Högt blodtryck?
Kan åtminstone tänka mig att det finns folk här som har rätt bra koll på det där med blodtryck eftersom det är relaterat till övervikt. Var i alla fall till en läkare och denne tog mitt blodtryck för att det var rutin. Mitt blodtryck låg i alla fall på 157/52 så som jag förstår det var mitt undertryck bra med mitt övertryck var tokhögt?! Det är då vad jag läst eftersom det enda jag tänkte då var "52 det måste ju vara superbra!" Så frågade jag inte något mer. Är detta högt blodtryck? Att nämna går kanske att jag är 22 år gammal och har ett BMI på ca 28, vilket innebär en viss övervikt.
Du har alltså mätt högt övertryck på en mätning..
Rekomenderade läkaren någon uppföljning?
Så här såg min blodtryckskurva ut förra hösten/vintern
November företagshälsan => 140/100
December/januariskiftet => 135/85
Februari *2 => 120/80
Nu ligger det stabilt på 125/80-130/85
Jag tycker du ska mäta blodtrycket en eller två gånger till med en/två månaders mellanrum på vårdcentralen..
"Denna kärlstelhet kan vara en följd av flera olika orsaker såsom ålder, tidigare övervägande diastolisk hypertoni, förhöjda blodfetter, rökning och förekomst av diabetes. Åderförkalkning leder till en minskad eftergivlighet i de större kärlen som normalt dämpar pulsvågsamplituden då hjärtat skickar ut blodet i aorta under systole. I ett friskt och elastiskt kärlsystem kommer de eftergivliga stora kärlen att både dämpa pulsvågen och dessutom fjädra tillbaka under diastole vilket också upprätthåller det diastoliska blodtrycket. Stela och åderförkalkade blodkärl medför en snabbare pulsvågsreflexion som därmed hinner möta den från hjärtat utgående pulsvågen redan under systole. Detta medför ökat systoliskt och minskat diastoliskt blodtryck. En stor differens mellan systoliskt och diastoliskt blodtryck, högt pulstryck, är således en kraftig riskfaktor för förtida kardiovaskulär sjukdom hos äldre 6. Man kan också uttrycka det som att det är förenat med större risker att ha ett lägre diastoliskt blodtryck vid samma systoliska tryck: det är bättre att ha ett blodtryck på 140/88 än 140/68 mm Hg ur riskhänseende."
http://www.lakemedelsboken.se/e5_hja_hypertoni_2013fm10.html?id=e5_2
Som tidigare nämnts så behöver du göra fler blodtrycksmätningar. Än så länge kan du inte diagnostiseras med hypertoni.
"Diagnosen högt blodtryck ska ställas först efter det att man vid upprepade blodtrycksmätningar, vid olika tillfällen, påvisat ett blodtryck av tillräcklig magnitud."
http://www.lakemedelsboken.se/e5_hja_hypertoni_2013fm10.html?id=e5_2
Eftersom du är rätt ung så kan det möjligtvis bero på sekundär hypertoni.
"Hos ungefär fem procent av alla personer med högt blodtryck beror tillståndet på en enskild, och ibland behandlingsbar, orsak. Det kallas då sekundär hypertoni. Vanligast är en bakomliggande njursjukdom eller hormonrubbning. Andra orsaker kan vara biverkningar av läkemedel, till exempel p-piller, graviditetskomplikationer, eller mer allvarliga hormonrubbningar. Vid dessa sjukdomar bildas för stora mängder av olika hormoner och det höjer blodtrycket."
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hogt-blodtryck/
Om ditt blodtryck vid senare mättningar håller samma mönster så bör du få diagnosen hypertoni, men mer specifikt gäller det då isolerad systolisk hypertoni.
Här har du lite värden gällande primär hypertoni.