligt äter en massa kolhydrater då kolhydratsoxidationen redan är låg. DNL är fortfarande mycket lågt förekommande hos oss människor men ökar visserligen ju snabbare blodsockret höjs. Det är korrekt att dietärt fett mycket lättare lagras som fett i kroppen än kolhydrater gör. Presonligen så anser jag inte att det är särskilt lätt att överäta kolhydrater om man utesluter fett, likaså vad gäller fett om man utesluter kolhydrater. Både insulin och ketonkroppar har en anorektisk effekt.