Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: bantningsmetoder-och-preparat
Läst 2140 ggr
elvahundra
0

jag är en tjockis som inte duger.

hur jag än gör varje diet jag än följer så lyckas jag aldrig gå ner, är konstant äcklig. hur mycket anorexia tips jag än läser så har jag ändp inte viljan att gå ner. istället så tröst äter jag och blir ännu tjockare. är 156 cm och väger 65. skäms så jag dör nästan. när folk tittar på mig ser dom bara hur tjock jag är. skäms konstant. 

hjälp mig. vad fungerar?

[Majbot]
3

Hur ser din kost ut idag? Hur mycket aktivitet får du in? Hur ser en vanlig vardag ut helt enkelt, börja från du vaknar tills du går och lägger dig. (Jag reagerar mycket på din självbild, att se sig själv som äcklig och 0 värt är något du absolut måste jobba på för att kunna gynna en hälsosam viktnedgång)

Nirvana_Ophelia
1

Sluta trröstäta, vet själv hur det är, väger 94 kg….Vet hur gott dte är med hamburgare och frites och dressing…kinesmat, thaimat osv. Maten lockar och man går upp i vikt.=/ Motion hjälper, att ha något att göra så man slipper tänka så mycket på mat. Suget till söstaker går att fixa. Du kan istället käka ett äpple eller en apelsin eller något…Eller gå en promenad.=) Brukar du fika ofta? Det gör jag när jag är deppad. Man kan skära ned på sötbegäret.

Nirvana_Ophelia
1

Du duger visst, btw. Du duger som du är, söta du.

Tjeja
3

Träna!

Hitta någonting du tycker är kul att göra där du liksom bara "råkar" få motion samtidigt och envisas med att göra det! Hitta på bra belöningar till dig själv som du får när du har kört en omgång/träningspass etc. Typ en kul film du får se när du nått ett speciellt mål med din träning. Mål som inte nödvändingtvis alls behöver ha med vikten att göra i sig.

Jag till exempel har upptäckt att jag faktiskt tycker om att gå skogspromenader. Det är superskönt (nu är det lite väl mörk och kallt men man kan hitta på andra saker, för mig började det i af i somras med skogspromenader)! 

Så satte jag upp ett mål att när jag orkar gå 5 kilometer på ett pass så ska jag få gå på bio. Nästa mål blev när jag orkar 5 km/dag i en vecka så får jag nästa bio. Sedan ökade jag upp det till 8 km på ett pass och sedan 8 km/dag i en vecka. 

Det blev ganska stora delmål. Men ändå överkomliga med tiden! Lönen blev något jag såg till att inte unna mig annars förrän målet var fyllt.

I början var det skitjobbigt att promenera, fast jag älskade att bara vara ute i skogen, så det vägde upp en del och gjorde att det till sist gick vägen.

Jag brydde mig inte om vikten utan träningen. Men nu har det förstås påverkat vikten också. Inte jättemycket, för jag har ju byggt muskler också. Men blivit några cm smalare om midjan. Inte heller där jättemycket. MEN för mig är det bättre att det faktiskt händer NÅGOT åt rätt håll istället än att jag bara går upp. 

Det har blivit något positivt för mig att se fram emot istället för att försöka tvinga mig själv att avstå en massa saker.

Tja.. poängen i det hela, att hitta något positivt som gör att man rör sig, istället för att plåga sig själv med att ta bort allt man tycker om.

Hoppas du kan hitta något du tycker är skönt eller kul som gör att du "råkar" röra dig mer än innan också! ;-)

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
0

JO en sak till!

Istället för att förbjuda dig att äta en massa saker du tycker om, så ät det du vill på DAGEN men avstå all mat och godis på kvällen efter kl 18!

Så har du supersug efter något speciellt gott godis eller något sådant! Tillåt dig att få det då på förmiddagen nästa dag! ;) (då är det lättare att avstå just på kvällen om man vet att man får det dagen efter i alla fall! :)

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

elvahundra
0

tack för alla era tips! ska försöka tänka på dem!

<3

ManU77
0

@TS När det gäller viktminskning är kosten det överlägset viktigaste. Träning är hälsosamt och bra, i alla fall om den bedrivs på rätt och riktigt sätt, men särskilt stor effekt på vikten har det inte.

För att få en förändring måste man göra en förändring. Om viljan att göra något är för liten så blir det förmodligen ingen förändring. Kanske beror viljelösheten på ett underliggande (socker)beroende? Orkeslöshet? En känsla av att det ändå inte kommer fungera? Jag gissar nu, men det är sannolikt något sådant som spökar.

Om jag säger till dig att du kan gå ner i vikt utan krångel, utan att räkna kalorier, utan hunger och med riktigt god mat, skulle det bli mer intressant då? I så fall föreslår jag en lågkolhydrat-högfettkost typ LCHF.

Och en sak till… det är klart att du kan! Det är klart att du är värdefull!

Lycka Till!

TintinS
1

Det jag skulle vilja säga är att allt handlar om att bestämma sig och sedan målmedvetet hålla fast vid det man har satt sig för att göra. Jag vet att det låter klyschigt.. men det är faktiskt så att om man verkligen inte har bestämt sig så kommer man också att falla. Tänk dessutom på att äta långsamt. Det tar ca 20 minuter för hjärnan att registrera att du är mätt. Glöm heller inte bort att tillsätta 1-2 msk extra fett, för att kroppen ska våga bränna fett behöver den fett. Och det absolut viktigaste drick minst 2 liter vatten/dag. 

Det du bör göra är när du väl bestämt dig. 

1. Börja dagen med ett glas varmt vatten med ett par droppar citron i, det får igång tarmverksamheten+ att det fyller ut magen lite innan frukost. 

2. Ät en frukost bestående av tex. havregrynsgröt (havre är bra för blodsockret) och ett ägg. Här får du både kolhydrater och proteiner.  

3. Efter ca 3 timmar tar du ett litet mellanmål som tex kan bestå av 1 dl keso och lite bär.

4. Lunchen kan bestå av tex. kyckling, mathavre, sallad + kokta grönsaker. 

5. Mellanmål 2. Kan bestå av 3-4 valnötter… 

6. Middag som kan bestå av fisk, kött, fågel, nakenhavre, sallad och kokta grönsaker.

Är du en nattsuddare kan du behöva ett mellanmål till, tänk då på att det mellanmålet helst inte ska innehålla några kolhydrater överhuvudtaget. Kolhydraterna lagras i kroppen.