Crohns och jag
Hejsan alla! :)
Tänkte skriva lite här om hur det går för mig med mitt mål att gå ner dom kilona jag la på mig när jag blev sjuk.
Har alltid varit sjuk och haft magont men sommaren 2012 så brakade magen ihop och det fick göras en massa undersökningar med för mycket tid emellan men äntligen januari 2013 fick jag diagnosen Crohns, vilket är en lättnad att äntligen få veta att där är något fel på magen efter 17 år i ovisshet, alltså ändå sedan jag föddes.
Nu är det kampen med att hitta rätt medicin och rätt dosering, vilket betyder att jag fortfarande är rätt så dålig och är väldigt mycket sängliggandes, vilket ni själva kan räkna ut, inte är något bra för någon som vill gå ner i vikt.
Har också fått ordentlig ledsmärta (vilken är en vanlig biverkan på Crohns) i handleder ända ut i fingrarna, knäna och fotlederna så det gör det svårt att röra på mig och motionerna och sen den delen av att jag får grymma kramper i magen utav att motionerna, vanliga promenader funkar helt okej.
Men! På något vis har jag ändå lyckats gå ned lite! Har provat lite olika dieter men det har inte riktigt funkat.. så vi kör på mindre måltider, både portionsmässigt och tidsmässigt. Också mindre fika och dylikt! :)
Startvikt: 75 kg
Nuvarande: 72 kg
Målvikt: 65 kg
Längd: 172 cm
Ålder: 18 år
För folk som vill veta så mediciner jag går på just nu för min sjukdom är:
Azatioprin 150mg dagligen. (Tabletter)
Remicade 600mg var 6e vecka. (Droppbehandling)
Kan också tillägga att gå och dansa på nyår hjälper till i viktnedgången ;) så det är ett stort +! Men ett stort - med det är när man får skoskav som blir ett brännsår på hälen så att man blir ännu sämre på att röra sig! Räcker med magont och knaggliga leder! 😃