Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 1096 ggr
serenade
0

Räkna ut sitt kaloribehov

Under hösten har jag försökt mig på en viktminskning, men inte nått några oerhörda resultat (detta beror på lite bristande engagemang från mig; har inte prioriterat det alls. Har mest bara tränat mycket, dragit ner på snabba kolhydrater och unnat mig godsaker vid mycket få tillfällen). Nu till årsskiftet vill jag dock ta tag i detta på riktigt och försöka bli av med de överflödiga kilona. 

Jag tänker försöka äta så rent och bra som möjligt, skippa snabba kolhydrater och utesluta socker. Vill helst inte väga och räkna kalorier på all mat då jag är rätt att fastna i ett osunt beteende, men jag känner att jag vill ha någorlunda koll på hur mycket jag bör stoppa i mig. 

Tidigare har jag använt mig av shapeup-appen i perioder för att få en hyfsad överblick över vad jag äter och hur jag bör äta. När jag ställt in appen på min längd, vikt och önskad viktminskning ska jag äta ungefär 1400 kcal per dag. Idag däremot bestämde jag mig för att jämföra detta med andra mått, så jag började googla på hur man räknar ut sitt kaloribehov. 

Nu har jag provat tre olika kaloriräknare och samtliga har visat att mitt basala energiintag är ca 1600 kcal, att jag bör äta drygt 2500 kcal för att behålla vikten och ca 2000 för att gå ned 0.5 kg per vecka. 

Det är inte utan att jag blivit lite förvirrad. Appen jag har menar 1400 kcal per dag och dessa andra räknare 2000. Det är ju ingen liten skillnad!

Därför vänder jag mig till er. Ni som är lite kunnigare än jag, vad tror ni? Vilket är mest rimligt? Är det okej att äta 2000 kcal per dag, om jag tränar/är fysiskt aktiv så gott som alla veckans dagar och ändå minska i vikt?

[Majbot]
2

Jag skulle säga börja med 2000, låt det gå ett par veckor, händer inget så ta bort 100 kcal, och fortsätt så tills du finner en balans som fungerar på dig. Det är så olika för alla så man får helt enkelt testa sig fram.

[Tassy]
3

Stirra inte på dessa räknare, prova som #1 Föreslår.

Jag kan ta mig själv som exempel; jag är viktstabil på 1600, men tappar i vikt på 2000 som stillasittande kvinna (3 helpass tyngdlyftning/vecka). Fort går det ju inte, men det händer desto mer i spegeln.

Kruxet när man tränar är ju att man bygger muskler, bränner fett och annat som strular till siffror på vågen, så skiva ut fanstyget och ät sunt och träna hårt.

Siffror på vågen säger inget om din kroppsform, du kan väga 70 och se ut som en pösmunk, eller väga 90 och vara ett muskelknippe. Det blir var du gör det till. 

Mindre siffror och mer action! Ut och "kriga" med dig, och ät därefter 😉